Gå til innhold

Smarttelefon vs gammeldags mobil

Sølvrosen

Anbefalte innlegg

I mange år har jeg holdt meg til gammeldagse, enkle mobiler, og har trivdes godt med det. Samtidig har jeg de siste årene følt på at jeg blir hengende litt etter i utviklingen, og har vurdert om det er på tide at jeg også følger med. Det er blant annet stadig flere tjenester man må ha app for å benytte seg av. Etter et uhell i påsken er jeg plutselig nødt til å ta et valg, noe som viser seg vanskelig. Derfor ber jeg om råd fra noen som klarer å komme med noe mer fornuftig enn "det fungerte da fint den du hadde" og "er det ikke snart på tide at du kjøper noe skikkelig?"

Argumenter for smarttelefon:

- Tilgang til nødvendige apper
- Tilgang til informasjon på farta, f.eks kart, bussrute etc
- Det vil gjøre at jeg faktisk lærer å bruke det. I jobben min hender det jeg må bruke ipad og smarttelefon, men ikke ofte nok til at jeg lærer hvordan det fungerer. Derfor bruker jeg mye tid på knoting selv med enkle ting, og vanskeligere ting må jeg overlate til kolleger. Dette problemet vil ikke bli mindre med tiden.
- Noe å gjøre når jeg ellers ville sett tomt ut i lufta, f.eks på bussen, når jeg er alene på pauserommet, når jeg er hos tannlegen og det mest interesante lesestoffet er en oversikt over pH-en i ulike drikker, etc
- En del apper jeg klarer meg fint uten har jeg likevel ganske lyst på, bl.a en kaloriteller (pc blir så knotete), noe som gjør det mer spennende å gå turer i nabolaget (jeg kjenner alle småveier og stier for godt til å få variasjon), en god kalender.
- Jeg har råd til det, både selve telefonen og bruken.

Argumenter mot smarttelefon:

- Min dårlige vane med å miste telefonen i gulvet. Mine tidligere telefoner har tålt det, en telefon med stor skjerm og mye mer finelektronikk vil nok ikke tåle det like bra.
- Den er stor.
- Den koster mer, og blir utdatert ved at programvaren etterhvert krever mer enn kapasiteten på telefonen, slik at jeg vil måtte skifte den ut oftere enn jeg har pleid å gjøre.
- Dårlig batterikapasitet (Jeg liker å bare trenge å lade telefonen en gang i uka, og tilbringer mye tid på en hytte med begrenset mulighet for lading)
- Jeg har for øyeblikket et veldig bra abonnement, der jeg betaler omtrent 300 kr i året med mitt bruk. Dette abonnementet er ikke lenger tilgjengelig, og jeg har ikke funnet tilsvarende de siste årene. Med smarttelefon vil jeg trenge å kunne bruke data, noe jeg ikke kan med dette abonnementet, så jeg vil derfor være nødt til å gå over til noe dyrere, uten mulighet for å gå tilbake.
- Jeg har obbservert at mange med smarttlefon blir sittende mye med den, og sliter med å legge den helt fra seg selv i sosiale situasjoner. Jeg har personlighet som lett blir avhengig av ting, og ser ingen grunn til at jeg skal klare å la telefonen ligge når så mange andre ikke klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du skal ha smart, anbefaler jeg deg å kjøpe et godt deksel som beskytter telefonen din.

Ala noe sånt

wallet.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa

Jeg ble avhengig av smarttelefonen, så jeg kuttet ut internett på den og kommer til å få meg gammedags mobil neste gang. Har ikke hatt nett på mobil på etpar år, og det går helt fint. Jeg følte at den tok over livet mitt.
Ikke bare går det fint, men jeg føler meg mye friere uten.

Endret av Den Lille Heksa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Honey Dew skrev:

Hvis du skal ha smart, anbefaler jeg deg å kjøpe et godt deksel som beskytter telefonen din.

Ala noe sånt

Ja, det må jeg ha, men telefonen vil vel likevel ikke tåle like mye som de enkle jeg har pleid å ha, eller?

2 timer siden, Den Lille Heksa skrev:

Jeg ble avhengig av smarttelefonen, så jeg kuttet ut internett på den og kommer til å få meg gammedags mobil neste gang. Har ikke hatt nett på mobil på etpar år, og det går helt fint. Jeg følte at den tok over livet mitt.
Ikke bare går det fint, men jeg føler meg mye friere uten.

Det er nettopp det jeg er redd skal skje meg. Jeg har nå vært helt uten noen dager, og har følt på hvor godt det er at jeg ikke stresser over det. Mange jeg kjenner ville ikke ha tatt det like rolig, selv om de som meg visste at de ikke ville få noen telefoner eller smser som hastet.

Takk for svar begge to.

Endret av Sølvrosen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sølvrosen skrev:

Je, det må jeg ha, men telefonen vil vel likevel ikke tåle like mye som de enkle jeg har pleid å ha, eller?

Det er nettopp det jeg er redd skal skje meg. Jeg har nå vært helt uten noen dager, og har følt på hvor godt det er at jeg ikke stresser over det. Mange jeg kjenner ville ikke ha tatt det like rolig, selv om de som meg visste at de ikke ville få noen telefoner eller smser som hastet.

Takk for svar begge to.

Den vil kanskje ikke tåle like mye, men den vil allikevel være bedre beskyttet. Du bør også skaffe deg beskyttelsesfilm til å legge over skjermen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

Du kan velge et abonnement med lite data inkludert. Da vil det faktisk koste deg hvis du sitter på nett for mye ;) så det kan kanskje være en motivator for å ikke bli helt hekta? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Honey Dew skrev:

Den vil kanskje ikke tåle like mye, men den vil allikevel være bedre beskyttet. Du bør også skaffe deg beskyttelsesfilm til å legge over skjermen

Så det betyr at argumentet om at den tåler mindre ikke er like viktig? Da skal jeg la være å ta det med i vurderingen. Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brukte smarttelefon i flere år, men gikk tilbake til gammeldags. Er egentlig bare glad jeg ikke har det og den skapte et behov jeg egentlig ikke hadde. En postiv ting som du også sier noe om er at man kan sjekke info på farten, men hvis man sjekker ting på forhånd (buss, togtider, kinotider osv) så er det egentlig ikke noe problem. Handler mye om vane. Syntes det mest slitsomme med smarttelefon var at jeg hele tiden gikk på nett eller hørte på musikk for å fylle dødtid og når jeg kjedet meg. Litt som å kjederøyke. Alt i alt så er det deilig å ikke ha slik telefon. Det tar mye tid og fokus, det er dyrt og hvis man kaster seg på oppgraderingskarusellen blir det enda dyrere. En gammel telefon er kanskje ikke så fancy, men den tåler nesten hva som helst og man har standby-tid på flere dager.

Anonymkode: 5381e...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, HappyWaffle skrev:

Du kan velge et abonnement med lite data inkludert. Da vil det faktisk koste deg hvis du sitter på nett for mye ;) så det kan kanskje være en motivator for å ikke bli helt hekta? 

Det er en mulighet, og definitivt noe jeg kan vurdere.

Nå når jeg fikk låne en mobil tikket det inn en melding om at mitt gode kontantkort avvikles, antagelig siden det er ti år siden de sluttet å tilby det. Brukskostnadene mine vil dermed øke omtrent 50% uansett. Hvor billig kan jeg få et abonnement med litt data inkludert? Hvis det er en del tale og sms inkludert vil ikke selskap spille noen rolle, siden jeg da ikke får like stort behov for frifamilie som nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brukte smarttelefon i flere år, men gikk tilbake til gammeldags. Er egentlig bare glad jeg ikke har det og den skapte et behov jeg egentlig ikke hadde. En postiv ting som du også sier noe om er at man kan sjekke info på farten, men hvis man sjekker ting på forhånd (buss, togtider, kinotider osv) så er det egentlig ikke noe problem. Handler mye om vane. Syntes det mest slitsomme med smarttelefon var at jeg hele tiden gikk på nett eller hørte på musikk for å fylle dødtid og når jeg kjedet meg. Litt som å kjederøyke. Alt i alt så er det deilig å ikke ha slik telefon. Det tar mye tid og fokus, det er dyrt og hvis man kaster seg på oppgraderingskarusellen blir det enda dyrere. En gammel telefon er kanskje ikke så fancy, men den tåler nesten hva som helst og man har standby-tid på flere dager.

Edit: En annen ting som jeg ble oppmerksom i ettertid var personvern og sikkerhet er så som så med en smarttelefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle
3 minutter siden, Sølvrosen skrev:

Det er en mulighet, og definitivt noe jeg kan vurdere.

Nå når jeg fikk låne en mobil tikket det inn en melding om at mitt gode kontantkort avvikles, antagelig siden det er ti år siden de sluttet å tilby det. Brukskostnadene mine vil dermed øke omtrent 50% uansett. Hvor billig kan jeg få et abonnement med litt data inkludert? Hvis det er en del tale og sms inkludert vil ikke selskap spille noen rolle, siden jeg da ikke får like stort behov for frifamilie som nå.

De fleste har abonnement med 1 GB data, fri tale og SMS til rundt 100 lappen. Chess er kjent for billig abonnement :) 1 GB data holder til å sjekke busstid, nettbank osv i løpet av en mnd. I tilleg har de begynt med rollover som betyr at det du ikke bruker en mnd får du med på neste mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bekymrer deg for at den skal knuse og lite batteri, så kan du kjøpe LifeProof case til den og en stor battery pack så du kan lade den på farten. Jo større mobil, jo større batteri - ofte ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en av hver. Knappeteletonen synger på siste verset, så den byttes ut med en ny knappetelefon når deg har sunget sin siste tone. 

Grunnen er at den er litem og lett å ha med, enkel å finne frem å ringe med når øynene ikke samarbeider. Den lades ogs skjeldnere. 

Det finnes nyere knappemobiler med muligheter for app og internett. 

Synes du skal sette pcen bort og heller skaffe deg et enkelt android nettbrett for å lære deg bruk. Samtidig som du fortsetter med en litt avansert knappemobiltelefon. Når du får til og er stødigere på nettbrett, kan du gå videre til smartmobil. 

Anonymkode: dfb32...a59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting jeg synes er negativt med smarttelefoner er at de så ofte blir ubrukelige til å tilkalle hjelp med når du virkelig trenger det... Om skjerm eller fingre blir bare litt fuktige, for eksempel om du går deg bort i tåkehavet eller faller og begynner å blø, så virker ikke skjermen. Blir skjermen knust funker ingenting. Er det kaldt fungerer den også dårlig. Så om du ofte er i situasjoner hvor det er fatalt om du ikke får tilkalt hjelp (for eksempel om du går mye på tur alene i fjellet  eller er skrøpelig til beins eller noe) synes jeg det er langt tryggere med en god gammeldags telefon. Er du stort sett bare i byen med folk rundt deg er det jo ikke så nøye.

Hvis du har råd til det, synes jeg det kan være lurt å kjøpe et billig nettbrett til å utforske på og beholde den gammeldagse telefonen til de gangene du MÅ kunne komme i kontakt med noen og ikke har tid til å knote med en ny og ukjent telefon. Så kan du heller bytte til smarttelefon når du blir varm i trøya.

Jeg kjøpte også smarttelefon for å henge med på utviklingen, men synes ikke jeg bruker den til særlig mye annet enn å ringe, sende sms og surfe på nettet (som er ganske så likt å surfe på en pc, så ikke mye læring der). Det eneste jeg synes er veldig godt å ha er mobilbank, da kan jeg både fikse alt av bankting, komme meg inn på alltinn osv uten å styre med kodebrikker og pin-koder og denslags. Og så har jeg bankkort og andre viktige kort i den lomma i coveret slik at jeg kun trenger å ha med meg mobilen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min hadde en Samsung smarttelefon som skulle tåle en del juling. Husker ikke hva den het, men det finner du sikkert ved å google litt TS. Den telefonen ble gjenglemt utendørs i drittvær, fikk en pall med varer over seg, ble mistet fra hesteryggen, hunden stjal den som tyggeleke, ble utsatt for store mengder støv, gikk utallige turer i bakken osv osv og det gikk helt fint. Det som tok livet av den var at han  kjørte over den med bilen 🙄 Den tålte iallefall rimelig tøff bruk så kjøper du noe slikt så bør du ikke være SÅ redd for å ødelegge den. 

Ellers må jeg legge til at mine iPhoner også har vært ute en vinternatt for å si det på den måten. Med deksel på så tåler de ganske mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, Sølvrosen skrev:

- Min dårlige vane med å miste telefonen i gulvet. Mine tidligere telefoner har tålt det, en telefon med stor skjerm og mye mer finelektronikk vil nok ikke tåle det like bra.
- Den er stor.
- Den koster mer, og blir utdatert ved at programvaren etterhvert krever mer enn kapasiteten på telefonen, slik at jeg vil måtte skifte den ut oftere enn jeg har pleid å gjøre.
- Dårlig batterikapasitet (Jeg liker å bare trenge å lade telefonen en gang i uka, og tilbringer mye tid på en hytte med begrenset mulighet for lading)
- Jeg har for øyeblikket et veldig bra abonnement, der jeg betaler omtrent 300 kr i året med mitt bruk. Dette abonnementet er ikke lenger tilgjengelig, og jeg har ikke funnet tilsvarende de siste årene. Med smarttelefon vil jeg trenge å kunne bruke data, noe jeg ikke kan med dette abonnementet, så jeg vil derfor være nødt til å gå over til noe dyrere, uten mulighet for å gå tilbake.
- Jeg har obbservert at mange med smarttlefon blir sittende mye med den, og sliter med å legge den helt fra seg selv i sosiale situasjoner. Jeg har personlighet som lett blir avhengig av ting, og ser ingen grunn til at jeg skal klare å la telefonen ligge når så mange andre ikke klarer det.

Tar for meg argumentene mot en for en :) 

- Ja, mange modeller er mer sårbare med tanke på skjerm som kan knuse, men mange modeller er også svært solide. Min tre år gamle HTC one M8 har vært en del ganger i gulvet og har bare en liten ripe. Mitt inntrykk er at iPhone knuser lettere, særlig modell 6 og 7. 

- Mange er store, men mange er også relativt små. Du må ikke kjøpe den med de største skjermen. 

- Koster som regel litt mer, men du finner i dag også mange relativt billige smarttelefoner, man må ikke kjøpe en av toppmodellene til en gitt produsent, som gjerne er en del dyrere. I min erfaring fører ikke programvareoppdatering til at den bruker mer enn det telefonen klarer å levere av ytelse, men telefoner kan evt. falle ut av av den serien telefoner produsenten støtter, f. eks. at de ikke støtter telefoner som er mer enn 4-5 år. Så ja, du må kanskje bytte ut telefonen oftere enn hvert 10 år, men du må ikke nødvendigvis bytte den ut hvert år. 

En nyere pristest finnes her:

http://komputer.no/telefon/android-telefon/test-her-far-du-mest-smarttelefon-for-pengene

- Ja, de har dårligere batterikapasitet fordi det er så mange tjenester som kjører på samme tid på den. Dette er likevel et mindre problem i dag enn det var før, man kan f. eks. ha med seg en oppladbar USB lader og USB kabel som ekstra batteri. Disse USB batteriene finnes i forskjellig størrelse med forskjellig kapasitet, noen av de store kan også lade en iPad eller to, samtidig som du lader telefonen. Disse kan igjen lades når du har strøm, så trekker du strøm for USB batteriet når du har behov for det. 

- Det er mulig du kan fortsette med samme abonnement uten data, hvis operatøren kan tilby å ta det med videre over på en ny telefon. Er sim kortet gammelt og/eller i feil størrelse for en nyere smarttelefon, kan det hende du trenger nytt, men det får du i så fall fra operatøren. Så lenge du ikke sier opp selve abonnementet så bør det gå greit å fortsette abonnementet med nytt simkort (det er bare en liten operasjon leverandøren gjør for å knytte abonnement opp mot et nytt sim kort istedet for det gamle). Bakdelen er at du ikke får data på dette abonnementet, men man må strengt tatt ikke bruke data på en smarttelefon heller så lenge man greier seg med å bruke data når du uansett er koblet på et trådløst nett. 

Alternativt er det mulig å jobbe seg rundt denne begrensningen også, selv om det krever en ekstra "gadget". Du kan tegne et såkalt dataabonnement/mobilt bredbånd (som er et abonnement som kun har datatrafikk) hos en av de andre leverandørene, og du kan kjøpe med en liten mobil trådløs ruter (ser ofte ut som et lite såpestykke). Det denne gjør er å koble seg til 3g/4g fra en mobiloperatør og dele ut dette videre til andre ting du har med deg som vanlig trådløst nett. Da kan du bruke wifi/trådløsfunksjonen på din nye smartmobil og koble deg til denne trådløse ruteren. 

Alternativ 2 er å kjøpe en smartmobil med støtte for 2 sim kort. Dette har tradisjonelt ikke vært så vanlig i Norge, men i mange land der folk typisk ikke har så god råd, så er det mer vanlig at man har slike telefoner - man kan da f. eks. ha et simkort for vanlig tale, og et for datatrafikk. 

Ja, det kan være vanskeligere å legge den fra seg, men husk at mange skriver jobb e-post på den og lignende, slik at det ikke er gitt at det bare er tull og fjas. Jeg skriver f. eks. selv en mengde e-post gjennom uka fra telefonen, når jeg likevel sitter på buss/tog etc. og kan da bruke tiden effektivt. Og for min del er det jo det som er den store fordelen med en smarttelefon. Jeg kan bruke nettbank, jobb e-post, sjekke selvangivelse etc. på mobilen mens jeg likevel må bruke tid på kollektivtransport, man frigir dermed tid på oppgaver som kan gjøres underveis, og som man uansett måtte ha gjort når man kom hjem. Når man blir vant til telefonen er det ofte like greit å gjøre det på en smartmobil istedet for å dra frem en bærbar pc som man kanskje ikke alltid har med seg, eller som det ikke er god nok plass til å bruke der man sitter eller står. 

Anonymkode: 9ae4b...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
23 timer siden, Sølvrosen skrev:

I mange år har jeg holdt meg til gammeldagse, enkle mobiler, og har trivdes godt med det. Samtidig har jeg de siste årene følt på at jeg blir hengende litt etter i utviklingen, og har vurdert om det er på tide at jeg også følger med. Det er blant annet stadig flere tjenester man må ha app for å benytte seg av. Etter et uhell i påsken er jeg plutselig nødt til å ta et valg, noe som viser seg vanskelig. Derfor ber jeg om råd fra noen som klarer å komme med noe mer fornuftig enn "det fungerte da fint den du hadde" og "er det ikke snart på tide at du kjøper noe skikkelig?"

Argumenter for smarttelefon:

- Tilgang til nødvendige apper
- Tilgang til informasjon på farta, f.eks kart, bussrute etc
- Det vil gjøre at jeg faktisk lærer å bruke det. I jobben min hender det jeg må bruke ipad og smarttelefon, men ikke ofte nok til at jeg lærer hvordan det fungerer. Derfor bruker jeg mye tid på knoting selv med enkle ting, og vanskeligere ting må jeg overlate til kolleger. Dette problemet vil ikke bli mindre med tiden.
- Noe å gjøre når jeg ellers ville sett tomt ut i lufta, f.eks på bussen, når jeg er alene på pauserommet, når jeg er hos tannlegen og det mest interesante lesestoffet er en oversikt over pH-en i ulike drikker, etc
- En del apper jeg klarer meg fint uten har jeg likevel ganske lyst på, bl.a en kaloriteller (pc blir så knotete), noe som gjør det mer spennende å gå turer i nabolaget (jeg kjenner alle småveier og stier for godt til å få variasjon), en god kalender.
- Jeg har råd til det, både selve telefonen og bruken.

- Den er stor.

Jeg har smarttelefon, og sitter lite med den. Jeg bruker den ikke mer i hverdagen enn mannen min, som har en mobiltlf som kun funker til å ringe med og motta tekstmeldinger med. Jo forresten, jeg bruker den mer i hverdagen enn mannen min gjør med sin, fordi jeg tar bilder med min. Og jo, jeg bruker den til å streame Netflix og annet til tv via Chromecast.

Min smarttlf har sine gode sider på andre måter også, f.eks når jeg er ute på reise og må bestille overnatting der og da, er det greit å ha booking på app. Og det er fint å kunne logge inn på nettbanken via mobil for å overføre penger når man trenger det. Ikke minst er det fint å ha en parkeringsapp, der man betaler parkering, og deretter kan velge å forlenge den fra det stedet man er istedet for å må løpe tilbake for å forlenge. 

Tlf min bruker jeg ikke så mye. Jeg kan fint la den ligge, og jeg bruker den lite i løpet av dagen. Men det er greit å ha ulike apper tilgjengelig, som gjør hverdagslivet enklere og bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare skikkelig på spørsmålet mitt! Det gjør det veldig mye lettere å ta en avgjørelse.

Det viser seg at jeg får låne en slik enkel telefon av noen, og dermed har jeg god tid til å ta en avgjørelse (så lenge de ikke får behov for reservetelefonen sin selv). Jeg har likevel et mål om å ta en avgjørelse i løpet av uka, siden jeg nå har begynt prosessen.

Tipse om å prøve seg på et nettbrett først var ganske lurt, og er noe jeg faktisk kan prøve. Mannen har et veldig billig nettbrett som vi ikke klarer å bruke, men hvis jeg investerer litt tid i det kan jeg kanskje finne ut av det.

Ideen om å ha to telefoner var også smart. Da vil jeg kunne bruke den enkle på hytta der det er lite strøm og jeg helst ikke vil bruke mobilen, men likevel ha smarttelefon i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mistet telefonen min i bakken sikkert 100 ganger, men jeg har et deksel som man bretter ut som det er bilde av lenger opp her, så den har ikke knust enda. Kjøpte det på Ebay til 50-100 kroner. Har hatt det i 2 år nå, men det er slitt så jeg har bestilt nytt.

Abonnement kan du få til langt under 300 kroner. Hvorfor du betaler så mye for et abonnement uten data kan jeg ikke forstå. Jeg betaler 99 for én GB og det holder i massevis. Hvis du ikke skal begynne å se masse videoer på Youtube og slikt, noe jeg mener er helt unødvendig siden man kan gjøre det når man har WiFi tilgjengelig, så trenger du ikke mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, penny_ skrev:

Jeg har mistet telefonen min i bakken sikkert 100 ganger, men jeg har et deksel som man bretter ut som det er bilde av lenger opp her, så den har ikke knust enda. Kjøpte det på Ebay til 50-100 kroner. Har hatt det i 2 år nå, men det er slitt så jeg har bestilt nytt.

Abonnement kan du få til langt under 300 kroner. Hvorfor du betaler så mye for et abonnement uten data kan jeg ikke forstå. Jeg betaler 99 for én GB og det holder i massevis. Hvis du ikke skal begynne å se masse videoer på Youtube og slikt, noe jeg mener er helt unødvendig siden man kan gjøre det når man har WiFi tilgjengelig, så trenger du ikke mer. 

Det er godt å høre at du har god erfaring med å miste telefonen i bakken, det tar vekk noe av min viktigste bekymring angående smarttelefoner

Jeg betaler ca 300 i året. 300 i måneden er galskap :overrasket:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...