Gå til innhold

Må jeg delta på dugnad?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heia! 

For et par uker siden flyttet vi i blokk, vi leier og jeg har funnet ut at det er et sameie (mannen min ordnet alt, da jeg fødte for to mnd siden og orket ikke styre med det). Det er nå dugnadstid, og jeg har IKKE lyst. 

Er ikke i veldig god form pga fødsel, så blir sliten ganske fort. Men jeg har jo ork til husarbeid og butikkturer, i tillegg til å passe barnet vårt. Vi har også mulighet til barnepass, men jeg vil være med barnet mitt selv. 

Jeg Vet det ikke er pålagt å delta og at man kan gjør det pga det sosiale og videre vennskap med naboene, men det har jeg egentlig ikke interesse i. Det jeg lurer på, er hva DU hadde tenkt om noen ikke ville deltatt pga denne situasjonen med fødsel osv..hvor lenge er det "greit" å bruke fødsel og dårlig form?-.- 

Anonymkode: abdbd...f4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til neste dugnad. Noen har jo flere i året, andre bare på vårparten. Jeg synes mannen din burde stille.

• Liker 8
Skrevet

Når dere ikke deltar må de andre beboerne gjøre deres jobb! Sånn kan man ikke tenke, for om alle gjorde det ble ingenting ordnet. Men om du ikke orker, kan vel mannen din delta? Det holder vel at én fra hver husstand deltar

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heia! 

For et par uker siden flyttet vi i blokk, vi leier og jeg har funnet ut at det er et sameie (mannen min ordnet alt, da jeg fødte for to mnd siden og orket ikke styre med det). Det er nå dugnadstid, og jeg har IKKE lyst. 

Er ikke i veldig god form pga fødsel, så blir sliten ganske fort. Men jeg har jo ork til husarbeid og butikkturer, i tillegg til å passe barnet vårt. Vi har også mulighet til barnepass, men jeg vil være med barnet mitt selv. 

Jeg Vet det ikke er pålagt å delta og at man kan gjør det pga det sosiale og videre vennskap med naboene, men det har jeg egentlig ikke interesse i. Det jeg lurer på, er hva DU hadde tenkt om noen ikke ville deltatt pga denne situasjonen med fødsel osv..hvor lenge er det "greit" å bruke fødsel og dårlig form?-.- 

Når du leier så avtaler du dugnad med utleier. 

Anonymkode: 7eef9...aa9

• Liker 5
Skrevet

Når det er frivillig å delta, synes jeg du skal la være å delta på dugnad. Hos oss er det kun den eldre garde som er med på disse dugnadene (5 ggr/sommer).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du en to måneder gammel baby tenker jeg det er greit å droppe dugnaden. Men mannen din bør delta. 

Anonymkode: d69e5...ea2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere ;) enig i at det holder med én fra hver husstand. 

At de andre beboerne gjør "vår" jobb, bryr meg ikke, da det ikke er beboernes jobb i utgangspunktet ;) man kan ta fra felleskostnadene vi betaler. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva står det i leiekontrakten deres om dugnader? I utgangspunktet er det huseiers ansvar å delta på dugnad, hvis dere skal gjøre det skal det stå i kontrakten (jeg leide av en advokat, og han forklarte meg dette da vi skrev kontrakt).

Anonymkode: 4281a...158

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt greit ikke å delta, så lenge en hyrer inn noen til å ta jobben for seg. 

Anonymkode: 46720...435

Skrevet

Nei. Dugnad er fivillig felles innsats, uten betaling,

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det er frivillig så holder det vel at mannen din er med? Det at du har født for ikke lenge siden og ikke er helt på topp igjen er mer en god nok grunn til å vente til neste dugnad :) 

Anonymkode: 4e15e...563

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dugnad er frivillig. Jeg pleier kun å være med hvis det serveres drikke og mat etter arbeidet.

Anonymkode: 23992...ed4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er frivillig. Jeg er aldri med på dugnad.

Anonymkode: 53d04...77b

• Liker 1
Skrevet

Synes det er greit å ikke delta, og særlig hvis mannen din deltar. Hvis du har lyst og ork til å gjøre noe for å bygge litt bro til naboene og bidra til god stemning selv, går det for eksempel an å bake en enkel langpannekake til dugnadsgjengen. 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar dere ;) enig i at det holder med én fra hver husstand. 

At de andre beboerne gjør "vår" jobb, bryr meg ikke, da det ikke er beboernes jobb i utgangspunktet ;)man kan ta fra felleskostnadene vi betaler

Njæ, da vil vel kostnadene øke. Spør om øvrige beboere har sans for det. Men hva er problemet? Kan ikke mannen din delta alene denne gangen?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i både borettslag og sameier. 

De beste dugnadene ble organisert slik at alle fikk bidra med det de kunne. Noen ryddet, andre plantet, andre kokte kaffe. Vi lagde dugnader som også fungerte som felles arbeids- og kosemøter hvor alle bidro med det de kunne, og alle følte de hadde gjort noe nyttig, enten de var nyinnflyttede småbarnsforeldre, etablerte middelaldrende par eller pensjonistene som kokte kaffe og kanskje bakte en kake. Alle bidro og gjorde dugnadene til noe beboerne virkelig ønsket å delta på. Nå var det et stort lag med rundt 150 boenheter. Så om ikke absolutt alle kunne hver gang, så var det alltid mange nok til at alt som skulle gjøres ble gjort på et en helg. Nøkkelen var å gjøre det til noe folk ønsket å bidra på :)

På den andre siden har jeg også opplevd det motsatte, hvor det var straffebetaling om noen ikke kunne. Det fantes ingen gyldig grunn under det ene styret. Men, de satt ikke så fryktelig lenge heller :fnise:

Anonymkode: d6a51...a20

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er helt greit å droppe første dugnad, når dere er så nye i blokka og akkurat har fått et barn. Dra heller på neste, og da holder det at én fra husstanden stiller. I det sameiet jeg bor i, så får man gebyr om man ikke stiller og det synes jeg er en grei løsning. Fellesutgiftene ville ha blitt økt om man måtte leie inn folk i stedet for å ha dugnad, og det bør jo ikke gå ut over de som faktisk stiller på dugnad. 

Anonymkode: 4c650...3b8

Skrevet (endret)

Jeg bor i borettslag selv, og synes det er ekstremt irriterende at om lag 20% av oss som bor her hver vår tar i et krafttak for hele fellesskapet, gratis. Dette sparer også BRL for utgifter, da vi ellers måtte leid inn folk for å ta seg av de forefallende tingene, som f.eks. rydding, gressklipping, planting, vasking av bosspann og lignende. 

I utgangspunktet har jeg derfor et lite horn i siden til de som aldri deltar. Samtidig har jeg full forståelse for at av og til går det bare ikke; man er kanskje syk, skulle kjøre på fotballkamp med barna eller lignende. Det er helt greit. Man kan ikke forvente at naboene skal slippe alt annet av forpliktelser for å delta. Sånn sett tenker jeg at å ikke delta en og annen gang går fint; jeg tenker i alle fall ikke negativt om det. Men som en over her sier, for enkelte plager så er det nok mulig å delta. Her pleier f.eks. noen av de eldre ofte å stå for planting av litt blomster, litt lett kosting i trappeganger og slikt, så tar de litt yngre av oss av de tyngre oppgavene. Det er også helt greit at én leilighet kun stiller med én person.

Din unnskyldning her synes jeg egentlig er vanskelig å vurdere; man må nesten kjenne på det selv. Kan/bør/orker man virkelig ikke delta med lett i arbeid i en time eller to, eller har man bare ikke lyst? Et alternativ er jo også å tilby seg å koke litt kaffe, smøre noen rundstykker eller lignende og komme ut med dette i arbeidsøkten.

Men egentlig, så tenker jeg vel at dere ikke bør bry dere noe særlig her. Eller må bry dere, i alle fall. Dette fordi dere leier. Jeg synes ikke leietakere har noe ansvar for å drive "putlevedlikehold" og lignende; dette ansvaret for et godt bomiljø og å bidra til å senke kostnader ligger på eieren, altså deres utleier. Selv ville jeg vurdert å delta for det sosiale, men jeg synes leietakere generelt kan skippe slikt med god samvittighet. 

Hadde jeg selv leid ut, ville jeg nok ønsket (men ikke krevd) at leietakerne deltok. Men da ville jeg så klart ha tilbudt en liten kompensasjon for dette, som f.eks. å redusere husleien litt den måneden.

Endret av Hubro
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Utblåsning! 

I vårt sameie er det rundt 40 leiligheter, og hvert år er vi maks 10 stk som deltar på dugnad. Er så lei av alle som gjerne vil ha det rent, ryddig og pent rundt seg men ikke deltar. Og ikke betaler regningen for dugnaden heller. Og de vil i hvert fall ikke ha høyere felleskostnader for at firmaer skal ordne det vi pleier å gjøre på dugnadene. Hva forventer dessertgenerasjonen egentlig? (Ja, det er dem det gjelder hos oss) Det er snakk om 1 time i året, 15 min hvis alle hadde deltatt... 

Anonymkode: c3533...586

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er frivillig. Jeg er aldri med på dugnad.

Anonymkode: 53d04...77b

Ikke vi heller. Pliktig dugnad er en uting

Anonymkode: 7f0a5...3f6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...