AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #1 Skrevet 18. april 2017 Fortell om din erfaring med å delta i budkrig. Kanskje du vant? Hva var strategien? Tapte du? Hva var årsaken til at du ga opp? Anonymkode: 3d8d6...cff
Ny Bruker Skrevet 18. april 2017 #3 Skrevet 18. april 2017 (endret) Kjøpte to ganger. Første visning for begge leilighetene, så de har ikke vært lenge på markedet. 5 interesserte kom på visning av leil. 1. Jeg var den eneste som bydde. Bydde først 50 000 kr under takst, men selgeren godtok ikke. Så bydde jeg over meg selv, men fortsatt 10 000 kr under takst, pluss oppvaskmaskin og garderobeskap og leiligheten ble min. Med leil. 2 kom det minst 10 på visning. Samme megler hadde to leiligheter i bygget samtidig, visning på samme tidspunkt. Det var bare jeg som bydde på leil. 2. Bydde 70 000 kr under takst og den ble min. Identisk leilighet (speilvendt) gikk for 100 000 kr over takst. Så jeg var bare heldig at jeg valgte riktig utsikt fra vinduer Endret 18. april 2017 av Ny Bruker
Ny Bruker Skrevet 18. april 2017 #4 Skrevet 18. april 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ga bud. Anonymkode: c4782...ea0 Originalt Må prøves. 2
Amaha Skrevet 18. april 2017 #5 Skrevet 18. april 2017 Fem som var med i budrunden. Jeg ga høyest bud og fikk huset. Strategien var å være den siste som ga bud Altså... 8
Morten1 Skrevet 18. april 2017 #6 Skrevet 18. april 2017 Hvis jeg vil ha boligen legger jeg inn bud rett etter visning, enten på takst eller over takst hvis jeg føler at budrundene vil gå over taksten. Ser vedig an hvert objekt, har opplevd at noen boliger må gjøres så mye med at taksten er helt feil, men det er nå min mening. I enkelte regioner av Norge mener jeg at det er naivt å tro at man kan få de mest sentrale boligene for under takst i dagens marked, men for all del, lov å prøve. Min taktikk består mest å legge inn ett bud som signaliserer at jeg SKAL ha boligen, derfor må man often gå en del over takst fra start.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #7 Skrevet 18. april 2017 se boligjakten serien Anonymkode: 7cade...24b
Million Skrevet 18. april 2017 #8 Skrevet 18. april 2017 Etter at jeg ble skilt, har jeg alene vært på 2 visninger. Den første var det virkelig "stinn brakke" på. Den leiligheten var åpenbart priset feil, derfor mange som kom, for den var billigere enn andre tilsvarende leiligheter i samme område. Lokkepris... Jeg mistet litt motet da jeg så at folk fylte ut budskjemaene så blekket sprutet overalt på visningen allerede (ikke snakk om å gå hjem og tenke seg om til dagen etter, liksom). Men jeg bød, jeg også, og budene gikk opp med 10. og 20.000 hver gang. Jeg kastet inn alle sparepengene mine, fikk noe ekstra av pappa også, i tillegg til boliglånet fra banken, men det var ikke nok. Leiligheten gikk for over 500.000 over verdivurdering eller prisantydningen. Jeg ga meg da jeg nådde smertegrensen min, men budrunden fortsatte en stund etter at jeg ga meg, hørte jeg etterpå. Neste leilighet, samme område, en måned senere. Annonse på Finn som jeg ikke hadde sett (enda jeg fulgte med omtrent daglig hadde jeg misset den). Venninne ringte meg og tipset om den. Hun mente bestemt at samme leilighet hadde ligget ute til salgs tidligere, noen uker før. Det sto "visning etter avtale" i annonsen. Jeg kontaktet megler og fikk vite at vi kunne komme samme dag. Venninnen min kjørte meg og vi dro avgårde. Jeg var egentlig litt desperat etter et sted å bo, hadde bare noen få mnd på meg til å finne noe. Selv om denne leiligheten var sliten og slitt, var fargene lyse/hvite og selv om f.eks. parketten var nedslitt i lakken, var det noe jeg kunne leve med inntil videre. Så, dagen etter kontaktet jeg megler og la inn et bud. Det var ingen andre budgivere enn meg. Leiligheten hadde vært ute for salg før, men da hadde de av en eller annen grunn kun fått skambud på flere hundre tusen under prisantydning. Noe selger hadde avvist, så klart. Jeg bød på leiligheten, og fikk den til prisantydning. Eneste budgiver. Og til en pris jeg akkurat kunne klare! Nå har jeg bodd her i snart ett år, og sparer nå for harde livet for å bygge opp en oppussingskonto. Skal pusse opp om tre år, da har jeg forhåpentligvis nok penger. Trenger såpass med tid til å spare opp nok. Badet vil pusses opp i regi av borettslaget neste år, så det slipper jeg å ta selv. 2
BlendaSensitive Skrevet 18. april 2017 #9 Skrevet 18. april 2017 Første leilighet vant vi jo med siste bud. De de andre ikke viste at vårt siste bud var på 5000 kroner - som var absolutt max vi kunne gi. Men vi hadde 5000 mer enn de andre/villig til å gi, så vi vant. Nå har vi bydd flere ganger og hele tiden vært nest sist før vi måtte gi oss, enten fordi det var max vi kunne gi, eller max vi ville gi for hus/leiligheten. Den vi fikk så var vi eneste faktisk, var mange på visningen men et merkelig hus, så de andre ville tydligvis ikke ha det. Men vi fikk by over oss selv da selger ikke aksepterte utgangsprisen en gang. (skulle ønske det ikke var lov!! Men er jo selger som bestemmer..). Men hyggelig kar, vi har vært å besøkt huset en gang og vi skal dit en gang til innen vi overtar. Overtar masse blomster og møbler når vi flytter til sommeren.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #10 Skrevet 18. april 2017 Jeg hadde høyest bud hver gang jeg har kjøpt. Alle disse taktikkene folk snakker om er bare sprøyt, har blitt utsatt for alle sammen og de tapte for meg likevel. Anonymkode: 12947...85c 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #11 Skrevet 18. april 2017 Jeg skjønner ikke dette pratet om taktikk. Når jeg har vært med i budrunder har jeg bydd så mye penger jeg føler huset har vært verdt uavhengig av om de andre øker med 5 000 eller 50 000 kroner. Jeg hadde siste budet og har fått kjøpt huset. Anonymkode: 63718...8f9 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #12 Skrevet 18. april 2017 Hvordan man vinner budkrigen... Ved å legge inn det høyeste budet. Tror det er felles for alle som har vunnet en budkrig og syns derfor det var et litt dumt spørsmål. Anonymkode: f350c...6be 3
juliane Skrevet 18. april 2017 #13 Skrevet 18. april 2017 Jeg kan ikke tro at taktikk hjelper noe som helst i en budrunde. Alle interesserte har da en satt grense på hvor mye de kan/vil gi for boligen, det spiller jo ingen rolle om folk byr høyt eller lavt eller i korte eller lange intervaller når man uansett er et stykke fra grensa. Det eneste "trikset" jeg har gjort selv er å forsikre meg om at det var jeg som bød på beløpsgrensa mi. Dvs at hvis min grense var 2 millioner jeg har hoppet fra 1.9 millioner og rett opp til 2 millioner, istedenfor å prøve meg på 1.950. Utrolig surt hvis den du byr mot har akkurat samme grense som deg og ender med å vinne budrunden til en pris du også kunne betalt. 4
ekkoet Skrevet 18. april 2017 #14 Skrevet 18. april 2017 Er enig med dem som sier at det er lite å gjøre dersom noen andre har mer penger. Jeg har vært i 2 budrunder på 2 år. I den første var vi 2 budgivere som knivet oppover, helt til vi var på vår grense og over den. De andre økte med 10 000 og da var det slutt. Den andre runden strakk vi oss enda lengre og endte på 50 000 mer enn vi hadde tenkt (350 000 mer enn jeg hadde tenkt en uke i forveien) og denne vant vi. Fikk i ettertid se at de som vant første budrunden rett etterpå pusset opp for oppunder en million, vi var med andre ord aldri i nærheten av å matche deres budsjett. Det eneste vi kunne fått den på var å kuppe salget før det kom på markedet, vi visste at det skulle selges og angret i ettertid på at vi ikke var litt mer hissig på grøten.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #15 Skrevet 18. april 2017 1. Leilighet: vi var fire budgivere hvor flere falt fra etter hvert - lenge før min smertegrense. Så så jeg at min motstander begynte å høyne med 10.000 og etter hvert 5000, og skjønte at han egentlig var kommet over sin grense. Da smelte jeg til og høynet med 50.000, fortsatt et stykke under min grense, og vant. 2. Hus: vi flyttet hjem til hans hjembygd og skulle ha hus. Var på privat visning hos en gammel, koselig dame - før huset ble annonsert. Fikk veldig god kontakt med henne og hun visste godt hvem min mann var. Når huset kom for salg og etter visning fikk vi beskjed om at budrunden var i gang, allerede 200.000 over prisantydning. Vi la inn bud på 250.000 over, noe som var vår grense. Det rant inn mange bud etterpå, før megler ringte oss og sa at vi hadde vunnet damen aksepterte vårt bud over de andre. Viste seg at hun var så glad i huset sitt og ønsket så gjerne at vi skulle bo der - vi skulle bli værende i bygda, var unge og ville på sikt få en familie i huset. Hun brydde seg mer om det, enn pengene til "rike, halvgamle bergensere som skal ha feriehus på landet" (hennes ord). Hun ville at noen skulle bo der og ta vare på huset så med huset hadde vi flaks! Selger brydde seg mer om liv og kjærlighet i huset, enn penger. Hadde nok aldri fått det hvis ikke. Anonymkode: 08707...172 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #16 Skrevet 18. april 2017 Vi var 11 som gav bud, og jeg tror jeg økte med 30 tusen på det siste budet mitt og nådde dermed det absolutte taket jeg hadde satt meg. Heldigvis var det ingen som syntes kåken var verdt mer. Anonymkode: cfc15...e9f
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #17 Skrevet 18. april 2017 Jeg forsto i budrunden at den andre parten hadde samme makspris som meg (da jeg la inn mitt maksbud gikk de opp mye mindre enn de andre budene hadde vært på). Derfor tok jeg sjansen på å legge inn et bittelitt høyere bud, og leiligheten ble min. (Min makspris var det jeg synes leiligheten maks var verdt, ikke hvor mye jeg hadde til rådighet.) Anonymkode: c0e5f...0b4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #18 Skrevet 19. april 2017 Startet med en del budgivere, ble med når budene roet seg litt. La meg 5000 over motstanderens bud konsekvent. Når de gikk fra å øke med 10 000kr til å gjøre ett realt hopp tenkte jeg at grensa deres var nådd. La meg 5000 kr over og fikk tilslaget. Anonymkode: a7fa1...89d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå