Gå til innhold

Hvor mye egenkapital sparte dere opp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er i gang med hus planlegging og skal begynne med å spare til egenkapital. Vi har begge alltid spart smått siden vi var ungdommer, men det har dessverre ikke blitt til noe svimlende sum. Vi tenker så spare så mye som mulig i 1 til 2 år. Vi er heldig med at vi bor på en veldig liten plass, så husene her er ikke så alt for dyre men litt koster det jo selvfølgelig. 

Hvor mye hadde dere i egenkapital og hvor mye lån fikk dere på grunn av det?

Anonymkode: 3f500...97e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde vel 200.000 og fikk dekket egenkapitalen av startlånet (før reglene ble strammet inn).

Nesten 100.00 brukte vi til å dekke omkostningene, så da ble det 100.000 i EK. Kunne lånt opp til 3.000.000 men trengte heldigvis ikke hele summen.

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting i EK. Fikk en mill i lån. 

Anonymkode: d974c...831

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er jo: hvor mye KAN dere spare på 1-2 år og 2 inntekter? Dte blir jo, forutsatt at dere tjener normalt godt, noen hundretusener (dere bør klare å spare hele den ene inntekten og deler av den andre).

Alt dere har i egenkapital pådrar seg nemlig ikke renter. Og bidrar til at huset deres blir billigere enn med fullt lån. (låner du feks 2 mill har du etter 25 år betalt godt over 600 000 i rene renter - å låne koster)

Anonymkode: 85435...f16

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet ved siden av studiene og sparte dette, og fullførte masteren på normert tid, som gjorde at jeg fikk tilbake ganske mange tusen slik reglene var på den tiden. Da jeg var klar for å kjøpe min første leilighet, hadde jeg spart 300 000 kr. Jeg fikk kjøpt en liten leilighet for 1 250 000.

Anonymkode: a49db...bd5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte leilighet alene i fjor og hadde ikke spart noe egenkapital. Jeg hadde sparepenger, ja, men de var øremerket andre formål.

Jeg fikk egenkapital da eksen og jeg solgte boligen vi eide sammen før skilsmissen. Da fikk jeg nesten en million i egenkapital. Det var greit for banken at jeg tok til side 100.000 av dem til oppussing, og så lånte jeg resten av det jeg trengte. Da hadde jeg rundt 900.000 i egenkapital.

Sånn var det jeg skaffet egenkapitalen til leiligheten jeg bor i nå. Sparte i verdistigning i bolig :-)

Anonymkode: 43d41...704

AnonymBruker
Skrevet

Drøyt 400 000 i EK, omkostninger på drøyt 70 000 i tillegg. Lånte 2,3 millioner.

Anonymkode: 80ef7...dc3

Skrevet

Hun hadde spart rundt 300+, jeg hadde spart rundt 500-. Så fikk vi 200 av mine foreldre ved husskjøp, så hadde ca 1 mill i EK for 10 år siden da vi kjøpte.

Vi fikk mer lån enn vi trengte, så vi ventet med å bruke BSUene våre siden de ikke var fylt. vi lånte vel ca 1.8 da.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Ja da har jeg fått et ca mål å sitte oss. Jeg vil i hvertfall prøve å spare et sted mellom 100 000 - 200 000 på ett år hver, så da håper jeg at det blir nok for oss! ts

Anonymkode: 3f500...97e

Skrevet (endret)

210 000 kr ved førstegangskjøp alene. Fikk låne 1 million (hadde da et stort studielån i tillegg).

450 000 kr ved andregangskjøp sammen med samboer (men jeg sto for egenkapitalen alene, dvs kun på meg). Vi fikk da låne over 3 millioner, men valgte kun å låne 1,35 mill.

Mvh Yvonne :heiajente: 

Endret av Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...