AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #1 Skrevet 18. april 2017 Hei Jeg er nå 26år. På barne- og ungdomskolen ble jeg mobbet for utseendet mitt. Noe som endte med at jeg opererte meg som 16åring (det var enten å dø eller operere meg for jeg klarte ikke mer). I tillegg flytta jeg fra bostedet som 16åring for å komme meg unna. Det hjalp på mobbingen. Av en grunn så sluttet folk å mobbe i det jeg startet på vgs. Da jeg var yngre var jeg ikke i stand til å tenke slik jeg gjør nå. Jeg har brukt de siste ti årene på å jobbe med selvfølelsen min og gå til psykolog. Jeg sliter fortsatt med depersjoner og angst pga denne tiden. Nå lurer jeg på om jeg burde saksøke skolene jeg gikk på? At de burde gi meg erstatning for både operasjon og svikt i systemet. Operasjonen kostet 40.000kr, og jeg har skyldfølelse for at foreldrene mine måtte punge ut denne summen nå som jeg ser at det er systemet sin skyld for at de måtte betale alt det.. De gangene jeg turte å si ifra til lærere fikk jeg beskjed om at guttene oppførte seg sånn og sånn fordi dem LIKTE MEG. Altså; jeg lærte at når gutter slår deg, tar kvelertak på deg og kaller deg stygge ting så LIKER de deg. Slik er kjærlighet. Så pga lav selvfølelse og denne "tanken" om at jeg ikke fortjente noe mer kjærlighet enn det så endte jeg selvfølgelig opp i et forhold der typen mishandlet meg psykisk i 5 år. Jeg hadde ikke havnet i det forholdet om jeg ikke ble mobbet. Nå klarer jeg ikke sex, kjærlighet eller nærhet. Pga depresjoner så mistet jeg også konsentrasjon, og jeg fikk 3 i snitt på vgs (klarte meg så vidt gjennom de tre årene); noe som gjorde at jeg ikke kom inn på studier jeg ville. Men det er en annen sak, men det sier litt hvor mye mobbing ødelegger... Både utdanning, forhold og livet generelt har påvirket meg på en negativ måte.. Ofte lurer jeg på hvordan ting hadde vært uten disse 10 årene med mobbing Grunnen til at jeg ønsker å saksøke skolene er fordi jeg mener de har sluppet for billig unna. De fortjener konsekvenser, og ikke minst så fortjener foreldrene mine pengene sine tilbake. Til og med nå står det saker i avisene om at mobbing er et stort problem her på bygda. Det er 10 år siden var ferdig på ungdomsskolen og det er ikke bedre! Jeg er altså interessert i; kan jeg saksøke skolen? Noen som har erfaringer med dette? hvordan går jeg frem? Håper noen kan hjelpe meg TS Anonymkode: 24ca5...198 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #2 Skrevet 18. april 2017 Ser det ble feil i overskriften; det skal "SAKSØKE" ikke søke Anonymkode: 24ca5...198
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #3 Skrevet 18. april 2017 Hva slags operasjon er det snakk om? En kosmetisk operasjon vil du ikke få dekket. Jeg tror det beste å gjøre her er å skrive et avisinnlegg om det. Spesielt dersom det allerede har vært oppmerksomhet rundt det, kan du slenge deg på. Anonymkode: b6a18...f7a
Gjest førstedamen Skrevet 18. april 2017 #4 Skrevet 18. april 2017 Nei, jeg tviler sterkt på at du vil få noen erstatning. Du må i så fall saksøke det offentlige systemet, og det er en kamp som kan vare i mange år. Og tviler på at mobbing er et godt nok grunnlag, da veldig mange barn blir mobben hver dag i Norge. Også var det jo elevene som mobbet, ikke lærere. Hadde lærerne mobbet deg kunne du kanskje saksøkt, men foreldelsesfrist på saken din da det er lenge siden dette skjedde. Og sikkert også vanskelig og bevise med håndfaste bevis.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #5 Skrevet 18. april 2017 Det er dessverre vanskelig å få gjennomslag i en slik sak. Da må det rett og slett være dokumentert at skolen/kommunen har gjort gjentatte feiltrinn i denne saken. Det er heller ikke nok å vise til at det har vært flere lignende saker der kommunen har blitt idømt erstatning. Anonymkode: 39acf...5db
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #6 Skrevet 18. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva slags operasjon er det snakk om? En kosmetisk operasjon vil du ikke få dekket. Jeg tror det beste å gjøre her er å skrive et avisinnlegg om det. Spesielt dersom det allerede har vært oppmerksomhet rundt det, kan du slenge deg på. Anonymkode: b6a18...f7a Det er kosmetisk ja. Jeg ønsker ikke ha navnet mitt publisert, for jeg vil unngå stigma og jeg vil ikke at alle skal vite om mobbingen og operasjonen. Vil det være virkningsfullt å skrive innlegg uten eget navn? TS Anonymkode: 24ca5...198
Comoros Skrevet 18. april 2017 #7 Skrevet 18. april 2017 http://www.krogstad.no/arbeidsomrader/erstatningsrett/ Du kan jo lese litt på linken over og vurdere om du tror at du har mulighet på krav, og dersom du synes det kan du ta kontakt med advokat. Merk at dersom du fører en sak og du ikke vinner frem kan det bli svært dyrt. La oss si at det økonomiske tapet er de 40 000 du brukte på operasjonen. At skolen har et ansvarsgrunnlag kan jeg være enig i, skolen har på et generelt grunnlag ansvar for å forhindre mobbing. Men at det er en direkte årsakssammenheng mellom skolens ansvar og operasjonen er mindre klart. Å utføre operasjonen var til syvende og sist et valg du tok, og ikke noe du "måtte" fordi du ble mobbet, selv om det kanskje opplevde det slik på den tiden. Jeg tror ikke du har en god sak, dessverre. (Du har på den annen side min dypeste medfølelse!). Jeg er ikke advokat og kan svært lite om dette, så det kan jo være en ide å spørre advokat likevel. En god advokat på området vil jo ha oversikt over hva som er blitt dømt i tidligere saker og vil kunne vurdere saken ut fra det.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #8 Skrevet 18. april 2017 Ja det er absolutt mulig. Flere saker den siste tiden viser at tidligere mobbeoffere har vunnet frem med søksmål eller fått erstatning etter forlik. Rådfør deg med en dyktig advokat på erstatningsrett som engasjerer seg i mobbesaker. Det er tre grunnleggende vilkår som må være oppfylt og som med rimelig sannsynlighet må kunne bevises. 1. Er skolen/ ansvarlig fordi de handlet urett. Eller er kommunen ansvarlig som arbeidsgiver for urett (ikke stoppet mobbing) som skolen har begått. 2. Det må være en direkte sammenheng mellom mobbingen og skaden du er påført. 3. Skaden må ha ledet til et økonomisk tap. Du får altså ikke erstatning for "tort og svie", bare det du faktisk har tapt av penger, men også tapt arbeidsinntekt medregnes og kan bli betydelig. Som sagt snakk med en advokat, gjerne flere for second opnion, og la de vurdere om historien din oppfyller vilkårene. Ikke begi deg ut på dette på egenhånd, det fort lede deg til feil konklusjon. https://www.ung.no/oss/mobbing/91776.html Anonymkode: 06d86...3ab 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #9 Skrevet 18. april 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er absolutt mulig. Flere saker den siste tiden viser at tidligere mobbeoffere har vunnet frem med søksmål eller fått erstatning etter forlik. Rådfør deg med en dyktig advokat på erstatningsrett som engasjerer seg i mobbesaker. Det er tre grunnleggende vilkår som må være oppfylt og som med rimelig sannsynlighet må kunne bevises. 1. Er skolen/ ansvarlig fordi de handlet urett. Eller er kommunen ansvarlig som arbeidsgiver for urett (ikke stoppet mobbing) som skolen har begått. 2. Det må være en direkte sammenheng mellom mobbingen og skaden du er påført. 3. Skaden må ha ledet til et økonomisk tap. Du får altså ikke erstatning for "tort og svie", bare det du faktisk har tapt av penger, men også tapt arbeidsinntekt medregnes og kan bli betydelig. Som sagt snakk med en advokat, gjerne flere for second opnion, og la de vurdere om historien din oppfyller vilkårene. Ikke begi deg ut på dette på egenhånd, det fort lede deg til feil konklusjon. https://www.ung.no/oss/mobbing/91776.html Anonymkode: 06d86...3ab Dette. Fint svar! Det første du burde gjøre er å ringe kommunen der du gikk på skole og be om innsynsrett i din elevmappe fra 1-10 klasse. Deretter tar du kontakt med helsesøster i samme kommune og ber om det samme der. Har du vært i kontakt med andre, barnevern eller sykehus? Dersom du mener du har sagt ifra skal det kunne dokumenteres av kommunen/skolen/helsesøster. Dersom det ikke er dokumentert mobbing du mener du har vært utsatt for kan du be om et skriv fra psykolog om hvordan mobbing har påvirket din helse og arbeidsførhet. Dette er da et bevis i saken og kommunen sliter hvis de ikke kan dokumentere at gode tiltak har vært satt inn for å hjelpe deg. Ta kontakt med advokat som over nevnte når du har samlet alle papirer. Du trenger kanskje å legitimere deg, men du kan be om at de sender deg dokumenter via postoppkrav, da legitimerer du deg når du henter brevet og slipper å møte noen fra kommunen hvis du ikke ønsker det. Anonymkode: fe9a7...141 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #10 Skrevet 18. april 2017 Du må være oppmerksom på at navnet ditt fint kan komme ut selv om du ikke har avisoppslag. Og jeg tviler på du får erstatning for en valgfri, kosmetisk operasjon. Anonymkode: e9c8b...f8b
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #11 Skrevet 18. april 2017 Du får ikke dekket kosmetisk operasjon pga usikkerhet grunnet mobbing, da må isåfall flere hunde andre også få dette dekket... Har du derimot dyre psykoligregninger, ikke klarer å jobbe pga psykiske plager o.l, kan du få dette dekket, men det kommer IKKE til å gå igjennom om du søker om dekket kosmetisk operasjon. Anonymkode: 2e6bc...910 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå