AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #1 Skrevet 18. april 2017 Vi er et lesbisk par i 30-årene som skal dra på ferie i sommer, har ikke vært på tur på en del år nå, og før dro vi alltid til storbyer. Grunnen til at jeg nevner at vi er lesbiske, er at det jo ikke er alle land som godtar dette, og jeg vil gjerne bo et sted der de ansatte ikke gir oss twin-bed eller der vi er redde for å holde hender. (Vi går ikke rundt og kliner på gata eller noe, men vil gjerne slippe å være redde for å kastes ut fra en restaurant hvis noen skjønner vi er et par heller). Ønsker: Varmt, men ikke 40+ grader. I Europa, så vi ikke må fly så langt og siden vi bare skal være borte 1 uke i juli. Mulighet for aktiviteter, som trening, fjellturer og joggeturer. Fin natur og flott hotell. Helst et voksenhotell, i alle fall ikke super-charter-med-hundre-barnefamilier-hotell. Heller ikke party-hotell. Jeg har tidligere vært på Rhodos, Zacchyntos, i Portugal, litt rundt i Italia og Roma, (alt på enten familie- eller venninneturer) og vi har sammen vært i Barcelona og på Gran Canaria (der svigers bor halve året). Ellers har vi vært i mange storbyer, men nå vil vi ikke til by. Vil gjerne slappe av, kunne være aktive og se fin natur. Noen forslag? Anonymkode: 08571...0a7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #3 Skrevet 18. april 2017 Det så jo veldig fint ut! Vi er vegetarianere, og der så det ut til at de hadde mange restauranter med veggismat! Santorini skal definitivt med i vurderingen, takk!! Anonymkode: 08571...0a7
Gjest Overrasket Skrevet 18. april 2017 #4 Skrevet 18. april 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er lesbiske og jeg vil gjerne bo et sted der de ansatte ikke gir oss twin-bed eller der vi er redde for å holde hender. Varmt, men ikke 40+ grader. I Europa, så vi ikke må fly så langt og siden vi bare skal være borte 1 uke i juli. Mulighet for aktiviteter, som trening, fjellturer og joggeturer. Fin natur og flott hotell. Anonymkode: 08571...0a7 Med bakgrunn i åpningsinnlegget, som jeg har redigert til kulepunktene over, ville jeg tenkt litt på Cornwall i sør-vestre England. Uten at jeg har personlig erfaring med saken opplever jeg England som et åpent sted for seksuelle legninger. Været helt på kysten i Sør-England bør stort sett være vennlig i juli. Cornwall tilbyr velmerkede og interessant kyststier for fotturer. Man kan gå i bokstavelig talt månedsvis rundt kysten i Sør-England uten å passere samme sted to ganger. Google: South West Coast Path. Britiske gjestehus ute på landsbygda er uovertrufne når det kommer til kundevennlighet (og frokost). Det eneste problemet er å faktisk komme seg til Cornwall. Man kan 1) fly til Heathrow og reise videre med buss/tog/leiebeil, eller 2) fly til Bristol Aiport (krever mellomlanding fra Norge) og reise videre med buss/tog/leiebil, eller 3) fly til Gatwick eller Stanstead og ta innenlandsfly til Cornwall Airport Newquay (og reise rundt regionen med tog/buss/leiebil/på fottur).
Anglofil Skrevet 18. april 2017 #6 Skrevet 18. april 2017 (endret) 53 minutter siden, Overrasket skrev: Med bakgrunn i åpningsinnlegget, som jeg har redigert til kulepunktene over, ville jeg tenkt litt på Cornwall i sør-vestre England. Uten at jeg har personlig erfaring med saken opplever jeg England som et åpent sted for seksuelle legninger. Været helt på kysten i Sør-England bør stort sett være vennlig i juli. Cornwall tilbyr velmerkede og interessant kyststier for fotturer. Man kan gå i bokstavelig talt månedsvis rundt kysten i Sør-England uten å passere samme sted to ganger. Google: South West Coast Path. Britiske gjestehus ute på landsbygda er uovertrufne når det kommer til kundevennlighet (og frokost). Det eneste problemet er å faktisk komme seg til Cornwall. Man kan 1) fly til Heathrow og reise videre med buss/tog/leiebeil, eller 2) fly til Bristol Aiport (krever mellomlanding fra Norge) og reise videre med buss/tog/leiebil, eller 3) fly til Gatwick eller Stanstead og ta innenlandsfly til Cornwall Airport Newquay (og reise rundt regionen med tog/buss/leiebil/på fottur). Enig i dette, men jeg vil ikke bare anbefale Cornwall, jeg vil anbefale Sør-England generelt. I fjor var vi ved den engelske riviera, noe vi også skal i år. I fjor var vi kun i Devon, i år reiser vi både til Cornwall og Devon med Torquay som vår hovedbase. Det er derimot ikke et spesielt stort problem å komme seg dit uten bil. I fjor tok vi buss fra London til Torquay, og det gjør vi i år også (i fjor brukte vi Megabus, i år blir det NationalExpress). Ellers går jo tog, men siden det er mye dyrere anbefaler jeg heller buss. Å ta fly hadde jeg ikke giddet, men det er meg. Dyrt er det også ift buss. Buss er veldig billig og har generelt god standard (eget strømuttak, komfortable seter, man kan ta med ganske mye bagasje osv). Busstur fra London til Torquay tar ca 4 timer. ------------- Ikke bare er det deilige temperaturer, i fjor lå det på mellom 25-30 grader hele ferien (2 uker), med stabilt klima, det er billig, mange flotte steder å se og oppleve, og mye god mat. Sør-England, og spesielt i Devon, har et særdeles godt utviklet kollektivnett, og vi reiste da rundt i Devon hvor vi besøkte man ulike byer og tettsteder. Vi besøkte slott, herskapshus, dyrehager, akvarium, en haug med ulike strender (det er så mange at man ikke rekker å besøke alle), vandret i grotter, tok fotturer ved The Jurassic Coast, reiste med damplokomotiv, spiste afternoon tea/cream tea m.m. Hvis jeg skal komme med mine favoritter fra fjorårets ferie må det bli: Torquay: Nydelig liten by med kort avstand til ulike byer og tettsteder. Her reiser mange engelskmenn på ferie, og prisene er mye rimeligere her enn f.eks London (selv om jeg i utgangspunktet aldri har syntes London er spesielt dyrt). Dette var vår hovedbase i fjor, og kommer også til å være det i år. Enkelt å kunne komme seg rundt. Hyggelig atmosfære, kort vei til strandliv (mange ulike strender, her kan man reise rundt i området, f.eks Babbacombe, St.Maryschurch, osv), mangfoldige busser som går hele tiden, fantastiske matopplevelser (anbefaler i særdeleshet The Orange Tree Restaurant som er nevnt i Michelin-guiden). Ellers er det god shopping, bra kulturliv (teater, kino, utesteder, akvarium, museum osv). Exmouth: Fantastiske nydelige strender ved The Jurassic Coast. Et av stedene vi reiser tilbake til. Plymouth: Koselig gamleby man kan vandre rundt i, meget god shopping. Også et velutviklet kulturliv, hvor vi blant annet skal på teater til sommeren (gleder meg). Newton Abbot: Koselig liten by med handlegater og koselige pub'er. Her bør man besøke en av Englands få gjenværende skikkelige ciderpub'er Ye Olde Cider Bar (drikker ikke alkohol selv, men var verdt et besøk). Det er ofte her toget går videre fra hvis man må bytte (hvis man reiser fra Torquay/Torre etc). Paignton: En blanding av by- og strandliv. Mange koselige gater og mange gode restauranter til hyggelig pris. Her var vi ikke så mye på stranda, så jeg gleder meg til å reise tilbake for mer strandliv. Ellers kan jeg også nevnte byer som Exeter, Totnes (her har de eget lokalt valutasystem som er artig å oppleve), Teignmouth, Brixham, Goodrington m.fl. I år reiser vi blant annet til Penzance, noe jeg gleder meg til, hvor vi blant annet skal besøke St. Michael's Mount. Mvh Yvonne Endret 18. april 2017 av Yvonne
Gjest Overrasket Skrevet 18. april 2017 #7 Skrevet 18. april 2017 Man kan jo fylle på og på med steder fra det som kalles West Country. Bath, Bradford on Avon, Lacombe, Castle Combe, Shaftesbury, Corfe Castle, Tintagel, St. Ives, og det er vel bare starten. Et helt annet sted TS, dersom dere likte Barcelona, er jo Sitges. Det er en halvtime syd for Barcelona, og jeg har hørt at det veldig tolerant og inkluderende.
Macaron Skrevet 18. april 2017 #8 Skrevet 18. april 2017 2 timer siden, Overrasket skrev: Et helt annet sted TS, dersom dere likte Barcelona, er jo Sitges. Det er en halvtime syd for Barcelona, og jeg har hørt at det veldig tolerant og inkluderende. Det var det jeg skulle tipse om også. Min mannlige sjef, som lever sammen med en mann, sa selv dette da jeg snakket om sommerferie og muligens Barcelona i sommer. Han ferierte der mye på 80 pg 90 tallet.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #9 Skrevet 19. april 2017 Tusen takk for så mange tips! Jeg hadde elsket å dra til Storbritannia, for jeg er veldig glad i landene der, og var der mye i starten av tjueårene, til og med på interrail, da jeg og en venninne reiste på kryss og tvers i tre uker. Har vært mye i London, og vært flere ganger i Edinburgh og i Dublin (som riktignok ikke er UK). Har imidlertid vært lite der dere forteller om, mer i nord, så det høres jo helt herlig ut! Har vært såvidt i Exmouth og Bath av de der, ellers har jeg vært litt rundt på sørkysten i forbindelse med konserter, så da var det ikke så mye tid til å se ting. Savner UK-livet veldig! Eget valutasystem og greier!! Jeg er imidlertid litt redd for at samboer syns været blir for ustabilt og kaldt, man vet jo ikke hva slags vær man får der (husker vi på interrailen hadde alt fra shorts og singlet-vær til tjukk jakke og lue-vær). Men som du sier bør det være ganske bra på sørsiden i juli. Men jeg hadde ikke turt å leie bil og kjøre på "feil" side av veien, så fint at tog- og bussforbindelsene høres gode ut. Hadde det vært bare opp til samboer hadde vi muligens ligget rett ut på en strand i en uke, mens jeg må trene eller i alle fall bevege meg skikkelig hver dag for å trives. Så vi prøver å finne et kompromiss som ikke betyr at jeg er på bootcamp mens hun ligger på stranda! Stiges skal jeg sjekke ut. Søren, altså, nå fikk jeg skikkelig lyst til å dra til UK. Anonymkode: 08571...0a7
Anglofil Skrevet 19. april 2017 #11 Skrevet 19. april 2017 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for så mange tips! Jeg hadde elsket å dra til Storbritannia, for jeg er veldig glad i landene der, og var der mye i starten av tjueårene, til og med på interrail, da jeg og en venninne reiste på kryss og tvers i tre uker. Har vært mye i London, og vært flere ganger i Edinburgh og i Dublin (som riktignok ikke er UK). Har imidlertid vært lite der dere forteller om, mer i nord, så det høres jo helt herlig ut! Har vært såvidt i Exmouth og Bath av de der, ellers har jeg vært litt rundt på sørkysten i forbindelse med konserter, så da var det ikke så mye tid til å se ting. Savner UK-livet veldig! Eget valutasystem og greier!! Jeg er imidlertid litt redd for at samboer syns været blir for ustabilt og kaldt, man vet jo ikke hva slags vær man får der (husker vi på interrailen hadde alt fra shorts og singlet-vær til tjukk jakke og lue-vær). Men som du sier bør det være ganske bra på sørsiden i juli. Men jeg hadde ikke turt å leie bil og kjøre på "feil" side av veien, så fint at tog- og bussforbindelsene høres gode ut. Hadde det vært bare opp til samboer hadde vi muligens ligget rett ut på en strand i en uke, mens jeg må trene eller i alle fall bevege meg skikkelig hver dag for å trives. Så vi prøver å finne et kompromiss som ikke betyr at jeg er på bootcamp mens hun ligger på stranda! Stiges skal jeg sjekke ut. Søren, altså, nå fikk jeg skikkelig lyst til å dra til UK. Anonymkode: 08571...0a7 Akkurat den engelske riviera, og spesielt Torquay, har et meget godt klima. Jeg er glad i sommeren, men jeg liker ikke at det blir for varmt, og derfor er Sør-England, og spesielt Devon, perfekt for min del. Det er godt og varmt, men ikke for varmt. Man orker å dra på turer eller være aktiv fordi det ikke er for varmt, samtidig som det er varmt nok til å både bade og slappe av på stranda. I fjor var det ikke en eneste dag med regn om dagen (det hendte det regnet litt om natta, tror det var 1 eller 2 dager hvor det regnet om natten). Temperaturene lå på mellom 20-26 grader, stort sett 24-25 grader. Nå er det ganske høy luftfuktighet, så selv om det er 20 grader føltes det gjerne som 25-30 grader. Og jo, det kunne være overskyet nå og da, men aldri regn midt på dagen. De er kjent for å ha et stabilt mikroklima med ganske høy luftfuktighet. Det fine er også at de har lange dager med sol, litt som i Norge (dog ikke så lyst om natta). For å si det på den måten: jeg hadde med meg allværsjakke, men den fikk jeg ikke brukt for i det hele tatt. Gikk bare i sandaler, shorts og kjoler i to uker. Mvh Yvonne Endret 19. april 2017 av Yvonne
Chelsea Skrevet 19. april 2017 #12 Skrevet 19. april 2017 Sør-England høres supert ut, denne tråden må spares
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå