AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #1 Skrevet 18. april 2017 Synes dere barnevernet skal kontaktes hvis barna dine på 5år stakk av fra hjemmet? Selv har jeg barn i den alderen og kunne aldri latt dette skje. Passer på barna hele tiden, og lar de ikke gå ute alene. Det er i mine øyner omsorgssvikt om man ikke passer på hvor barna sine er, med mindre man bor ute i gokk hvor det ikke er bilvei og ingen farer. Anonymkode: 23124...501
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #2 Skrevet 18. april 2017 Hva mener du med stakk av? For en liten stund? Anonymkode: d6235...82f
Gjest førstedamen Skrevet 18. april 2017 #3 Skrevet 18. april 2017 Vel, det kommer vel ann på situasjonen. Kom barnet seg langt? Var de bare rett utenfor gjerdet i hagen kanskje? Mange foreldre idag opplever at barna blir funnet på nermeste matbutikk. De vet nemlig at der er det godteri ol, og de kan veien frem og tilbake. Lillesøsteren min gjorde det på Røa i Oslo når hun var liten. Kan lett skje i de beste hjem!
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #4 Skrevet 18. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med stakk av? For en liten stund? Anonymkode: d6235...82f Barn som stikker av og blir funnet av politiet i god behold. Anonymkode: 23124...501
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #5 Skrevet 18. april 2017 Akkurat nå, førstedamen skrev: Vel, det kommer vel ann på situasjonen. Kom barnet seg langt? Var de bare rett utenfor gjerdet i hagen kanskje? Mange foreldre idag opplever at barna blir funnet på nermeste matbutikk. De vet nemlig at der er det godteri ol, og de kan veien frem og tilbake. Lillesøsteren min gjorde det på Røa i Oslo når hun var liten. Kan lett skje i de beste hjem! To femåringer funnet i barnehage Politiet meldte klokken 1930 at de letet etter en gutt og jente i området Moberg/Liafjell. Da hadde de to femåringene vært savnet i mellom to og tre timer. De to bor på Moberg og hadde gått ut fra en bolig der. Politiets hundepatrulje, brannvesen, luftambulanse, Norske redningshunder og Røde Kors ble satt inn i søket. Klokken 1945 melder politiet på Twitter at de to barna var kommet til rette. De ble funnet i en barnehage i området av forbipasserende. Anonymkode: 23124...501
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #6 Skrevet 18. april 2017 For 50 år siden var det helt normalt. Anonymkode: b39e9...c19 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #7 Skrevet 18. april 2017 Jeg ville alltid visst om hvis barnet hadde gått ut husdøren. Har alltid oversikt. Derfor jeg lurer på om det er omsorgssvikt eller om jeg bare er en eksepsjonelt mye bedre forelder Anonymkode: 23124...501
God Dag Skrevet 18. april 2017 #8 Skrevet 18. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: To femåringer funnet i barnehage Politiet meldte klokken 1930 at de letet etter en gutt og jente i området Moberg/Liafjell. Da hadde de to femåringene vært savnet i mellom to og tre timer. De to bor på Moberg og hadde gått ut fra en bolig der. Politiets hundepatrulje, brannvesen, luftambulanse, Norske redningshunder og Røde Kors ble satt inn i søket. Klokken 1945 melder politiet på Twitter at de to barna var kommet til rette. De ble funnet i en barnehage i området av forbipasserende. Anonymkode: 23124...501 Bare flaks at det gikk så bra denne gangen. Ja er enig i at det er omsorgssvikt når man ikke holder godt nok øye med barna. Her burde barnevernet kontaktes, slik at fosterforeldre kan passe på barna bedre.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #9 Skrevet 18. april 2017 Man leter først, så ringer man politiet, hvis man ikke finner barnet på de mest logiske stedene. Da barnet mitt var 4 år, så våknet vi tidlig på morgningen, fant ikke barnet, og så at veranda døren var åpen. Da var det bare og løpe ut, vi løp da til der de nærmeste vennene bodde. Vi bor i boligfelt. Da satt barnet på trappa til vennen sin. Jeg har aldri vært så redd i mitt liv. Men det gikk jo bra. Så du er våken døgnet rundt du da? Og passer på barnet ditt, har høye låser på alt av dører og vinduer, barnet ditt er ikke smart nok til verken å klatre, eller få opp en lås? Og stakkars barnet ditt, som blir passet på av sin mor døgnet rundt, her løper alle barna rundt i boligfeltet fra de er 4 år. Anonymkode: 9459e...481 18
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #10 Skrevet 18. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man leter først, så ringer man politiet, hvis man ikke finner barnet på de mest logiske stedene. Da barnet mitt var 4 år, så våknet vi tidlig på morgningen, fant ikke barnet, og så at veranda døren var åpen. Da var det bare og løpe ut, vi løp da til der de nærmeste vennene bodde. Vi bor i boligfelt. Da satt barnet på trappa til vennen sin. Jeg har aldri vært så redd i mitt liv. Men det gikk jo bra. Så du er våken døgnet rundt du da? Og passer på barnet ditt, har høye låser på alt av dører og vinduer, barnet ditt er ikke smart nok til verken å klatre, eller få opp en lås? Og stakkars barnet ditt, som blir passet på av sin mor døgnet rundt, her løper alle barna rundt i boligfeltet fra de er 4 år. Anonymkode: 9459e...481 Nei, jeg er ikke våken døgnet rundt. Jeg har forklart barnet at man ikke går ut, for da kan man dø hvis en bil kommer å kjører over en. Virker jo som foreldre venter på ulykken skal skje! Man må kommunisere med barnet vet du! Anonymkode: 23124...501 1
God Dag Skrevet 18. april 2017 #11 Skrevet 18. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man leter først, så ringer man politiet, hvis man ikke finner barnet på de mest logiske stedene. Da barnet mitt var 4 år, så våknet vi tidlig på morgningen, fant ikke barnet, og så at veranda døren var åpen. Da var det bare og løpe ut, vi løp da til der de nærmeste vennene bodde. Vi bor i boligfelt. Da satt barnet på trappa til vennen sin. Jeg har aldri vært så redd i mitt liv. Men det gikk jo bra. Så du er våken døgnet rundt du da? Og passer på barnet ditt, har høye låser på alt av dører og vinduer, barnet ditt er ikke smart nok til verken å klatre, eller få opp en lås? Og stakkars barnet ditt, som blir passet på av sin mor døgnet rundt, her løper alle barna rundt i boligfeltet fra de er 4 år. Anonymkode: 9459e...481 Det er ganske farlig å sleppe 4åringer løs i et boligfelt der biler av og til ferdes. Hva hvis noe skjer med det mest dyrbare du har i livet. Jeg hadde aldri klart å leve med meg selv da! 2
Honey Dew Skrevet 18. april 2017 #12 Skrevet 18. april 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn som stikker av og blir funnet av politiet i god behold. Anonymkode: 23124...501 Ingen grunn til at Barnevernet skulle blitt blandet inn i dette. Barn kan ofte ta seg noen turer på egen hånd. Det er slike ting som skjer i blant. Hvis politiet mistenker at det er omsorgssvikt, vil nok Barnevernet bli koblet inn. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #13 Skrevet 18. april 2017 Skal bare se at du må ete i deg den selvgodheten ts. Selv om du ikke "lar" barna gå ut, så kan de fint finne veien ut mens du er opptatt med noe annet, f.eks du er på do og så stikker femåringen og kompisen av. Eller du er i hagen og blir opptatt en med som slår seg og må ha plaster, og så stikker den andre av. Du har ikke alltid kontroll, det har ingen. Og du er klar over at det er en del leiteakjsoner etter eldre barn som ikke orker å gå hjem til foreldene? En mor som forteller ungen sin at han kan dø av å gå ut kan fort bli en slik en. Tror du det blir pinlig for deg når det er full leiting etter 10 åringen din som syns du er et hespetre og hele nabolaget får det med seg? Det er ikke de som kommer i avisen, men jeg skal love deg at rykte går. Så la være å godte deg over andres skrekk, og innse at det en dag er ditt barn politi, redningshunder, røde kors og folkehjelpen leter etter. Anonymkode: 9c195...208 11
God Dag Skrevet 18. april 2017 #14 Skrevet 18. april 2017 1 minutt siden, Honey Dew skrev: Ingen grunn til at Barnevernet skulle blitt blandet inn i dette. Barn kan ofte ta seg noen turer på egen hånd. Det er slike ting som skjer i blant. Hvis politiet mistenker at det er omsorgssvikt, vil nok Barnevernet bli koblet inn. Ok, da er jeg sikkert en av dem som bare helt magisk har klart å forklare barnet at man ikke går ut døren og at det er farlig. Trodde dette var en del av minstemålet på oppdragelse i dag jeg, men tydeligvis viktigere å lage fletter i håret mens ungen skriker. 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #15 Skrevet 18. april 2017 1 minutt siden, God Dag skrev: Ok, da er jeg sikkert en av dem som bare helt magisk har klart å forklare barnet at man ikke går ut døren og at det er farlig. Trodde dette var en del av minstemålet på oppdragelse i dag jeg, men tydeligvis viktigere å lage fletter i håret mens ungen skriker. Vil du ha barn med angst? Sånn får du barn med angst...:P Anonymkode: 793e3...b2b 11
