Gjest Melk Skrevet 6. januar 2005 #21 Skrevet 6. januar 2005 Den heter Negro, tror jeg Og det betyr svart på portugisisk
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2005 #22 Skrevet 6. januar 2005 Den heter Negro, tror jeg Litt på siden: hvorfor er "mongoloid" nødvendigvis negativt? Ordet kommer jo av at folk med Downs har ansiktstrekk som gjør at de likner mongoler. I så fall, hvem gjør man narr av, de med syndromet, eller mongolene? :-? Det er nok noe av det samme som med neger. At ordet er brukt i mange nedlatende sammenhenger. Det kjennes dessuten riktigere å bruke diagnosen/syndromet for å betegne personen enn "hevdnavnet" mongoloid (man brukte faktisk betegnelsen mongolske idioter i utgangspunktet. Ikke akkurat en nøytral betegnelse). Litt som at du ikke beskriver en person med brystkreft som svulstdame... Det med nøytralitet er kanskje viktig. Samtidig som det virker som noen ord stadig må skiftes ut (åndssvak, evneveik osv...) fordi samfunnet rundt ikke er modent nok til å legge annet enn nedlatende mening i ordet. Negerboller synes jeg ellers er et ganske "greit" navn, men ettersom det BÅDE er upopulært å bruke neger-betegnelsen (jeg bruker aldri dette ordet for å beskrive folk, egentlig..), OG diskusjon om hvilket bakverk som er negerbolle, synes jeg det er helt i orden å finne andre, mer beskrivende ord.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2006 #23 Skrevet 13. november 2006 den oppskriften med havregryn prøvde jeg på her om dagen.. men bollene ble ikke så gode synes jeg. jeg synes man kjenner havregryn mens man tygger/spiser. hva gjør dere da? bløter dere grynet før dere har det oppi blandingen eller? skjønner ikke.
Mistyen Skrevet 15. november 2006 #24 Skrevet 15. november 2006 Tråden er ryddet for avsporinger. Diskutèr gjerne navnet på bollene i en ny tråd, fortinnsvis på skråblikk eller egnet forum. Misty (mod)
Gjest Gjest_Camilla_* Skrevet 29. april 2008 #25 Skrevet 29. april 2008 Negerboller (eller kokusboller) er kuler av havregryn, kaffe, kakao, vaniljesukker, sukker og smør, rullet i kokus.. sånne som man kjøper på butikk (kjeksbunn, hvit skummasse, sjokolade trekk og kokus oppå) heter kokosboller, eller klinkokkos.
gard Skrevet 30. april 2008 #26 Skrevet 30. april 2008 Hei Jeg har aldri hørt om negerboller. Men hvis jeg kan få lov til å uttale meg om neger ordet (selv om debatten skilr litt ut da) så kan jeg si at jeg også syntes at dette var et helt greitt ord før. Men så ble jeg gift med min Nikki og hun er litt brunere enn meg for å si deg slik (hun er fra Sør-Afrika og er det som kalles coloured der). Hun synes ikke at ordet neger er spesielt festlig eller positivt. Etter dette har jeg begynt å tenke litt over hvordan jeg bruker ordet neger og i de fleste tilfeller så benyttes det helt unødvenig for å beskrive en persons hudfarge selv om det ikke har noen betydning i sammenhengen ellers. Men om vi skal endre navn på negerboller eller ei er jeg usikker på
thumbalina Skrevet 19. mai 2008 #27 Skrevet 19. mai 2008 Dette er negerboller, og de bruker til og med det ordet i skolen Hehe skal jeg inn å gjøre forvirringen komplett?? Da vi laget disse som barneskoleelever hadde vi kokos i, ikke havregryn... men ellers var det samme oppskrift.. disse kalte vi Negerboller.....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå