Sjokkert Skrevet 18. april 2017 #1 Skrevet 18. april 2017 Jeg føler meg som tidenes værste matmor for øyeblikket. Har med min fine tollervalp som er 5 mnd på jobb. Har det titt og ofte så har alltid med en matboks med frokost og lunsj til han. Jeg har derimot glemt å fylle på den forbaska matboksen før vi dro hjemmefra, så det var bare biiittelitt tørrfor igjen Så han fikk det, litt leverpostei og et knekkebrød. Han har aldri fått knekkebrød før og jeg kan ikke finne noe informasjon om det er bra eller ikke bra... Noen innspill? Jeg er _ikke_ en overdramatisk hundemamma som freaker helt ut fordi jeg ga han et knekkebrød, men veldig fint å vite til senere anledninger
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #2 Skrevet 18. april 2017 Er nok like ufarlig som en skive brød Anonymkode: e19c4...e82 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #4 Skrevet 18. april 2017 Hunden min får knekkebrød hele tiden. Anonymkode: 01b58...351 1
Neptunsnigel Skrevet 18. april 2017 #5 Skrevet 18. april 2017 Kvalpen vår på 5 mnd et gjerne knekkebrød. I går kveld hade eg gløymt og sett knekkebrøda på plass. Resultat er at heile kjøkkengolve no er strødd med knuste knekkebrød. "Kjekt" og stå opp til. Men min feil som ikkje kvalpesikra. 1
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 18. april 2017 #6 Skrevet 18. april 2017 Tenk over dette: Før spiste hundene det som vi spiste, og nå som "alle" spiser tørrfor er helsa deres dårligere enn noensinne og de lever kortere og kortere. Tenker at knekkebrød er heller bra enn dårlig for helsa, i tillegg til at hunden får variasjon. Tenk å måtte spise de tørre knortene hele livet, og maten som er så viktig og spennende for hunden. Min hund får en blanding av rått kjøtt/bein/fisk/innmat/rå og kokte grønnsaker, frukt og ellers det jeg spiser. Den forrige hunden min, en schæfer, ble 11 år og var frisk til det siste med denne maten.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #7 Skrevet 18. april 2017 Knekkebrød går fint til hund. Vi fikk tips om å knuse litt knekkebrød og gi sammen med kokt torsk, ris og biola i forbindelse med behandling av diaré hos hund. Dette var en hund med svært sart mage, og når den hunden tålte det, så tåler alle det. Jeg ville vært litt skeptisk til å høre på råd fra de som sier at hunder alltid har spist det samme som mennesker. Det kan gå helt fint det, men ikke alle har et kosthold som er forenlig med hundens helse. Hunder skal f.eks ikke ha løk, druer eller sjokolade. Anonymkode: 88a1b...ab0 2
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 18. april 2017 #8 Skrevet 18. april 2017 Sjokolade er jeg absolutt enig i at hunder ikke skal ha, men hva er det med løk og druer? Har søkt på nettet i det uendelige angående druer, og finner ikke noe med kjøtt på beinet om det i det hele tatt. Løk har jeg ikke tenkt på en gang. Hunden min får begge deler, også hvitløk. Det gjorde den forrige hunden også, som tålte alt annet enn tørrfor. Selvfølgelig skal ikke en hund fores med sjokolade, søppelmat, tonnevis med iskrem (har sett det, og denne hunden ble syk naturlig nok), kaffe, te, alkohol etc. Men jeg mener at et ordentlig kosthold som inkluderer menneskemat langt overgår noe tørrfor, og om hunden får en og annen drue (jeg får ikke ha drueklasene mine ifred og må alltid dele med min hund), løk som finnes i mange matretter etc. så er denne "risikoen" om man kan kalle det det langt oppveid med at hunden får kvalitetsmat gjennom hele livet. Har sett at det står enkelte steder at hunden ikke skal ha brokkoli også, hva i allverden er det, og hvor lang skal lista bli etter hvert? Resultatet av ubekreftede skremsler angående helt vanlig mat er jo at folk ikke tør å gi hunden sin noe annet enn tørrfor, noe som jo denne tråden er et eksempel på. Folk blir livredde knekkebrød fordi de har hørt at hunder bare skal ha tørrfor og alt annet kan være farlig for dem. I tørrfor bruker de GMO-mais, mye MSG og et utall andre tilsetningsstoffer, og f.ex. Royal Canin bruker fjær som proteinkilde. Er dette bedre bare fordi det er produsert av en produsent? Når jeg forer hunden min, så velger jeg selv kjøttet og alle de andre ingrediensene, ingenting er for gammelt, ingenting er muggent, og det finnes ingen tilsetningsstoffer unntatt vitaminer og mineraler som jeg selv tilsetter (bruker ingen tilsetntingsstoffer i min egen mat). I tørrfor aner jeg jo ikke hvilke råvarer de bruker, unntatt i enkelte tørrfor som Orijen for eksempel som må være ett av de beste. Les om tørrfor her: https://kimrio.blog/category/hundefor/ Her er et forslag til foring: http://www.dyrealternativen.com/42518673
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #9 Skrevet 18. april 2017 Hvorfor er fjær galt? Du burde tenke på at om en skal fôre raw, eller hvordan ville dyr spiser, så spiser de -hele- dyret; kjøtt, organer, bein og også fjær. Anonymkode: 9bf05...aa0 1
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 18. april 2017 #10 Skrevet 18. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er fjær galt? Du burde tenke på at om en skal fôre raw, eller hvordan ville dyr spiser, så spiser de -hele- dyret; kjøtt, organer, bein og også fjær. Anonymkode: 9bf05...aa0 Det er forskjell på å få i seg noen fjær og å spise det som proteinkilde. Ingen dyr i hele verden gjør det.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #11 Skrevet 18. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er fjær galt? Du burde tenke på at om en skal fôre raw, eller hvordan ville dyr spiser, så spiser de -hele- dyret; kjøtt, organer, bein og også fjær. Anonymkode: 9bf05...aa0 Hvis du ser på de fleste ville dyr så napper de faktisk byttet sitt en del før de spiser det. Anonymkode: e19c4...e82 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #12 Skrevet 19. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ser på de fleste ville dyr så napper de faktisk byttet sitt en del før de spiser det. Anonymkode: e19c4...e82 Det går jo ikke helt overens med whole prey diet, som er rått. Anonymkode: 9bf05...aa0
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #13 Skrevet 19. april 2017 10 timer siden, Den Lille Heksa skrev: Tenk over dette: Før spiste hundene det som vi spiste, og nå som "alle" spiser tørrfor er helsa deres dårligere enn noensinne og de lever kortere og kortere. Tenker at knekkebrød er heller bra enn dårlig for helsa, i tillegg til at hunden får variasjon. Tenk å måtte spise de tørre knortene hele livet, og maten som er så viktig og spennende for hunden. Min hund får en blanding av rått kjøtt/bein/fisk/innmat/rå og kokte grønnsaker, frukt og ellers det jeg spiser. Den forrige hunden min, en schæfer, ble 11 år og var frisk til det siste med denne maten. Det er begynt å komme nye fortyper uten korn, med kun proteiner og grønnsaker. 👌 Anonymkode: 6fa71...3ce 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #14 Skrevet 19. april 2017 Appetitt og Orijen har jeg prøvd på min hund. Orijen er svindyrt og lukter nesten litt parfymert (kjøttparfyme )men hunden min likte det veldig godt den lille stunden vi hadde det. Appetitt fikk hunden utrolig fin pels av og det vet jeg det er flere som har merket på sine hunder. I tillegg er det norskt. Anonymkode: 6fa71...3ce
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #15 Skrevet 19. april 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det går jo ikke helt overens med whole prey diet, som er rått. Anonymkode: 9bf05...aa0 På hvilken måte? De fleste rovdyr napper av både pels og fjær uten å spise det. De får i seg noe ja, men ikke et dyr her i verden tenker "åh så godt med fjær"! Anonymkode: e19c4...e82 1
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 19. april 2017 #16 Skrevet 19. april 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Appetitt og Orijen har jeg prøvd på min hund. Orijen er svindyrt og lukter nesten litt parfymert (kjøttparfyme )men hunden min likte det veldig godt den lille stunden vi hadde det. Appetitt fikk hunden utrolig fin pels av og det vet jeg det er flere som har merket på sine hunder. I tillegg er det norskt. Anonymkode: 6fa71...3ce Dette er MSG som alle hundefor inneholder, det finnes ikke ett for uten. Tror Orijen heller inneholder mindre enn andre, og lukter bedre fordi råvarene er bedre. MSG er ofte kamuflert som gjærekstrakt, gjær, hydrolyserte proteiner, kyllingprotein, naturlig smak etc., og dess høyere opp det er på lista over ingredienser, dess mere er det av det, da man lister de største ingrediensene først.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #17 Skrevet 19. april 2017 På 18.4.2017 den 12.14, Sjokkert skrev: Jeg føler meg som tidenes værste matmor for øyeblikket. Har med min fine tollervalp som er 5 mnd på jobb. Har det titt og ofte så har alltid med en matboks med frokost og lunsj til han. Jeg har derimot glemt å fylle på den forbaska matboksen før vi dro hjemmefra, så det var bare biiittelitt tørrfor igjen Så han fikk det, litt leverpostei og et knekkebrød. Han har aldri fått knekkebrød før og jeg kan ikke finne noe informasjon om det er bra eller ikke bra... Noen innspill? Jeg er _ikke_ en overdramatisk hundemamma som freaker helt ut fordi jeg ga han et knekkebrød, men veldig fint å vite til senere anledninger Er denne tråden i linken også din? Anonymkode: e7560...01c
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #18 Skrevet 19. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er denne tråden i linken også din? Anonymkode: e7560...01c Tvilsomt, en anonymkode er kun den samme i den aktuelle tråden. Man tar ikke med seg en anonymkode i andre tråder. Anonymkode: 9bf05...aa0
nurcos Skrevet 19. april 2017 #19 Skrevet 19. april 2017 På 18.4.2017 den 18.27, Den Lille Heksa skrev: Sjokolade er jeg absolutt enig i at hunder ikke skal ha, men hva er det med løk og druer? Har søkt på nettet i det uendelige angående druer, og finner ikke noe med kjøtt på beinet om det i det hele tatt. Løk har jeg ikke tenkt på en gang. Hunden min får begge deler, også hvitløk. Det gjorde den forrige hunden også, som tålte alt annet enn tørrfor. Selvfølgelig skal ikke en hund fores med sjokolade, søppelmat, tonnevis med iskrem (har sett det, og denne hunden ble syk naturlig nok), kaffe, te, alkohol etc. Men jeg mener at et ordentlig kosthold som inkluderer menneskemat langt overgår noe tørrfor, og om hunden får en og annen drue (jeg får ikke ha drueklasene mine ifred og må alltid dele med min hund), løk som finnes i mange matretter etc. så er denne "risikoen" om man kan kalle det det langt oppveid med at hunden får kvalitetsmat gjennom hele livet. Har sett at det står enkelte steder at hunden ikke skal ha brokkoli også, hva i allverden er det, og hvor lang skal lista bli etter hvert? Resultatet av ubekreftede skremsler angående helt vanlig mat er jo at folk ikke tør å gi hunden sin noe annet enn tørrfor, noe som jo denne tråden er et eksempel på. Folk blir livredde knekkebrød fordi de har hørt at hunder bare skal ha tørrfor og alt annet kan være farlig for dem. I tørrfor bruker de GMO-mais, mye MSG og et utall andre tilsetningsstoffer, og f.ex. Royal Canin bruker fjær som proteinkilde. Er dette bedre bare fordi det er produsert av en produsent? Når jeg forer hunden min, så velger jeg selv kjøttet og alle de andre ingrediensene, ingenting er for gammelt, ingenting er muggent, og det finnes ingen tilsetningsstoffer unntatt vitaminer og mineraler som jeg selv tilsetter (bruker ingen tilsetntingsstoffer i min egen mat). I tørrfor aner jeg jo ikke hvilke råvarer de bruker, unntatt i enkelte tørrfor som Orijen for eksempel som må være ett av de beste. Les om tørrfor her: https://kimrio.blog/category/hundefor/ Her er et forslag til foring: http://www.dyrealternativen.com/42518673 https://en.wikipedia.org/wiki/Grape_and_raisin_toxicity_in_dogs
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå