AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #1 Skrevet 18. april 2017 Er det noen som er fra Sør-Europa eller har erfaring med kostholdet der? Synes mange holder seg slank der til tross for søt frokost (type bolle-lignendegreier, syltetøy omtrent kun laget av sukker, lyst brød o.l.). I tillegg til at det gjerne spises en del pasta og lys brødmat. Dette er noe jeg har sett mye i Italia, så ikke sikkert det gjelder andre Sør-Europeiske land. Men jeg er glad i Sør-Europeisk mat og skulle gjerne ha hatt et slikt kosthold uten at det fører til økt vekt. Kanskje det har med mengdene som inntas?... Anonymkode: cdc6f...daf 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #2 Skrevet 18. april 2017 Det spises gjerne lettere mat i varme land, mens tradisjonelt kosthold i Norge er tung husmannskost Anonymkode: d0294...2cb
Gjest Herr Heftig Skrevet 18. april 2017 #3 Skrevet 18. april 2017 Dersom dette er snat vil jeg tippe det er varmen som gjør det. Man orker jo ikke spise like mye når det er varmt.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #4 Skrevet 18. april 2017 Ikke baser deg på hva du ser på hotellet eller restauranter hvor turister spiser frokost. Jeg har bodd i Spania, og det spises ikke mye lyst brød med sukker (syltetøy) på der gitt. Anonymkode: b9f6a...8a9 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #5 Skrevet 18. april 2017 Du ønsker et sånt kosthold? Det er virkelig ikke bare vekta som betyr noe. Det er absolutt ikke bra for hjertet og blodårene dine å innta pannekaker og vafler og frityrstekt mat og syltetøy osv. Det er bare noe som må spises en sjelden gang. Tror du skal lese om aterosklerose og LDL-kolesterol. Anonymkode: 33e79...233 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #6 Skrevet 18. april 2017 Jeg har bodd i spania og det var som oftest turistene på ferie som spiste den slags kosemat. Vi spiste yoghurt/havregrøt/frukt osv. til frokost, middager var ofte enkle (tapas i parken), sushi, salat osv. Drakk mye vann og lite annet kaloriholdig drikke. Var mye god frukt å spise, som var spesielt godt i varmen. Drakk et glass rødvin eller sangria et par ganger om dagen. Men drikkekulturen der er vel mer spredt utover (ett glass til lunsj, ett til middag osv.) i stedet for store mengder på lørdag Når jeg fikk besøk av venner fra Norge var det ut å spise kosemat til frokost, lunsj og middag. Mye feit mat, dessert og alkohol. Anonymkode: 284ae...cf7 2
Avocado90 Skrevet 18. april 2017 #7 Skrevet 18. april 2017 Da jeg bodde i Frankrike merket jeg meg at også franskmenn spiste mye hvitt brød og croissanter. Men det var ikke i store mengder. Kanskje en croissant eller pain au chocolat om morgenen, og/eller litt baguette ved siden av salaten til lunsj. Og det var ikke mye småspising mellom måltidene. Også ofte salat, og sjømat til middag.
Gjest Catalina Culès Skrevet 18. april 2017 #8 Skrevet 18. april 2017 Opprinnelig består dette kostholdet av rikelige mengder grønnsaker, belgfrukter, nøtter og frø, helkorn og olivenolje, mye fisk og sjømat, moderat inntak av melkeprodukter (særlig ost og yoghurt), fjærkre og egg og lite kjøtt og kjøttvarer samt et moderat forbruk av rødvin – fortrinnsvis til maten. Dette kostholdet er også assosiert med lite overvekt, kreft og andre kroniske sykdommer. Så det du beskriver er ikke typisk kosthold fra Sør-Europa.
Gjest Athleisure Skrevet 18. april 2017 #9 Skrevet 18. april 2017 Det la jeg merke til i sommer da jeg var i flere Sør-Europeiske land. Nesten alle er slanke og ser ut til å være i god form, i motsetning til her hjemme
Pringle Skrevet 18. april 2017 #10 Skrevet 18. april 2017 (endret) Det har absolutt med mengdene som inntas. Man spiser ikke hele tiden, så mengden blir automatisk begrenset. Du kan oppnå akkurat det samme med norsk husmannskost, eller tradisjonelt japansk eller svensk eller argentinsk eller etiopisk kost. Spis det du liker. Spis nok, men ikke for mye. Å være i aktivitet gjennom dagen er en bonus. Endret 18. april 2017 av Pringle 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #11 Skrevet 18. april 2017 Har bodd flere år i Frankrike og får ofte spørsmål om hvordan jeg holder meg så slank når jeg spiser croissant til frokost flere ganger i uken. Pleier å svare at jeg da ikke spiser croissanten "on top" av den vanlige frokosten. Det blir derfor ikke så mange kalorier. Dessuten må en se på heleten, de andre måltidene er sunne med mye salat og grønt. Det viktigste tror jeg likevel er matkulturen. En god lunsj og middag litt senere slik at en unngår mye småspising mellom måltidene og på kvelden. Anonymkode: c5213...793
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #12 Skrevet 18. april 2017 Foresten stor forskjell på by og land i Norge også. Synes folk generelt sett er slankere i Oslo f.eks enn på landet. Blir ofte sjokkert over hvor feite folk faktisk har blitt når jeg reiser tilbake til hjemstedet mitt. Anonymkode: c5213...793 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #13 Skrevet 18. april 2017 ..Og det til tross for at de spiser DET SKUMLE, HVITE BRØDET.. Åhuff.. den skumle loffen Anonymkode: 7ae16...8d0
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #14 Skrevet 18. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Foresten stor forskjell på by og land i Norge også. Synes folk generelt sett er slankere i Oslo f.eks enn på landet. Blir ofte sjokkert over hvor feite folk faktisk har blitt når jeg reiser tilbake til hjemstedet mitt. Anonymkode: c5213...793 Her er det flest tynne mennesker. På landet. Ca 400 innbyggere. Men kanskje det er fordi det er 20 km til McDonalds Anonymkode: 7ae16...8d0
marsiglia Skrevet 18. april 2017 #15 Skrevet 18. april 2017 Det er nok forskjell i mengden. Sør -eurpoererne spiser totalt mye mindre i løpet av dagen. De spiser gjerne faste søte måltid hver dag, men så drikker de lite sukkerholdige drikker (som brus og saft) og måltidene er gjerne mindre. En tradisjonell cappucino og en brioche har vel 2-300 kalorier og til lunsj spiser de kanskje en porsjon pasta (ca 80 gram tørr pasta med en eller annen form for saus) og lite annet. Det er langt fra alle som spiser forett, hovedrett, dessert osv. Og om de gjør det er det ved spesielle dager som søndag eller festdag. Men jeg har også merket at nord-europerer er generellt større enn sør europerer. Det er kanskje fordi vi spiser et sunt kosthold der alt det søte kommer i tillegg. Imens folk fra sør-eurpoa har søte måltid mer integrert i hverdagen og unngår derfor fråtsingen.
SunnivaOslo Skrevet 18. april 2017 #16 Skrevet 18. april 2017 Søk på Middelhavsdietten. En typisk middag i Spania er fisk/kjøtt med grønnsaker/ris og salat. Gjerne med vin og vann. De spiser 'alltid'noe søtt etterpå. Kan være frukt eller noe sjokolade men de spiser ikke en 200 grams liksom,det er mer 1 fersken og 3 ruter sjokolade. Frokost er brød/yoghurt/frukt/egg osv. De spiser også mye mer fisk og sjømat enn oss,men de har bedre utvalg og det er billigere. Når de spiser tapas tar de kanskje 1-2 retter og en øl/vin men turistene bestiller gjerne 5-6 retter. De spiser mye grønt og frukt og olivenolje er mye brukt.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #17 Skrevet 18. april 2017 Jeg har bodd litt i Italia, og ja, folk er slankere, og det er en annen matkultur. For det første smaker maten mye bedre. De jeg bodde med valgte de beste råvarene fra store matmarkeder med ferske grønnsaker og kjøtt/fisk rett fra gården/havet. De tok lang tid å tilberede et måltid, men måltidene var noe man ventet på med andakt, og ingen ville ødelegge appetitten med å småspise på junk først. Frokosten var veldig lett, gjerne bare en yoghurt og en cappuccino, mens lunsj og middag var mer forseggjort og høytidelig. Mine italienske venninner var opptatt av å holde seg slanke, men de slanket seg aldri. De holdt den samme vekten, og strammet inn bittelitt om de hadde gått opp bittelittt. Det var vanskelig å få tak i "spesialmat", dog. Hadde en kompis på besøk som ikke tåler gluten, og glutenfrie alternativer var umulig å oppdrive. Anonymkode: 557a7...dfd
Puny Skrevet 20. april 2017 #18 Skrevet 20. april 2017 (endret) På 18.4.2017 den 14.22, Athleisure skrev: Det la jeg merke til i sommer da jeg var i flere Sør-Europeiske land. Nesten alle er slanke og ser ut til å være i god form, i motsetning til her hjemme Hæ? Syntes jeg ser mye fler slanke mennesker i Norge enn i for eksempel Spania. Spesielt når de bikker 40 er heller fedme regelen enn unntaket. Franskmenn er slanke, men spanjoler syntes jeg ofte er godt i stand. Endret 20. april 2017 av Puny 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #19 Skrevet 20. april 2017 De har en annen matkultur enn i Norge. Har en helt annen holdning til mat og å kose seg med mat, og måtehold. Kanskje det har noe med hvordan vi gikk fra å være overarbeidde gårdsarbeidere som kunne hadde poteter og ureint mel i posen, til å bli veldig rike? Ikke vet jeg. Men jeg har i alle fall hørt fra kostholdseksperter at de ser at sør-europeere har en helt annen tilnærming til mat, og mat og kos. Anonymkode: 88267...bc3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå