Gå til innhold

Kan jeg be om ekstra?(husbank)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått lån fra kommunen og kjøpt hus. Skal overta huset om par uker. Jeg har krefittkortlån på ca 140k,betaler 5000kr pr måned på den. Da jeg søkte om lån hos husbanken,var lånet 150k (refinansieriert). Dette kom med på søknaden så de ved jeg har kredittkortgjelden. Jeg fikk lån fra husbanken 2.4mill og huset med omk kom på 2.17mill. Jeg lurer da på om det er lov å søke om å få ekstra 130k og betale ned kredittgjelden? Den har 17%rente mens husbank lånet har kun ca 1.7%. Om jeg betaler kredittkortgjrlden som normalt, blir den ikke nedbetalt før aug 2019...  også er 5000kr i måned mye for meg. Hvis jeg kunne få en lavere rente ved å få den over på det andre lånet OG betale mindre istedenfor 5000kr i måned, vil dette hjelpe meg utrolig mye. Vet ikke om det er vanlig å få til? Har ikke vært i banken og skrevet under lånedokument enda da det er litt lenge til overtakelse, og kjøpskontrakt ble skrevet under rett før påsken. 

Anonymkode: 557ce...04a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mente 140k litt lenger ned,ikke 130

Skrevet

Dette må du snakke med banken om. Høres ut som at huset er 100% belønnet. Det vil si banken får ingen sikkerhet for det ekstra lånet de gir. Tvilsomt at det går.

• Liker 1
Skrevet

Hadde du egenkapital da du lånte til huset, eller er boliglånet du fikk på 100% av husets verditakst som megler satte?

Man får ikke låne mer enn huset er verdt. Så hvis huset er verdt akkurat det du ga for det, får du ikke låne mer til å dekke kredittkortgjelden, fordi da vil huset bli belånt til over pipa, dvs mer enn hva det er verdt.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du kan ikke bruke startlån til å refinansiere.

Anonymkode: 750a0...68a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fikk 100% dekning. Har jo ikke noe penger,for ellers hadde jeg jo nedbet kredittkortgjelden..

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk 100% dekning. Har jo ikke noe penger,for ellers hadde jeg jo nedbet kredittkortgjelden..

Da kan du ikke/får du ikke låne mer. Ingen bank i Norge nå til dags vil låne deg mer enn husets verdi. Lån over husets verdi blir uansett såkalt usikret lån, og derfor grunnlag for en helt annen rente enn boliglånet, som jo har sikkerhet i fast eiendom.

Men du kan jo registrere deg på nettsteder som f.eks. Lendo, og se om du får et tilbud på forbrukslån til bedre rente enn den du har pr idag på forbruksgjelden din? Det skal visst være gratis å bruke Lendo. Men husk å lese alle tilbud nøye, det med liten skrift også, så de ikke gir deg et "tilbud" der renten skrus opp etter f.eks. bare tre måneder eller noe.

Endret av Million
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man skal lese mye rart her altså... Refinansiering gjennom husbanken liksom! :P

Anonymkode: 87b33...dbb

• Liker 4
Skrevet

Du forstår vel at du ikke får låne mer enn husets verdi? Tror ikke noen bank vil låne bort mer penger enn de er ''garantert'' å få igjen. Kredittkortgjeld og forbrukslån har skyhøy rente fordi banken ikke har garantier for gjelda. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du kan ikke bruke startlån til å refinansiere.

Anonymkode: 750a0...68a

Heller ikke grunnlån.

Anonymkode: 30121...742

AnonymBruker
Skrevet

Søk om avdragsfrihet og lev på havregryn noen måneder. Betal alt du kan på kredittlånet. Det du betaler ekstra nå er verdt mye mer enn det du betaler om 1-2 år.

Anonymkode: 5eca4...81d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I

På Tuesday, April 18, 2017 den 9.53, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått lån fra kommunen og kjøpt hus. Skal overta huset om par uker. Jeg har krefittkortlån på ca 140k,betaler 5000kr pr måned på den. Da jeg søkte om lån hos husbanken,var lånet 150k (refinansieriert). Dette kom med på søknaden så de ved jeg har kredittkortgjelden. Jeg fikk lån fra husbanken 2.4mill og huset med omk kom på 2.17mill. Jeg lurer da på om det er lov å søke om å få ekstra 130k og betale ned kredittgjelden? Den har 17%rente mens husbank lånet har kun ca 1.7%. Om jeg betaler kredittkortgjrlden som normalt, blir den ikke nedbetalt før aug 2019...  også er 5000kr i måned mye for meg. Hvis jeg kunne få en lavere rente ved å få den over på det andre lånet OG betale mindre istedenfor 5000kr i måned, vil dette hjelpe meg utrolig mye. Vet ikke om det er vanlig å få til? Har ikke vært i banken og skrevet under lånedokument enda da det er litt lenge til overtakelse, og kjøpskontrakt ble skrevet under rett før påsken. 

Begynn først med å bestemme deg for om du har kommunalt startlån, eller lån fra Husbanken. Dette er svært rotete. 

Når du har fått invilget et lån, så må,det lånet søkes om refinasiering av dersom du skal ha mer i lån. Det kommer neppe kommunen til å gjøre når du kommer med dette nå og ikke i forkant av lånesøknaden. 

Men bevares, du må alltids spørre det verste du kan få er et nei.

Anonymkode: 827a7...07d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...