AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #1 Skrevet 18. april 2017 Vi har to små barn sammen, der yngste er ca året. I disse dager går min (mor) permisjon ut, og far skal ha pappaperm. Ingen av barna har vært gode på søvn som babyer, men minsten har i tillegg refluks, og har aldri sovet mer enn maks fire timer sammenhengende -stort sett bare 1,5-2 timer. De siste ukene har vi i tillegg hatt sykdom i hus, og baby har hatt noen litt lengre skrikeøkter ved omtrent hver oppvåkning. Morgenen starter 6 "come hell or high water". Jeg sover på rom med babyen, og har tatt hver eneste natt og morgen, uten unntak, hele vår karriere som tobarnsforeldre. Far sover på eget rom. De første 2-3 månedene, hendte det at far måtte inn til eldste (da ca 3 år) i løpet av natten, og de påfølgende 2-3 månedene hendte det at baby og jeg sov til 8 (etter ørten amminger natten gjennom), mens far og 3-åringen stod opp 6.30. Fra før jul har jeg stått opp med begge barna nesten hver dag, og far har fått ta dusj etc før jobb i fred. I helgene har far gjerne ligget en time-halvannen lenger minst en av dagene. Nå starter han pappaperm, og klager allerede over at han "er så trøtt". Jeg kjenner at jeg blir provosert og sur, men prøver å bite det i meg: jeg vet at babyens brøling om natten vekker far, som sliter med lett insomnia, og vet i tillegg at å krangle om hvem som er mest trøtt, er utrolig lite fruktbart. Samtidig er jeg nå veldig usikker på hva vi skal gjøre. Jeg ser ikke hvordan jeg skal klare både å ta nettene OG jobbe fullt, men jeg ser heller ikke hvordan far skal klare både å ta nettene OG ta seg av baby på forsvarlig vis ... (Pga refluksplager er det ikke realistisk å tro at baby vil klare å sove "selv" med det første). Har noen et råd eller tre å komme med? Anonymkode: 0f8f6...d12
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #2 Skrevet 18. april 2017 Du lar far gjøre alt du gjorde da du hadde permisjon. Det får bare gå. Han kan sove når babyen sover. Ber han om hjelp, så hjelp han. En gang. Så får han be deg om hjelp igjen. Viktig at far faktisk får prøve å være i dine sko, med tanke på fremtidig samarbeid når dere begge jobber. Anonymkode: 8af11...c30 16
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #3 Skrevet 18. april 2017 Hvorfor skal ikke far kunne ta seg av baby på dag og natt? Du klarte det jo! Om far er oppegående, så klarer han det fint! Det er ikke synd på far som må opp! Du må rett å slett gi far sjansen til å prøve seg. Så klart er han trøtt, han er jo ikke vant til å sove lite, men det kommer seg..! Anonymkode: e5e7c...4c9 7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #4 Skrevet 18. april 2017 Jeg ser at jeg var utydelig. Far (påstår at han) våkner hver natt når baby skriker, og at han ikke får sove igjen. Han mener derfor at han allerede har søvnunderskudd. Jeg vet ikke, men jeg ser jo hvor sliten han gir uttrykk (verbalt og med kroppsspråk) for å være ... I utgangspunktet er jeg veldig for det de som svarer skriver, at han bare må fikse det. Problemet er bare at det går ut over barna (og da særlig yngste, som er hjemme med far hele dagen). I dag var de alene hjemme sammen i 2,5 time. Da jeg kom tilbake, var far irritert og sur på både barna og meg. Stemningen blir så ræva, og han orker ikke noen ting. Det er ikke en gang snakk om å ta med ungen ut på trilletur. (Det må sies at far nok er mye flinkere enn meg til å leke på gulvet med ungene, da. Det skal han ha.) Det plager meg, for det går ut over uskyldig tredjepart. -ts Anonymkode: 0f8f6...d12
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #5 Skrevet 18. april 2017 Det er nå og bare nå du har muligheten til å sette hardt mot hardt. Sier han i det minste "jeg fatter ikke hvordan du fikk det til" og gir deg masse cred for alt du har gjort og gjør? Eller mener han at det er selvsagt at du tar mer enn din del hjemme? Viktig å være litt smart nå. Ellers blir du dobbeltarbeidende i 17 år fremover.... Anonymkode: 8af11...c30 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #6 Skrevet 18. april 2017 Får noe kred, men ikke på langt nær nok ;-) Men hvordan sette hardt mot hardt uten at det går utover barna? -ts Anonymkode: 0f8f6...d12
Hactar Skrevet 18. april 2017 #7 Skrevet 18. april 2017 (endret) 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser at jeg var utydelig. Far (påstår at han) våkner hver natt når baby skriker, og at han ikke får sove igjen. Han mener derfor at han allerede har søvnunderskudd. Jeg vet ikke, men jeg ser jo hvor sliten han gir uttrykk (verbalt og med kroppsspråk) for å være ... I utgangspunktet er jeg veldig for det de som svarer skriver, at han bare må fikse det. Problemet er bare at det går ut over barna (og da særlig yngste, som er hjemme med far hele dagen). I dag var de alene hjemme sammen i 2,5 time. Da jeg kom tilbake, var far irritert og sur på både barna og meg. Stemningen blir så ræva, og han orker ikke noen ting. Det er ikke en gang snakk om å ta med ungen ut på trilletur. (Det må sies at far nok er mye flinkere enn meg til å leke på gulvet med ungene, da. Det skal han ha.) Det plager meg, for det går ut over uskyldig tredjepart. -ts Anonymkode: 0f8f6...d12 Hvis han uansett ligger våken om natta, blir det ikke så stor overgang for ham å faktisk ta seg av baby i våketiden. Dersom du nå får sove om nettene, kan du i større grad ha overskudd til å avlaste ham ekstra på ettermiddag/kveld/tidlig natt alt etter hva dere avtaler. Totalt sett er det bedre at en av dere faktisk sover om natta enn at begge er våkne. Pappaen kan for eksempel legge seg samtidig med eldste og få ro til å sove da, dersom baby ikke sover om dagen. Kan legge til at jeg tok absolutt alt av nattevåk av samme grunn. Jeg våknet uansett og det hadde ingen hensikt at jeg skulle ligge våken og høre på at pappaen bysset, når jeg kunne bysse og pappaen sove. Han tok til gjengjeld større del av jobben på tider der baby var våken, men rolig, slik at jeg kunne sove uforstyrret da. Selvsagt var det tungt å aldri sove gjennom en hel natt, men det gjorde jeg jo ikke uansett, så da fordelte vi det slik. Derfor tenker jeg at det at han allerede ligger våken om natta, er desto større grunn til å la ham ta nattevåken med baby, slik at dere ikke er to utslitte foreldre som begge er desperate etter hvile på dag- og kveldstid. Endret 19. april 2017 av Hactar 2
LittleBabyBlue Skrevet 18. april 2017 #8 Skrevet 18. april 2017 Slik jeg leser det har han ikke enda fått prøvd seg alene siden din mammaperm ikke har gått ut enda. Du må i det minste gi han den første uka hvor han gjør alt du gjorde alene. 1
Heisenberg Skrevet 18. april 2017 #9 Skrevet 18. april 2017 Hva sier han selv da? Har du snakket ordentlig med han om dette? At det bekymrer deg at han lar det gå ut over barna når han er trøtt osv? Egentlig burde han fått servert en stor kopp med Ta-seg-sammen men jeg skjønner at du må være litt mer diplomatisk med tanke på barna og stemningen. Snakk med ham om hvordan han synes dette bør løses. Still han spørsmål og få ham til å ta litt ansvar for situasjonen. 3
Noldus Skrevet 18. april 2017 #10 Skrevet 18. april 2017 Støtter forslaget over her om at far må legge seg tidligere på kvelden om han får for lite søvn. det er farlig å begynne å "ordne alt" for far, da blir det fort slik de neste 10 årene. det er ikke verre for far enn for mor, det er bare noe de tror selv. Kanskje er det til og med hardere for mor som i tillegg skal ha overskudd til å fixe amming.. 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #11 Skrevet 18. april 2017 Sover far mens babyen sover på dagtid? Hvis ikke burde han begynne å gjøre det. Her tok jeg alt nattevåk selv da far hadde pappaperm (jeg var dog ikke like hensynsfull ift. om han ble vekket eller ikke mens jeg styret med babyen... Så han våknet jo i blant han også, men på langt nær like ofte som meg (basert på hans ofte feilaktige svar på spørsmål fra familie om hvordan babyen hadde sovet den foregående natten ) dessuten kunne jo han bare snu seg og sovne igjen mens jeg busset babyen tilbake i søvn) Far klaget over at han var trøtt. Jeg sa han måtte sove når babyen sov, men han gjorde det aldri Jeg bør legge til at jeg tok nattevåket frivillig da jeg fortsatt nattammet Men den som er hjemme i permisjon har jo mulighet til en dupp på dagtid. Det har ikke den som er i jobb. Anonymkode: 1ee68...d0c 1
strawberry Skrevet 18. april 2017 #12 Skrevet 18. april 2017 Jeg skjønner at det med søvn er ulikt fra person til person, jeg sover som en stein, og samboer kan ligge våken i flere timer uten å få sovne, og om han våkner om natten har han vanskelig for å sovne igjen etterpå. Vi har ikke barn ennå, men jeg kan se for meg at vi vil få noe lignende problemstilling som ts beskriver. Nei, det er ikke verre for far enn for mor som noen skriver her, men om far har store problemer med søvn fra før av, så skjønner jeg at han blir sliten og føler han ikke får nok søvn. Samtidig er det jo slik i Norge at far må ta sin del av permisjonen, og jeg mener ikke at mor skal gjøre "dobbelt opp" med å både jobbe og ta seg av babyen på natten. Han får prøve å legge seg tidligere og sove på dagen dersom baby sover da. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #13 Skrevet 18. april 2017 Poenget er jo at far må lære seg å håndtere dette. Permisjonen hans varer bare i 10 uker. Hva skal skje når begge er i jobb? Barn med refluks kan slite med dette lenge... TS når legger far seg på kvelden? Det er kjedelig å legge seg kl 20, men må man så må man. Småbarnstid er unntakstilstand. Anonymkode: 8af11...c30 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #14 Skrevet 18. april 2017 Kan far sove når du kommer hjem fra jobb? Anonymkode: 5627c...653
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #15 Skrevet 18. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser at jeg var utydelig. Far (påstår at han) våkner hver natt når baby skriker, og at han ikke får sove igjen. Han mener derfor at han allerede har søvnunderskudd. Jeg vet ikke, men jeg ser jo hvor sliten han gir uttrykk (verbalt og med kroppsspråk) for å være ... I utgangspunktet er jeg veldig for det de som svarer skriver, at han bare må fikse det. Problemet er bare at det går ut over barna (og da særlig yngste, som er hjemme med far hele dagen). I dag var de alene hjemme sammen i 2,5 time. Da jeg kom tilbake, var far irritert og sur på både barna og meg. Stemningen blir så ræva, og han orker ikke noen ting. Det er ikke en gang snakk om å ta med ungen ut på trilletur. (Det må sies at far nok er mye flinkere enn meg til å leke på gulvet med ungene, da. Det skal han ha.) Det plager meg, for det går ut over uskyldig tredjepart. -ts Anonymkode: 0f8f6...d12 Når han må klare hele dagene selv, så vil det ikke gå utover barna. Akkurat nå opptrer han som en tenåring, og spiller på din dårlige samvittighet for å få viljen sin, nemlig at du helst tar ut ulønnet permisjon under fedrekvoten, slik at han kan få late seg i ti uker. Anonymkode: 67da1...8c7 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #16 Skrevet 19. april 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har to små barn sammen, der yngste er ca året. I disse dager går min (mor) permisjon ut, og far skal ha pappaperm. Ingen av barna har vært gode på søvn som babyer, men minsten har i tillegg refluks, og har aldri sovet mer enn maks fire timer sammenhengende -stort sett bare 1,5-2 timer. De siste ukene har vi i tillegg hatt sykdom i hus, og baby har hatt noen litt lengre skrikeøkter ved omtrent hver oppvåkning. Morgenen starter 6 "come hell or high water". Jeg sover på rom med babyen, og har tatt hver eneste natt og morgen, uten unntak, hele vår karriere som tobarnsforeldre. Far sover på eget rom. De første 2-3 månedene, hendte det at far måtte inn til eldste (da ca 3 år) i løpet av natten, og de påfølgende 2-3 månedene hendte det at baby og jeg sov til 8 (etter ørten amminger natten gjennom), mens far og 3-åringen stod opp 6.30. Fra før jul har jeg stått opp med begge barna nesten hver dag, og far har fått ta dusj etc før jobb i fred. I helgene har far gjerne ligget en time-halvannen lenger minst en av dagene. Nå starter han pappaperm, og klager allerede over at han "er så trøtt". Jeg kjenner at jeg blir provosert og sur, men prøver å bite det i meg: jeg vet at babyens brøling om natten vekker far, som sliter med lett insomnia, og vet i tillegg at å krangle om hvem som er mest trøtt, er utrolig lite fruktbart. Samtidig er jeg nå veldig usikker på hva vi skal gjøre. Jeg ser ikke hvordan jeg skal klare både å ta nettene OG jobbe fullt, men jeg ser heller ikke hvordan far skal klare både å ta nettene OG ta seg av baby på forsvarlig vis ... (Pga refluksplager er det ikke realistisk å tro at baby vil klare å sove "selv" med det første). Har noen et råd eller tre å komme med? Anonymkode: 0f8f6...d12 Dette er nok gjenkjennbart for mange. Våre barn har aldri sovet godt før de har rundet to år, og jeg har stortsett tatt alle nettene. Imidlertid har vi sovet på skift i helgene. Da Nr.3 kom, innså nok pappaen at han måtte stille opp litt mer, så det vi gjør nå, er at jeg tar første del av natta, men i 3-4 tida, tar pappaen med seg babyen (1 år) inn på gjesterommet og så sover de sammen der og står opp i 6-tida. Han vekker meg rundt halv 7 og sover ei halvtimes tid selv fram til 7. Så står vi opp alle sammen. Det fungerer bra fordi vi begge iallefall får noen timer sammenhengende søvn (men det er lenge siden vi sov mer enn 5 timer på ei natt, for å si det sånn). Anonymkode: 68beb...2a8
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #17 Skrevet 19. april 2017 Her legger jeg med baby kl 20, maks en time etter. Har mange oppvåkninger om natta, og må legge meg så tidlig for å komme meg gjennom dagene. Han ,å nesten bare gjøre det samme, og sove når babyen sover på dagtid. Anonymkode: 553d1...c08
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #18 Skrevet 19. april 2017 Meg over, mente kl 19 Anonymkode: 553d1...c08
Lou Salome Skrevet 19. april 2017 #19 Skrevet 19. april 2017 Det du skal gjøre er å overhøre all klaging, og klappe deg selv på skulderen fordi du har taklet det bedre. Det går da ikke ut over ungene at far er trøtt, noe mer enn at mor er trøtt. La han legge seg nedpå og hvile middag en tre-kvarters tid hver dag når du er hjemme og eldste ser barnetv. Ta hver deres natt i helgene. Lag en plan for sommerferien, den er ikke din jobb på hjemmebane og hans ferie! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå