Gå til innhold

Helgemamma

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leste denne historien på nrk.no

https://www.nrk.no/trondelag/xl/nar-mamma-er-helgepappa-1.13401097

Kjente meg veldig igjen. Noen andre helgemammaer med samme erfaringer?

Noen alenemammaer som kjenner seg igjen med kommentaren "Det kunne jeg aldri ha gjort" om å være helgemamma?

Hva skjer med mammaer som blir "fratatt" hovedansvaret gjennom dom, når rettsapparatet velger far som hovedforelder?

Kjør debatt!

Anonymkode: 6769b...3bb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja.. Det kommer an på situasjonen. Jeg kjenner et ekspar hvor pappa har hovedansvaret. Det var absolutt den beste løsningen. På alle måter. Tenker litt at det ikke er noe værre for mor enn det ville vært for far. Vi er bare vandt til å se det andre veien så vi "føler" liksom mer med mor i en slik situasjon og ser på det som mer normalt at det går andre veien. Om far er mer skikket til å ha hovedansvaret så er det slik.

Anonymkode: a77d6...e57

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min mann og jeg er veldig likestilte som foreldre, ergo kan ikke jeg påberope meg å være en bedre omsorgsperson enn han.

Hadde vi gått fra hverandre, hadde nok jeg "ofret meg" for å slippe 50/50 ordning.... Særlig nå når barna våre er såpass små (barnehagealder). Jeg tenker jeg ville kompensert med litt mer ferier, litt utvidede helger osv.

Jeg ville selvsagt savnet barna mine, men det er ikke mitt savn det hadde handlet om.

Jeg håper det aldri blir en problemstilling jeg kommer i :( 

(Jeg har særkullsbarn uten kontakt med far i det hele tatt, så det preger nok måten jeg tenker på. Jeg er glad for at barna mine faktisk har en far, og ville strukket meg LANGT for et godt samarbeid. Samvær skal handle om barna, ikke foreldrene).

Anonymkode: 90f73...462

Skrevet

Synes det er fint at dette alternativet også blir tatt fram.

Det jeg synes er synd er at alle sakene jeg har lest om helgemammaer i media handler om at mor er for psykisk syk/ har andre utfordringer som gjør at hun ikke kan ha hovedomsorgen. Det forsterker jo derfor bare synet på at helgemammaer ikke "egner seg" som bostedsforelder og at det ikke er noe "normale" mødre hadde gjort.

Det hadde vært interessant å få noen historier hvor mor var helgemamma fordi hun jobbet i et mer krevende yrke enn far, eller at barna var mer knyttet til far fordi han hadde hatt mest permisjon og lignende.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 18.4.2017 den 9.50, AnonymBruker skrev:

Tja.. Det kommer an på situasjonen. Jeg kjenner et ekspar hvor pappa har hovedansvaret. Det var absolutt den beste løsningen. På alle måter. Tenker litt at det ikke er noe værre for mor enn det ville vært for far. Vi er bare vandt til å se det andre veien så vi "føler" liksom mer med mor i en slik situasjon og ser på det som mer normalt at det går andre veien. Om far er mer skikket til å ha hovedansvaret så er det slik.

Anonymkode: a77d6...e57

Kjenner du noen eks-par hvor far har har hovedomsorgen for barna, OG mor er en god mor? Har mor frivillig gitt slipp på hovedomsorgen?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner dognoen eks-par hvor far har har hovedomsorgen

r barna, OG mor er en god mor? Har mor frivillig gitt slipp på hovedomsorgen?

Jeg gjør. Ei venninne av meg jobber 4 mnd på og 4 mnd av på  båt. Hun har barna 2 av ukene når hun er hjemme. Ei annen ville ikke rive bort barna fra hjemmet da hun ikke kunne sitte med huset og ei tredje holder på med utdanning hvor andre året ikke kunne tas her

Anonymkode: e991d...fb6

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner du noen eks-par hvor far har har hovedomsorgen for barna, OG mor er en god mor? Har mor frivillig gitt slipp på hovedomsorgen?

Jeg kjenner et slikt par, men det er 60/40 ca, da, i fars favør. Det er pga hus, tid og barnas ønske, moren er en god mor, men har en mer krevende jobb og karriere enn far. Så ja, det finns!

Anonymkode: 89fde...60a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...