Gå til innhold

Jeg blir ikke respektert..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med barn i alderen 6-10 år, og er nokså ufaglært (tar teori nå). Har noen års erfaring med barnehage og skole.

Problemet er, jeg nyter ikke respekten fra elevene. Iallefall ikke en stor del av dem. Jeg er jo "bare" assistent, men de andre assistentene får ikke så mye skitt som meg. Det største problemet er at de ikke følger beskjeder jeg gir, og bare løper bort når jeg søker kontakt for å gi en beskjed eller løse en konflikt. Jeg føler jeg ikke mestrer det, og det tærer på selvtilliten. Nylig fikk jeg også et "jeg hater deg" mot meg, og det fra ei jente på 8 som jeg har hatt den beste kontakten og relasjonen til på hele skolen. Det sårer veldig, og mest av alt gjør det at jeg føler jeg ikke passer til dette. (Men det har jeg følt om alt av yrker jeg har prøvd meg i også.)

Klassene har alltid respekt for sin egen lærer, men når det kommer andre inn blir det plutselig kaos. Og når jeg er alene med en klasse, er det tydelig at elevene blir litt mer løsslupne i oppførselen. Jeg har prøvd både å være rolig og avbalansert, og være sint og streng, men som regel er resultatet det samme.

Enten må det jo være noe jeg gjør riv ruskende galt, eller så har jeg ikke evnen til å jobbe med barn. Jeg har nå valgt dette yrket i nokså voksen alder, og uten annen utdannelse og lyst/interesser til å studere noe annet, er det vanskelig å komme utenom. Vet ikke hva man kan gjøre? Bør jeg slutte?

Anonymkode: e3653...52f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med barn i alderen 6-10 år, og er nokså ufaglært (tar teori nå). Har noen års erfaring med barnehage og skole.

Problemet er, jeg nyter ikke respekten fra elevene. Iallefall ikke en stor del av dem. Jeg er jo "bare" assistent, men de andre assistentene får ikke så mye skitt som meg. Det største problemet er at de ikke følger beskjeder jeg gir, og bare løper bort når jeg søker kontakt for å gi en beskjed eller løse en konflikt. Jeg føler jeg ikke mestrer det, og det tærer på selvtilliten. Nylig fikk jeg også et "jeg hater deg" mot meg, og det fra ei jente på 8 som jeg har hatt den beste kontakten og relasjonen til på hele skolen. Det sårer veldig, og mest av alt gjør det at jeg føler jeg ikke passer til dette. (Men det har jeg følt om alt av yrker jeg har prøvd meg i også.)

Klassene har alltid respekt for sin egen lærer, men når det kommer andre inn blir det plutselig kaos. Og når jeg er alene med en klasse, er det tydelig at elevene blir litt mer løsslupne i oppførselen. Jeg har prøvd både å være rolig og avbalansert, og være sint og streng, men som regel er resultatet det samme.

Enten må det jo være noe jeg gjør riv ruskende galt, eller så har jeg ikke evnen til å jobbe med barn. Jeg har nå valgt dette yrket i nokså voksen alder, og uten annen utdannelse og lyst/interesser til å studere noe annet, er det vanskelig å komme utenom. Vet ikke hva man kan gjøre? Bør jeg slutte?

Respekt er ikke noe en kan kreve men noe en kan oppnå

• Liker 5
Skrevet (endret)

Hva tror du er grunnen til at  elevene har mer respekt for læreren enn deg og har du spurt læreren om hva hun tror er grunnen?

Endret av Hermine Grang
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Hermine Grang skrev:

Hva tror du er grunnen til at  elevene har mer respekt for læreren enn deg og har du spurt læreren om hva hun tror er grunnen?

Jeg tenker at det er naturlig at læreren nyter mer respekt enn assistenten. Det er en gjenganger som jeg ser i alle klasser. Men det er noe annet når jeg ikke blir respekt på samme måte som andre assistenter.

Jeg har ikke spurt lærerne om dette. Vet ikke om det er noe de tenker over. Samtidig er det jo som oftest når lærerne ikke er der, at disrespekten opptrer. Burde kanskje ta det opp.

11 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Ja, og som jeg da også skrev i HI; hva gjør jeg feil?

Jeg føler jeg ser alle elevene, bryr meg om dem, respekterer dem. De kommer alltid til meg når det er konflikter, og det virker som de har tiltro til meg på det området, selv om jeg syns det er vanskelig.

Spørsmålet er jo, hvordan oppnå respekt? Jeg har ikke svaret, men føler jeg har prøvd det meste.

Skrevet

For det første kan du ikke la deg såre. Ingen 8-åringer hater på ordentlig. Men de kan ha intense følelser og deres jobb her på jorden er å pushe grenser for hva de kan gjøre og ikke gjøre.

Det høres ut som om du skal be om veiledning, det må skolen kunne gi deg.

Ellers er  det en ufyselig aldersgruppe, må si det. Men som noen skrev over, respekt er noe du må gjøre deg fortjent til.

• Liker 6
Skrevet

Snakk med kolleger du stoler på og innrøm at du synes det er vanskelig å få elevene til å respektere deg. De kan gi tips og observere og gi tilbakemelding. Bruk dem også som rollemodeller.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Bullshit

Anonymkode: dbc0a...142

Skrevet

Assistenter og vikarer, personer som kommer og går litt må slite mye mer for å få respekten til en klasse. Dere er der ikke daglig, dere har ikke kontakt med hjemmet og konsekvensene er ofte ikke-eksisterende. 

Gjør det klart at du og klassekontakt snakker sammen, snakk med klassekontakt så uønsket oppførsel får konsekvenser, og belag deg på at dette tar tid. En 8'åring som sier h*n hater deg skal du ikke ta tungt, det kan kanskje bety at eleven ikke er vant til motstand.. 

pust med magen, dette går bra. Tips kan være å sette deg godt inn i klassereglene, bruk belønning ofte for å bygge tillit. Typ, nå gjør vi disse ti matteoppgavene og når vi har gjort de kan vi spille et spill i ti minutter. Barn holder konsentrasjonen i alderen sin pluss ett minutt, så 8 åringen holder max 10 minutter før loppene kommer. 

Så til slutt vær konsekvent, barn må (og vil) vite hvor grensa går og tester deg til galskap for å sjekke om du står for det du sier. Jeg har hatt elever som "aldri" gir seg for de er vant til at lærerne gir opp til slutt og da beviser eleven for segselv at han/hun er ubrukelig.. Det er lov å bruke humor, det er lov å være ærlig, og snakk med elevene om hva som er korrekt/ønskelig atferd og hvordan du kan hjelpe dem til å oppføre seg slik i dine timer. 

Dette klarer du! Lykke til

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for spekulasjoner.

Raven Emerald, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Mange barn er sleipe og utnytter enhver anledning de får til å oppføre seg dårlig. De plukker også veldig lett opp signaler du kanskje ikke selv skjønner at du sender ut. Har du f.eks gitt en beskjed, men sa deg villig til å fire på kravene? Er du alt for snill? Er det mulig for barna å plukke opp at de sårer deg ved å si stygge ting til deg? Hvis svaret på noe av dette er ja, så bør du endre på dette. Jeg var selv nyutdannet lærer for noen år siden, og jeg elsker å være snill og spre om meg med omsorg. Jeg blir veldig lett glad i folk. Dessverre oppdaget jeg raskt at elever ikke nødvendigvis hører på deg selv om du er snill med dem og de syns du er "verdens beste lærer." De visste hvor snill jeg var, og tillot seg dermed å tøye strikken ganske langt. Etterhvert har jeg skjønt at man ikke kan være alt for snill med elevene og for godt likt. Man må være normalt hyggelig, men samtidig ha en "vegg" mellom seg og elevene, dersom man ønsker respekt. 

Anonymkode: d64b2...437

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bullshit

Anonymkode: dbc0a...142

Hvorfor mener du det er okse bæsj?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Løsningen er detaljplanlegging av hver enkelt aktivitet/time, og en profesjonell tilnærming. Barna skal ikke være dine venner, du skal ikke ha "en god relasjon" til enkeltelever, du skal ikke vurdere respekt/respektløshet, men om undervisningen/aktiviteten fungerer godt for klassen. Dine følelser er helt underordnet, du kan få til gode timer uten at elevene liker deg godt der og da, du kan ha kaostimer, da er det bedre lykke neste gang. Du må for all del ikke la deg SÅRE av bemerkninger og oppførsel! Alle husker vel vikartimene da vi turde å være skikkelig ugreie, og vi (ellers "snill" klasse) fikk noen til å gråte. Det blir det lite respekt av. Du må gi blaffen i alt tull, og være strengere enn andre. Diskuter belønningssystem med kontaktlæreren(lærerne), kanskje de har et slikt allerede? Da tenker jeg på "glass med klinkekuler", når hele klassen har jobbet fint i ti minutter/en time, (eller lekt fint uten tull)puttes en kule på glasset. Når glasset er fullt, får de se film eller ha utetime eller noe. Dette må alle assistenter/lærere i samme klasse følge opp, har de ikke noe slikt? (Varianter: en papirbil som rykker fram eller tilbake langs en akse, når den kommer i mål..., et enkelt avkrysningsskjema på veggen etc. Posetiv forsterkning for gruppen som helhet). Ha alltid en aktivitet på lur til de gangene det skjærer seg totalt, noen ark med oppgaver eller fargelegging eller ekstrabøker, quiz eller en oppbyggelig film eller en lek som involverer alle som dere kan bryte opp hva det enn er som ikke funker der og da med. "Jeg hater deg" må du bare overse totalt, og slett ikke la det gå spesielt inn over deg fordi det kommer fra noen du ikke forventer det fra. Alle barn sier slikt (og føler slikt der og da, uten at det er ektefølt).

Anonymkode: 67133...a7b

AnonymBruker
Skrevet

Politiske kommentatorer. Synes ikke synsere og forståsegpåere burde ha så stor plass i media.

Anonymkode: 431ba...017

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

Har du gjort deg fortjent til respekt ?

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Balian de Ibelin skrev:

Har du gjort deg fortjent til respekt ?

Det er så klart en problemstilling jeg må tenke over.

Kanskje jeg er blitt mer en "venn" enn en voksen i deres øyne. Jeg tror kanskje at det ikke er reparerbart når skaden først har skjedd. Iallefall ikke hos de barna som allerede kjenner meg, og kanskje vet at jeg kan være inkonsekvent og har lett for å tulle og være useriøs. Jeg har alltid elsket å tulle og tøyse med barn, få dem til å le. Men det er slik jeg er i friminuttene, og ikke i timene. Mange elever ser at det er forskjell på time og friminutt, og respekterer meg som en voksen i timene, mens andre i mindre grad. Men jeg er alltid såpass streng at de stort sett følger beskjeder til slutt.

Kanskje jeg overdriver litt også her, og stiller høyere krav til elevene enn det jeg kan forvente som assistent. Jeg legger lista slik de oppfører seg når kontaktlæreren deres er til stede, men klassen forandrer seg faktisk ganske mye bare en annen lærer kommer inn. Når det blir vikarer og assistenter øker uroen. Jeg tror man i mer eller mindre grad må akseptere at elevene utagerer litt mer når kontaktlæreren er borte.

Begynner jeg på et nytt sted, tenker jeg at jeg må ha en annen "approach". Litt mer seriøs og tydeligere voksenrolle. Det er iallefall helt sikkert.

AnonymBruker
Skrevet
På 18.4.2017 den 17.21, Fru Uperfekt skrev:

Dessverre ikke helt sant. Flere lærere som er veldig autoritære og ikke spesielt respektfulle mot elevene, og de nyter likevel det "alle" ser opp til - lydige elever. 

Anonymkode: 73d4b...b2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Løsningen er detaljplanlegging av hver enkelt aktivitet/time, og en profesjonell tilnærming. Barna skal ikke være dine venner, du skal ikke ha "en god relasjon" til enkeltelever, du skal ikke vurdere respekt/respektløshet, men om undervisningen/aktiviteten fungerer godt for klassen. Dine følelser er helt underordnet, du kan få til gode timer uten at elevene liker deg godt der og da, du kan ha kaostimer, da er det bedre lykke neste gang. Du må for all del ikke la deg SÅRE av bemerkninger og oppførsel! Alle husker vel vikartimene da vi turde å være skikkelig ugreie, og vi (ellers "snill" klasse) fikk noen til å gråte. Det blir det lite respekt av. Du må gi blaffen i alt tull, og være strengere enn andre. Diskuter belønningssystem med kontaktlæreren(lærerne), kanskje de har et slikt allerede? Da tenker jeg på "glass med klinkekuler", når hele klassen har jobbet fint i ti minutter/en time, (eller lekt fint uten tull)puttes en kule på glasset. Når glasset er fullt, får de se film eller ha utetime eller noe. Dette må alle assistenter/lærere i samme klasse følge opp, har de ikke noe slikt? (Varianter: en papirbil som rykker fram eller tilbake langs en akse, når den kommer i mål..., et enkelt avkrysningsskjema på veggen etc. Posetiv forsterkning for gruppen som helhet). Ha alltid en aktivitet på lur til de gangene det skjærer seg totalt, noen ark med oppgaver eller fargelegging eller ekstrabøker, quiz eller en oppbyggelig film eller en lek som involverer alle som dere kan bryte opp hva det enn er som ikke funker der og da med. "Jeg hater deg" må du bare overse totalt, og slett ikke la det gå spesielt inn over deg fordi det kommer fra noen du ikke forventer det fra. Alle barn sier slikt (og føler slikt der og da, uten at det er ektefølt).

Anonymkode: 67133...a7b

Det er tydelig at du ikke er lærer (jeg håper i alle fall ikke det) når du ikke vet at relasjonsbygging er en sentral del av det pedagogiske arbeidet lærere og assistenter gjør. Belønningssystemer er avleggs og basert på et like avleggs læringssyn.  Slutt å gi elendige råd når du åpenbart ikke har peiling på hva du prater om.

Anonymkode: 18f15...949

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tydelig at du ikke er lærer (jeg håper i alle fall ikke det) når du ikke vet at relasjonsbygging er en sentral del av det pedagogiske arbeidet lærere og assistenter gjør. Belønningssystemer er avleggs og basert på et like avleggs læringssyn.  Slutt å gi elendige råd når du åpenbart ikke har peiling på hva du prater om.

Anonymkode: 18f15...949

Amen! 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre ikke helt sant. Flere lærere som er veldig autoritære og ikke spesielt respektfulle mot elevene, og de nyter likevel det "alle" ser opp til - lydige elever. 

Og dermed har de tjent respekt, om så på feile premisser

AnonymBruker
Skrevet

Er selv (relativt ny i gamet) lærer, og er faglærer. Mange klasser, noen klasser ser jeg liiiite. Sliter da litt med å oppnå respekt selv. Men det er nå en øvingssak. Det var helt forferdelig da jeg først startet å jobbe som lærer, det går bedre nå. 

Men det jeg har opplevd er jo at desverre så må man nesten bare finne seg i at det blir litt uro når man er i en klasse man ikke har så ofte. Det er i de klassene jeg har mest hvor jeg får mest respekt, fordi vi har fått tid til å bli kjent, og elevene har fått tid til å "øve seg" på mine regler og rutiner. I de klassene jeg har lite, er det nok enda sider ved meg elevene er usikre på. De kjenner meg ikke, og jeg kjenner ikke de. Ikke alle elevene som husker hva jeg heter en gang.

Anonymkode: 7255d...244

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...