Gå til innhold

Oppskrift på tomatsuppe

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en haug med tomater og vil lage tomatsuppe av de. Har søkt på nettet, men finner bare supper laget av hermetiske tomater og tomatpuré.

Er det noen som har en god oppskrift på tomatsuppe uten hermetiske tomater og pure?

Anonymkode: 706db...aca

Skrevet (endret)

Skåld tomatene: http://mattips.org/hvordan-skolde-tomater/

Deretter kan du velge hvilken som helst oppskrift. For eksempel denne som jeg ikke har prøvd:

ca. 1 kg tomater (Desto modnere jo bedre)
4 dl kyllingkraft eller buljong
3-4 sjalottløk, grovhakket
3 hvitløksfedd, finhakket eller bruk hvitløkspresse
2 ss olivenolje
1 ss hvitvinseddik
1 ss sukker
Salt og pepper

Jeg bruker lage tomatsuppe med kokosmelk. Du finner mange oppskrifter på nett. Bruker tilsette litt lime, currypasta, eller bare litt karri, oregano, grønnsaksbuljong. Skal du ha i tomatpure, blanker du løken i olivenolje, har i hvitløk og tilsetter tomatpure de siste par minuttene før du har i resten.

Edit. Med en god stavmikser trenger du ikke skålde tomatene.

Endret av Atea
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en haug med tomater og vil lage tomatsuppe av de. Har søkt på nettet, men finner bare supper laget av hermetiske tomater og tomatpuré.

Er det noen som har en god oppskrift på tomatsuppe uten hermetiske tomater og pure?

Anonymkode: 706db...aca

Du stikker hull på tomatene og baker dem i ovnen på 200 grader sammen med hva enn annet du liker å ha i tomatsuppen (jeg bruker en rødløk, noen hvitløksfed, salt&pepper, olivenolje og balsamico) til de ser godt bakte ut (rundt halvtimen, mener jeg huske). Så plukker du av de største flakene med skall og har tomatene og løken og juicen i en gryte. Mos med en blender. Krydre til etter smak (jeg liker oregano, litt chili og koriander) tilsett kraft til ok konsistens (ingen fasit her - dine preferanser er ulike mine) og kok opp. Vips: ferdig. (her kan du også tilsette egg, pasta, kjøtt e.l.)

Dersom du ikke baker tomatene først så må du bruke MYE (jeg vektlegger mye) tid på å koke suppen for å få bort smaken av "rå tomat", så bak dem først. :jepp: 

Anonymkode: 0b593...091

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ekstra tips: paprika er steingodt i tomatsuppe. :opplyser: 

Bak dem sammen med tomatene for ekstra god og smakfull suppe.

Anonymkode: 0b593...091

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...