God Dag Skrevet 18. april 2017 #16 Skrevet 18. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vil du ha barn med angst? Sånn får du barn med angst...:P Anonymkode: 793e3...b2b Nei, jeg vil ha et barn som faktisk vet at det kan være farlig å gå ut uten foreldrene som passer på. Skal jeg lyge eller holde kjeft om farene mener du? 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #17 Skrevet 18. april 2017 Min 4-åring stakk av en gang jeg gikk på do,,,,, synes ikke barnevernet skal komme av den grunn... Tenker at omsorgsvikt er noe helt annet enn det du beskriver men så jobber jeg i en bransje der jeg har sett virkelig omsorgsvikt og tenker at du, beklager språket, er en jævla idiot.. Anonymkode: d6b3b...411 10
Vera Vinge Skrevet 18. april 2017 #18 Skrevet 18. april 2017 Nå bor jeg langt fra farer som trafikkert vei, vann eller store høyder, men hvis jeg skulle tenke ut fra de forholdene vi bor under, så har jeg ikke til en hver tid oversikt over hva min 5-åring driver med. I praksis ville man måtte være i samme rom hele tiden, og jeg tenker 5-åringer trenger litt tid til å holde på selv også. Min 5-åring er stadig ute i hagen og leker uten voksne, og kunne i prinsippet ha stukket av uten at vi umiddelbart merket det. Men, så hadde vi jo ikke latt ham leke der ute dersom han var en villbass med en tendens til å stikke av på eventyr. Jeg kan ikke se noe scenario hvor han ville tenkt at han skulle dra hjemmefra, med mindre han hadde besøk av en mer kreativ venn (og ved besøk av venner er vi tettere på, da jeg ikke vet alt om hvor lett barnet mitt kunne la seg overtale til å gjøre noe farlig av andre). Men altså, at et barn ved en anledning stikker av - nei, det sier lite om foreldrenes omsorgsevne, etter min mening. Noen barn er mer viltre enn andre, men når foreldrene begynner å skjønne at barnet er en som kan stikke av, må de jo passe bedre på. 1
God Dag Skrevet 18. april 2017 #19 Skrevet 18. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min 4-åring stakk av en gang jeg gikk på do,,,,, synes ikke barnevernet skal komme av den grunn... Tenker at omsorgsvikt er noe helt annet enn det du beskriver men så jobber jeg i en bransje der jeg har sett virkelig omsorgsvikt og tenker at du, beklager språket, er en jævla idiot.. Anonymkode: d6b3b...411 Visste ikke barnet at det var farlig å gå ut, eller bodde du på landet uten bilvei?
God Dag Skrevet 18. april 2017 #20 Skrevet 18. april 2017 2 minutter siden, Vera Vinge skrev: Nå bor jeg langt fra farer som trafikkert vei, vann eller store høyder, men hvis jeg skulle tenke ut fra de forholdene vi bor under, så har jeg ikke til en hver tid oversikt over hva min 5-åring driver med. I praksis ville man måtte være i samme rom hele tiden, og jeg tenker 5-åringer trenger litt tid til å holde på selv også. Min 5-åring er stadig ute i hagen og leker uten voksne, og kunne i prinsippet ha stukket av uten at vi umiddelbart merket det. Men, så hadde vi jo ikke latt ham leke der ute dersom han var en villbass med en tendens til å stikke av på eventyr. Jeg kan ikke se noe scenario hvor han ville tenkt at han skulle dra hjemmefra, med mindre han hadde besøk av en mer kreativ venn (og ved besøk av venner er vi tettere på, da jeg ikke vet alt om hvor lett barnet mitt kunne la seg overtale til å gjøre noe farlig av andre). Men altså, at et barn ved en anledning stikker av - nei, det sier lite om foreldrenes omsorgsevne, etter min mening. Noen barn er mer viltre enn andre, men når foreldrene begynner å skjønne at barnet er en som kan stikke av, må de jo passe bedre på. Ja, fordi du passer på barnet ditt ettersom du kjenner til hvordan barnet kan reagere. Jeg er litt uenig med at det sier lite om foreldrenes omsorgsevne, når du spiller russisk rulette med barnet sitt liv. Man må passe på som en hund når man ikke kan stole på hva barnet gjør. Ser stadig barn i 4-5 års alderen som ikke har foreldre på lekerommet som passer på. De skubber og skriker og skremmer barnet mitt. Her bør også barnevernet komme inn i bildet. Rart det er mobbing på skolen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå