AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #1 Skrevet 18. april 2017 Jeg lurer litt på hvordan besteforeldrene til deres barn, takler barna. Både mannen og jeg har foreldre som har mye kontakt med barnebarna. Bestemor og bestefar på mi side, samt bestemor på mannen si side (altså barnas besteforeldre), takler barna godt. Forstår at de er barn, og håndterer dem deretter (lar dem rote og leke mens de er der, innenfor rimelighetens grenser). Bestefar er en litt annen type (mannens far). Han er veldig snill, og elsker barnebarna, men synes nok de styrer litt mye. Barna er i alderen 11 mnd-7 år og er helt vanlige barn, hverken mer eller mindre bråkete eller rotete. Noen ganger sitter de rolig og tegner, andre ganger hoier de litt, løper etter hverandre og krangler. Bestefar vil gjerne sitte og lese avisa og kan plutselig rope sint til dem at de må være stille, eller han kan si at han vil se nyheter når de sitter og ser barne-TV. Jeg blir litt stresset når vi er der, for jeg vil jo ikke at han skal synes det er strevsomt å ha oss der, samtidig som det er ganske slitsomt å hele tiden skulle hysje på ungene når de egentlig bare opofører seg som vanlige barn (jeg er selvfølgelig subjektiv, men har aldri fått kommentarer fra andre om at de er spesielt urolige eller rolige...helt vanlige på alle måter). Hva tenker dere er greit? Anonymkode: f89c1...9b7
Hedda-78 Skrevet 18. april 2017 #2 Skrevet 18. april 2017 Jeg tenker at barna har ikke vondt av å erfare at ulike voksne har ulike regler, og at barna ikke alltid har fortrinnsrett på alt mulig. Du kan jo påpeke til ham at han ikke trenger å være sint når han hysjer på barna, men at han kan si ifra med vanlig høflighet. Min bestefar var ganske autoritær, og det var jo ikke snakk om at jeg fikk leke høylytt når han skulle sove middag, og nyheter var alltid prioritert foran barne-program. (Men han gav alltid beskjed på forhånd, da. "Om 10 minutter begynner nyhetene, det skal jeg se") Sånn var det bare. Noe kan nok tilskrives generasjonsforskjeller, i hans tid skulle jo barna bare sees og ikke høres, og ha respekt for riset bak speilet. Men han hadde de mykeste klemmene i hele verden <3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå