Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2004 #1 Del Skrevet 20. desember 2004 mulig dette er verdens letteste oppskrift å finne (kanskje den til og med står på pakka til en av ingrediensene), men jeg har lyst til å lage negerboller, altså sånn puffa ris med sjokoladetrekk. Hva trenger jeg, egentlig? (og har de noe annet navn? Eller er det egentlig havregryn med sjokoladetrekk som er negerboller?) På forhånd takk fra en amatørbaker.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 20. desember 2004 #2 Del Skrevet 20. desember 2004 når jeg hører negerboller tenker jeg på sånne kokosboller.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 20. desember 2004 #3 Del Skrevet 20. desember 2004 Jeg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 20. desember 2004 #4 Del Skrevet 20. desember 2004 JEg veit hva du mener.. Skal lete frem oppskriften til deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 21. desember 2004 #5 Del Skrevet 21. desember 2004 Det du snakker om heter "risboller". Det man før i tiden kalte "negerboller" er de med kjeksbunn, hvitt fyll og mørkt sjokoladetrekk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. desember 2004 #6 Del Skrevet 21. desember 2004 Hmm, hos oss er negerboller slike kuler med havregryn og sjokolade. Men du tenker altså på risboller. Jeg har to oppskrifter, den gode med smør, og en med delfiafett (som jeg personlig ikke liker, men mange foretrekker delfiafett). Risboller I 3 ss fløte 1 plate kokesjokolade 50 g meierismør 2 ts vaniljesukker 5 dl puffet ris Smelt sjokoladen med kremfløte. Rør inn smøret til det har smeltet. Smak til med vaniljesukker. Bland i puffet ris. Legg små boller av blandingen på bakepapir eller i muffinsformer. La stivne i kjøleskap. Risboller II 2 plater sjokolade 4 ss sterk kaffe 250 g kokosfett 2 egg 2-3 ss sukker ca 12 dl puffet ris Smelt sjokolade i kaffe ved svak varme. Smelt kokosfettet og avkjøl det til ca 37 grader. Visp eggedosis av egg og sukker. Bland kokosfettet med sjokoladen og hell det i en tynn stråle i eggedosisen under kraftig visping. Bland i puffet ris. Sett blandingen i topper med skje på bakepapirkledt plate. La stå kaldt for å stivne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 21. desember 2004 #7 Del Skrevet 21. desember 2004 NEgerboller 6 dl havregryn 200 g margarin 2 kopper farin 2 ss vaniljesukker 2 ss sterk kaffe 2 ss kakao Bland og rull til runde kuler. Rull dem i kokos. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. desember 2004 #8 Del Skrevet 21. desember 2004 Negerboller er det samme som kokosboller bare at det ikke er strødd kokos over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gyda Skrevet 21. desember 2004 #9 Del Skrevet 21. desember 2004 Negerboller er sånn medsmør, havregryn og kakao! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. desember 2004 #10 Del Skrevet 21. desember 2004 Negerboller er sånn medsmør' date=' havregryn og kakao![/quote'] Feil, det er kokosboller uten kokos, det står t o m på pakkene i butikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 21. desember 2004 #11 Del Skrevet 21. desember 2004 NEgerboller 6 dl havregryn 200 g margarin 2 kopper farin 2 ss vaniljesukker 2 ss sterk kaffe 2 ss kakao Bland og rull til runde kuler. Rull dem i kokos. Dette er negerboller, og de bruker til og med det ordet i skolen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 21. desember 2004 #12 Del Skrevet 21. desember 2004 Dette er negerboller, og de bruker til og med det ordet i skolen Jepp, oppskriften er fra da jeg hadde heimkunnskap på barneskolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 21. desember 2004 #13 Del Skrevet 21. desember 2004 kanskje det er på tide å klare å få noe positivt med ordet, i stedet for at alle må tenke negativt med en gang de hører det? kanskje man kan lære litt av det. For tro det eller ei, men de fleste mørkhudete barn som har laget negerboller i skolen, reagerer IKKE negativt på ordet. Så hvorfor skal vi nå bytte navn på de bollene, for da å lære barna at det er negativt? For de fleste barn spør etter oppskrift på negerboller, og skal vi da si, "beklager, men det heter ikke det lengre, fordi enkelte mennesker forbinder negerboller med noe negativt? Eller hva skal vi si? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. januar 2005 #14 Del Skrevet 2. januar 2005 Jeg synes "Negerboller" er et koselig navn jeg.. synes ikke det trenger å ligge noe negativt i ordet, men det må jo alltid komme noen og klage og prøve å få meg til å synes det samme.. Navnet får dem til å skille seg litt ut i sjokoladejungelen, og jeg hadde garantert smakt på dem, var det ikke for det at jeg ikke tåler dem. Forbinder dem med litt sånn gammeldags slikkeri.. sikkert fordi ingen ville kalle et nytt produkt i dag for noe slikt, nettopp fordi noen ville reagert med ramaskrik.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 3. januar 2005 #15 Del Skrevet 3. januar 2005 Dette er negerboller, og de bruker til og med det ordet i skolen Shit! Bruker de faktisk det navnet i skolen? Jeg kaller det negerboller selv, men trodde det var en overlevering fra 'gamledager'. Så hva skal vi kalle de ulike sakene? Ristopper for de med ris. Kokosboller for de med hvitt gusje inni. Og negerboller, hva skal de hete? Havregrynsboller? Kakaokuler? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2005 #16 Del Skrevet 4. januar 2005 Det er da ikke havregryn i negerboller. så hvorfor kalle det det da? Neger er ikke nødvendigvis et negativt ladet ord. da ville vel alle svarte reagert på det da. og det gjør de IKKE. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 4. januar 2005 #17 Del Skrevet 4. januar 2005 Jeg synes "Negerboller" er et koselig navn jeg.. synes ikke det trenger å ligge noe negativt i ordet, men det må jo alltid komme noen og klage og prøve å få meg til å synes det samme.. I Sveits hadde de tete de negre, som betyr NEGERHODER, synes dere det er ok også??? Det kalles naturlig nok boulle de chocolat i dag. Selv har jeg aldri hørt ordet negerboller før, der jeg vokste opp ble slikt kalt sjokoladeboller med ris, kokosboller, riskaker, puncheboller og sjokoladeboller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. januar 2005 #18 Del Skrevet 5. januar 2005 Tror noen blander risboller og disse "negerbollene". Det er ikke det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Espera Skrevet 6. januar 2005 #19 Del Skrevet 6. januar 2005 "Negerboller" er da kokosboller uten kokos (!). De som er litt høye med sjokoladetrekk. Da jeg var yngre pleide vi stappe i oss disse over en lav sko... De kom i pakker a 6, og de het SAMBO og det var vitterlig bilde av en "negerunge" på (altså - slik afrikanske barn ble framstilt på bilder/tegninger for minst et halvt århundre siden). Navnet og bildet er blitt endret siden åttitallet iallefall - men inni mitt eget hode kaller jeg fremdeles bollene negerboller. Tenker jeg på afrikanere/mennesker med mørkere hudfarge enn min når jeg spiser dem? Nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2005 #20 Del Skrevet 6. januar 2005 Sånn sukkerkulør - heter ikke det også "neger" da?? Gjorde det før i alle fall Den heter Negro, tror jeg Litt på siden: hvorfor er "mongoloid" nødvendigvis negativt? Ordet kommer jo av at folk med Downs har ansiktstrekk som gjør at de likner mongoler. I så fall, hvem gjør man narr av, de med syndromet, eller mongolene? :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå