Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i prøve jobb (har faktisk 1 mnd igjen før jeg er ferdig med det) og jeg har faktisk tenkt å studere igjen til høsten, men stillingen min er heltid. Jeg tviler på at sjefen min vil tilate meg å jobbe deltid, men jeg må spørre han så jeg vet om jeg skal søke andre jobber. 

Jeg er litt bekymret for å spørre sjefen min om jeg kan gå ned i stilling og at han vil gi meg oppsigelse hvis om h.n vet at jeg skal studere. 

Er det bre dumt av meg å bekymre meg? Jobber på en restaurant hvis det har noe å si. Hvis jeg ikke har en jobb så kan jeg heller ikke studere, så det er litt mye press på meg akkurat nå. (Kan ikke bruke Lånekassen)

Anonymkode: 94c56...3b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at om det er restaurant så har de jo alltid behov for deltid? Så får de heller ansette en annen i din stilling

Skrevet

Jeg ville ventet med å si fra til sjefen før du er ferdig med prøvetida. Da har du litt sterkere vern mot oppsigelse. Skal han/hun kunne si deg opp i hele stillingen må det begrunnes saklig i behov for å sette noen inn i hele din stilling heller enn å ha to i deltid, eller i at det av en eller annen grunn ikke er mulig å gjøre jobben i deltidsstilling for deg. Og akkurat disse begrunnelsene er det vel ikke så greit å komme unna med i restaurantbransjen :) 

AnonymBruker
Skrevet

Han kan da ikke si deg opp fordi du skal studere. 

Anonymkode: 0cd73...b2d

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, OffTheBlock skrev:

Jeg ville ventet med å si fra til sjefen før du er ferdig med prøvetida. Da har du litt sterkere vern mot oppsigelse. Skal han/hun kunne si deg opp i hele stillingen må det begrunnes saklig i behov for å sette noen inn i hele din stilling heller enn å ha to i deltid, eller i at det av en eller annen grunn ikke er mulig å gjøre jobben i deltidsstilling for deg. Og akkurat disse begrunnelsene er det vel ikke så greit å komme unna med i restaurantbransjen :) 

Hvis jeg må vente til etter prøvetiden min betyr det at oppsigelsestiden min er på 3 måneder, og det er grunnen til at jeg ikke ville vente. 

Det er en ganske liten serveringssted så det er ikke akkurat behov for å opprette nye stillinger enn det som eksisterer nå dessverre. 

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han kan da ikke si deg opp fordi du skal studere. 

Ikke direkte, nei. Men at han finner på noen unnskyldninger for å gjøre det, kanskje?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke direkte, nei. Men at han finner på noen unnskyldninger for å gjøre det, kanskje?

Hvis arbeidstaker ikke kan/vil jobbe i den stillingen hun er tilsatt i, må da det være grunn nok? Det koster å ha flere ansatte, selv om de totalt jobber 100%.

Anonymkode: 877f8...105

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis arbeidstaker ikke kan/vil jobbe i den stillingen hun er tilsatt i, må da det være grunn nok? Det koster å ha flere ansatte, selv om de totalt jobber 100%.

Nei, kjære vene. Det er ikke lov til å si opp en ansatt basert på et spørsmål om å gå ned i stilling. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er i så fall ikke lov og er noe du kan gå videre med. Er sjefen din uredelig? Eller er du bare i overkant bekymret? 

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i prøve jobb (har faktisk 1 mnd igjen før jeg er ferdig med det) og jeg har faktisk tenkt å studere igjen til høsten, men stillingen min er heltid. Jeg tviler på at sjefen min vil tilate meg å jobbe deltid, men jeg må spørre han så jeg vet om jeg skal søke andre jobber. 

Jeg er litt bekymret for å spørre sjefen min om jeg kan gå ned i stilling og at han vil gi meg oppsigelse hvis om h.n vet at jeg skal studere. 

Er det bre dumt av meg å bekymre meg? Jobber på en restaurant hvis det har noe å si. Hvis jeg ikke har en jobb så kan jeg heller ikke studere, så det er litt mye press på meg akkurat nå. (Kan ikke bruke Lånekassen)

Er ike dette å ta bekymringene på forskudd og å utfordre skjebnen? 

Når du er på prøve, så vent og se om du får fast, når du får fast stilling kan du lettere få redusert arbeidstid grunnet studier. Du vet da vel heller ikke pr. I dag om du kommer inn på noe studie? 

Anonymkode: 00017...6ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, kjære vene. Det er ikke lov til å si opp en ansatt basert på et spørsmål om å gå ned i stilling. 

Kjære vene jeg ser jeg formulerte meg dårlig. Nei  hun kan ikke sies opp basert på ett spørsmål nei, men hvis arbeidsgiver sier nei og den ansatte ikke kan jobbe full stilling må det være da være rom for det? Man kan jo ikke tvinge arbeidsgiver til å ansette flere bare fordi man selv vil jobbe mindre? Eller?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kjære vene jeg ser jeg formulerte meg dårlig. Nei  hun kan ikke sies opp basert på ett spørsmål nei, men hvis arbeidsgiver sier nei og den ansatte ikke kan jobbe full stilling må det være da være rom for det? Man kan jo ikke tvinge arbeidsgiver til å ansette flere bare fordi man selv vil jobbe mindre? Eller?

Det er jo ikke arbeigsgivers avgjørelse. Dersom TS ikke kan jobbe med denne stillingsprosenten må hun selv si opp. Dersom hun beholder jobben og ikke møter opp gir det arbeidsgiver grunnlag for oppsigelse, men ikke ellers. 

Slik jeg ser situasjonen skal TS studere til høsten og da har behov for en lavere stillingsprosent. For tiden har hun behov for den stillingsprosenten hun har nå, men er redd hun vil bli oppsagt når hun ytrer et ønske om en lavere prosent til høsten. 

Skrevet

Du kan ikke bli oppsagt for å stille spørsmål om lavere stillingsprosent fra høsten. 

Arbeidsgiver står heller ikke fritt til å ikke gi deg fast jobb etter prøvetiden - du har allerede fast jobb. Les mer her: http://www.juridiskabc.no/arbeidsrett/oppsigelse-i-provetid/. Arbeidsgiver må altså ha samme grunn som ellers hvis den vil si deg opp under prøvetiden eller umiddelbart etter. Lykke til 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ike dette å ta bekymringene på forskudd og å utfordre skjebnen? 

Når du er på prøve, så vent og se om du får fast, når du får fast stilling kan du lettere få redusert arbeidstid grunnet studier. Du vet da vel heller ikke pr. I dag om du kommer inn på noe studie? 

Anonymkode: 00017...6ac

Ja, jeg er en person som liker å planlegge. Jeg vet at jeg kommer inn på et studie fordi jeg har mer enn nok poeng til det jeg søkte på. Jeg har en fast stilling, men prøvetiden er 6 mnd så det er lettere å bli oppsagt i denne perioden.

3 timer siden, Oz- skrev:

Du kan ikke bli oppsagt for å stille spørsmål om lavere stillingsprosent fra høsten. 

Arbeidsgiver står heller ikke fritt til å ikke gi deg fast jobb etter prøvetiden - du har allerede fast jobb. Les mer her: http://www.juridiskabc.no/arbeidsrett/oppsigelse-i-provetid/. Arbeidsgiver må altså ha samme grunn som ellers hvis den vil si deg opp under prøvetiden eller umiddelbart etter. Lykke til 

Jeg vet at jeg ikke kan bli oppsagt pga. et slikt spørsmål, men det kan hende at arbeidsgiveren min blir litt redd for å måtte finne en ny person for august og dermed ønsker å kvitte seg med meg før juni ved å bruke en annen unnskyldning. :fnise: Nå hører jeg hvor paranoid jeg er...

Det er jo ikke arbeigsgivers avgjørelse. Dersom TS ikke kan jobbe med denne stillingsprosenten må hun selv si opp. Dersom hun beholder jobben og ikke møter opp gir det arbeidsgiver grunnlag for oppsigelse, men ikke ellers. 

Slik jeg ser situasjonen skal TS studere til høsten og da har behov for en lavere stillingsprosent. For tiden har hun behov for den stillingsprosenten hun har nå, men er redd hun vil bli oppsagt når hun ytrer et ønske om en lavere prosent til høsten. 

Nettopp.

Det er i så fall ikke lov og er noe du kan gå videre med. Er sjefen din uredelig? Eller er du bare i overkant bekymret? 

Nei, sjefen er egentlig ganske grei. H.n liker ikke å finne nye ansatte. Selv de dårligste ansatte har fått fortsette til tross for mange klager. Ja, jeg er i overkant bekymret fordi jeg har så lyst til å studere!:laugh:

Nope, det er ikke en grunn til oppsigelse. Det er faktisk bedre med flere ansatte fordi ved sykdom eller ferie, vil det koste bedriften mer i lengden hvis de ikke har nok personer å dekke skiftene. Har man 3 heltidsansatte og alle må dekke for hverandre ved sykdom eller annet fravær, så blir man ganske utslitt og lei etterhvert. 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en fast stilling, men prøvetiden er 6 mnd så det er lettere å bli oppsagt i denne perioden.

Nei, det er faktisk ikke lettere å bli oppsagt i prøvetiden. Du må ha gjort en spesielt dårlig jobb på flere områder ellers vært upålitelig, og du skal først få en advarsel og veiledning med reell mulighet til å forbedre deg 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...