Gå til innhold

Sykemelding og tilkallingsvikar

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

er tillkallingsvikar i en butikk  skulle på jobb tirsdagen før påske men ble syk og kontaktet legen.

Sjefen ønsker sykemelding for den dagen men legen sier jeg bare bruker egenmelding, hva gjør jeg da...?

Har ikke vært syk  siden jeg begynte i oktober ifjor. 

Anonymkode: 468f2...d33

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da må du se på kontrakten din der det står kriterier for å bruke egenmelding

Anonymkode: 373b7...021

Skrevet

Egenmelding skal holde. Men såvidt jeg vet kan arbeidsgiver bestride sykemelding og be om legeerklæring. 

Skrevet (endret)

På vår arbeidsplass kan man ikke bruke sykemelding hvis egenmelding ikke er brukt opp. Dvs. man kan få sykemelding bare fra dag 4 med sykdommen. Høres ut som egenmelding er det riktige i ditt tilfelle.

Endret av Ny Bruker
Skrevet
1 time siden, Ny Bruker skrev:

På vår arbeidsplass kan man ikke bruke sykemelding hvis egenmelding ikke er brukt opp. Dvs. man kan få sykemelding bare fra dag 4 med sykdommen. Høres ut som egenmelding er det riktige i ditt tilfelle.

Det høres merkelig ut! Hvordan er dette beskrevet? :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Sjefen sendte sms nå å etterlyste sykemeldingen for den dagen jeg var syk, så jeg vet ikke helt hva jeg skal si for legen sa egenmelding...? 

Hvis sjefen ikke godtar det så må jeg vell få sykemelding hos legen, heldigvis så ringte jeg legen samme dag så de har papirer på det...?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke har hatt et opphold i jobbingen din på to uker eller mer i tiden før sykedagen, så kan du bruke egenmelding.

Det er nok bare sjefen din som er litt uviten angående egenmelding og tilkallingsvikarer. Mange tror at tilkallingsvikarer ikke kan bruke egenmelding.

Anonymkode: 12a46...b4e

AnonymBruker
Skrevet

Bare så du vet. 

Retten til å bruke egenmelding er gitt i lov, og kan ikke fravikes gjennom avtale hvis det gir dårligere vilkår for arbeidstakeren.

Så arbeidsgiver må følge lovens minimumskrav som gir ansatte rett til å bruke egenmelding. 

Som tilkallingsvikar er det to ekstra-ting som må være oppfylt:

1. Du må ha vært ansatt i minst 4 uker.

2. Det må ikke ha gått mer enn to uker fra sist du var på vakt. Har det gått mer enn to uker siden sist. Må du "jobbe opp" disse fire ukene på nytt før du kan bruke egenmelding. Men går ut i fra at dette ikke gjelder deg.

Svar det til arbeidsgiver. Hvis han krangler så si fra så skal du få lovhenvisninger og annet "bevis" på at du har rett til å bruke egenmelding.

Hvis arbeidsgiver fortsatt står på sitt, kan du klage til forliksrådet. Da får du i så fall dom på at de må betale deg for sykedagen din. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Ny Bruker skrev:

Det er ikke en lovlig retningslinje, så den kan du bare gi blaffen i. Jobben kan ikke kreve at du bruker egenmelding før du kan levere sykemelding, dummeste jeg har hørt. Så hvis du blir påkjørt og brekker beinet på vei til jobb, så skal du først ta tre dager egenmelding for så å gå tilbake til legevakten og får sykemelding? Aldri i livet, det der er ikke lov. 

Anonymkode: 1f7e3...77c

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bare så du vet. 

Retten til å bruke egenmelding er gitt i lov, og kan ikke fravikes gjennom avtale hvis det gir dårligere vilkår for arbeidstakeren.

Så arbeidsgiver må følge lovens minimumskrav som gir ansatte rett til å bruke egenmelding. 

Som tilkallingsvikar er det to ekstra-ting som må være oppfylt:

1. Du må ha vært ansatt i minst 4 uker.

2. Det må ikke ha gått mer enn to uker fra sist du var på vakt. Har det gått mer enn to uker siden sist. Må du "jobbe opp" disse fire ukene på nytt før du kan bruke egenmelding. Men går ut i fra at dette ikke gjelder deg.

Svar det til arbeidsgiver. Hvis han krangler så si fra så skal du få lovhenvisninger og annet "bevis" på at du har rett til å bruke egenmelding.

Hvis arbeidsgiver fortsatt står på sitt, kan du klage til forliksrådet. Da får du i så fall dom på at de må betale deg for sykedagen din. 

Okei, ja du kan si sjefen min er "litt" spesiell! Enten er det sjefens vei eller ingenting.. å nå truer sjefen med å ikke betale ut timene for onsdag..

jeg venter på telefon fra fastlegen for å fortelle henne om situasjonen som er kommet nå.... for dette blir bare for dumt...

TS

AnonymBruker
Skrevet

I retningslinjene for sykemeldere (dvs leger) heter det at man fortrinnsvis skal bruke opp egenmeldingsrettighetene før sykmelding.  Dvs at man ikke skal kunne "spare" egenmeldingsdager.  Man skal altså bruke egenmelding om det er forventet fravær inntil 3 dager (8 ved ia bedrift).  Arbeidsgiver kan bestride egen og sykemeldinger dersom de har mistanke om misbruk, men det må jo være begrunnet, og ikke bare for å være vanskelig.  

Anonymkode: 221a7...b1e

Skrevet

Kan det hende sjefen din var litt rask i reaksjonen og mente egenmelding, men skrev sykemelding? Hva svarer han når du nevner egenmelding?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...