AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #1 Skrevet 18. april 2017 Hei, Jeg har vunnet en del vin opp gjennom årene på jobben, men drikker det svært sjeldent. Jeg har derfor mange uåpnede flasker som har stått i stua (dvs. vanlig romtemperatur) i en del år, og de eldste flaskene er kanskje 4-5 år gamle. Så spørsmålet da er om jeg bare må kaste disse flaskene? For vin til 150-200 kr. er vel kanskje ikke årgangsvin som kan lagres i flere år? Dette er helt sikkert et dumt spørsmål, men jeg kan omtrent ingen ting om vin. Så håper noen med litt mer peiling kan svare meg på dette Mvh Amatør Anonymkode: a4ad9...54e
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #2 Skrevet 18. april 2017 Jeg har vært i omtrent samme situasjon: jeg er svært måteholden med alkohol, og har hatt for mange flasker stående pga at jeg har fått dem som gevinst eller gave. Jo lenger de står, jo mindre stoler jeg jo på at de er i orden. Noe som igjen har medført at hver gang jeg faktisk har trengt vin, så har jeg kjøpt ny på polet. Jeg tok rett og slett en sjau og tømte de 90% eldste flaskene i vasken for en stund siden. Det viste seg å være helt rett valg. De var oksiderte og luktet eddik, alle sammen. Jeg prøvesmakte litt her og der, og ingen av de jeg tømte ut var drikkende lenger. Hvis flaskene er korket med kork, så tåler de ikke å lagres oppreist særlig lenge. Da tørker korken ut, og vinen blir til eddik. Flasker med skrukork har ikke det problemet, så der bør du sjekke med polets nettsider o.l. for hver enkelt vin om den er egnet til lagring og hvor lenge. Med den temperaturen du har oppbevart vinen, så er det likevel litt tvilsomt hvordan det har gått. Her står det litt om lagring av vin. Legg merke til det som står nederst om hvordan du finner ut hvilke viner som kan lagres: https://www.vinmonopolet.no/lagring Anonymkode: ed210...0d4 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #3 Skrevet 18. april 2017 Det er riktig som du sier at vin inprisklassen 150-200 kr sjelden har godt av lagring i flere år. I tillegg har du lagret vinen i stuen, da går det ikke mange dagene og ukene før vinen forringes. Dersom en ikke har kjeller eller vinskap er det ofte bedre å lagre vinen på soverommet som ofte er kaldere. Tror derfor at flaskene dine er ødelagt. Anonymkode: aba46...79e
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #4 Skrevet 18. april 2017 Hvis du er usikker og vil ha vin en dag så åpne en flaske før polet stenger, lukt/smak på den. Du kjenner VELDIG godt hvis de er dårlige da de stinker eddik Anonymkode: a9f5e...735
Gjest Overrasket Skrevet 19. april 2017 #5 Skrevet 19. april 2017 Vin i detaljhandelen selges som regel når den er ment å drikkes. Dog kan my vin klare seg noen år på flaske, og du vil svært sjelden ta konkret skade av en flaske vin dersom korken er intakt. I værste fall er det som å ta en spiseskje eddik, noe folk gjør for "helsa". Det er store forskjeller fra vin til vin og ingen egentlig fast regel. Men grunnet lagringsmåten din kan vi nok anta at levetiden er redusert betraktelig. Jeg ville startet med å sett om det er en åpenbar måte å huske når du fikk hvilken flaske. Ta alle flasker som du fikk innen de 12 siste månede og sett til side. De er mest sannsynlig fortsatt drikkbare. Gå over korkene på hver flaske. Er de hele? Beveger korkene på seg når du skyver på de? Buler de ut av flasken? Gå over mengden i hver flaske. Har noen av flaskene mistet en påfallende stor mengde av innholdet? Se etter sedimenter. De fleste har nok litt sedimenter, men masse grums er nok et dårlig tegn. Men i bunn og grunn avgjør smaken. Åpne en flaske du kunne tenke deg å drikke, og sjekk lukt og smak. Smaker det greit nok er det mest sannsynlig greit nok. Smaker det ikke greit nok hiver du det ut og går videre til neste flaske til du finner en som er drikkelig. Vin som ikke er Sherry, men som lukter og smaker som Sherry, er ikke drikkelig. Vin som ikke skal ha noen former for bobler, men som har det, er nok dårlig. Alle assosiasjoner med eddik er heller ikke bra. I de fleste tilfeller har vin som har stått uåpnet en stund i barskapet ikke noe nytte av å "dekanteres". Drikk det så fort som mulig.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #6 Skrevet 21. april 2017 Interessant tema. Jeg drikker mye vin, men kan ikke skryte av å ha spesielt mye peiling på vin og lagring. Gjorde en byttehandel nylig der jeg fikk flere flasker hjemmelaget vin i bytte. Den ene ble anbefalt å lagre et par mnd til, mens de andre var good to go. Dog må det sies at jeg er spent på å bli kjent med hjemmelaget vin, både rød og fruktig. Har ikke rørt hjemmelaget vin på 15 år, men det er kanskje på tide å gamble litt med helsa etter noen kjedelige år med kun italiensk rødvin. Anonymkode: dec59...5e2
Aule Skrevet 21. april 2017 #7 Skrevet 21. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Interessant tema. Jeg drikker mye vin, men kan ikke skryte av å ha spesielt mye peiling på vin og lagring. Gjorde en byttehandel nylig der jeg fikk flere flasker hjemmelaget vin i bytte. Den ene ble anbefalt å lagre et par mnd til, mens de andre var good to go. Dog må det sies at jeg er spent på å bli kjent med hjemmelaget vin, både rød og fruktig. Har ikke rørt hjemmelaget vin på 15 år, men det er kanskje på tide å gamble litt med helsa etter noen kjedelige år med kun italiensk rødvin. Anonymkode: dec59...5e2 Dette var altså meg, men har tydeligvis kommet borti anonym-knappen.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #8 Skrevet 21. april 2017 Kommer veldig an på om de har blitt oppbevart vertikalt eller horisontalt. Anonymkode: 9bd4d...80c
Perelandra Skrevet 22. april 2017 #9 Skrevet 22. april 2017 Bruk vinen i matlaging. Selv om vinen har blitt sur, kan du godt bruke den til sauser og marinader.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå