AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #1 Skrevet 18. april 2017 Jeg har en 15 år gammel datter, vi har ingen familie i nærheten som kan hjelpe og ingen naboer jeg føler jeg kan stole på( det er langt mellom naboene her). Mitt dilemma er at jeg trenger å øke inntekten og føler at NAV presser meg til å ta en jobber som medleverturnus 7-7 eller jobb med mange nattevakter. I tillegg er det 1 time å kjøre hver vei, altså er jeg 1 time unna hjemmet. Jeg har en liten stilling, men er arbeidssøker i tillegg hos NAV, de forsøker å "hjelpe" med å finne slike stillinger jeg tenker er fullstendig idioti å foreslå.Når jeg ikke har råd til nødvendige regninger må jeg søke hos NAV. Jeg ønsker ikke dette og vil ha en jobb med høyere inntekt. Jeg har foreldreansvaret, far bor på andre siden av landet og jeg er helt alene om den daglige omsorgen. Er jeg helt på jordet når jeg føler at datteren min ikke skal være alene i dagesvis/ flere netter på rad når vi ikke har noen mulighet for trygge voksne hun kan søke til i nærheten dersom det skjer noe? Hun er sårbar og jeg er den eneste voksne hun har i det daglige, jeg føler ikke hun er klar for dette. Jeg blir sint, lei meg... er det jeg som er teit som føler jeg har et ansvar for å ta vare på ungen min først og fremst? Anonymkode: a826b...b3f 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #2 Skrevet 18. april 2017 Du har også et ansvar om å skaffe mat på bordet til ungen din. Anonymkode: 7a0f6...b71 28
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #3 Skrevet 18. april 2017 Men forstår ikke NAV problemet med det? Selvfølgelig skal ikke datteren din på 15 være alene i flere døgn. Anonymkode: e6bf8...ed6 10
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #4 Skrevet 18. april 2017 Vet nav at du har full foreldreomsorg og at disse jobbene vil føre til at datteren ikke har noen voksne tilstede i dagevis? Det høres veldig uforsvarlig ut. Anonymkode: e2a22...499 13
Rotemor Skrevet 18. april 2017 #5 Skrevet 18. april 2017 Du kan ikke forvente sosiale hensyn her. Selvsagt er det vanskelig, men jobb er viktig. På lik linje med ALLE andre foreldre er dette en kabal du må løse. Og med ett barn på 15 så er du langt fra i noen spesielt sårbar situasjon. Beklager at jeg er hard, men man må stikke fingeren i jorda av og til og tenke løsning fremfor problem. 47
mintgrønn Skrevet 18. april 2017 #6 Skrevet 18. april 2017 Vet ikke om du har mulighet til det, men siden du ikke har noe familie i nærheten, hadde det vært en ide å flytte en plass med flere jobbmuligheter og til familien din? Alle er nødt til å jobbe og når det ikke finnes gode nok jobber der du bor, syns jeg man bør flytte dit de finnes. 32
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #7 Skrevet 18. april 2017 Dere må slutte å få så mange barn alene uten menn fra one night stands osv.. Anonymkode: 40dbc...8cd 3
Populært innlegg Sola de Skrevet 18. april 2017 Populært innlegg #8 Skrevet 18. april 2017 Datteren din er 15 år. Ikke 5. Hun begynner snart på videregående. Mange bor da alene på hybel langt hjemmefra. Tror barnet ditt klarer seg fint de timene du er på jobb. 80
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #9 Skrevet 18. april 2017 Nå er det jo mange som bor på hybel fra de er 15 år, så med mindre det er spesielle grunner. Så burde datteren din kunne klare seg alene. Men er det ikke jobber nærmere der dere bor? Og hva med å flytte da? Anonymkode: 27245...3d7 16
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #10 Skrevet 18. april 2017 Jeg tror hun kommer til å klare seg helt fint. Hun er stor nok til å klare å lage mat alene, og det kan til og med være at hun syns det er stas å få alenetid. Dere må snakke godt om rutiner, og ansvaret hun får og så kan dere finne på noe kjekt sammen når du har fridager, feks kino eller en god middag hjemme Som de andre sier, så er det mange på hennes alder som må flytte på hybel. Dette er en kjempe sjanse for henne å lære om ansvar osv samtidig som hun har trygge rammer rundt seg. Anonymkode: d31db...06c 10
Rotemor Skrevet 18. april 2017 #11 Skrevet 18. april 2017 Dette handler jo ikke bare om at datteren skal klare seg alene. TS synes NAV skal ta hensyn til hva "hun føler".... Det skal de selvsagt ikke. I såfall må TS selv gå i ordentlig dialog med de samt vise til hvor aktiv hun er på å løse problemene sine på annet vis. 5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #12 Skrevet 18. april 2017 At du ikke vil være borte 7 dager i slengen forstår jeg godt, men nattevakter kan du vel ta? Da sover hun mens du er på jobb, du sover mens hun er på skolen, og så har dere ettermiddager og kvelder sammen. Er ikke det ideelt da? I ukedagene kan hun ha en venninne hos seg på natten, så hun slipper være helt alene, men hvis du har nattevakt i helgene kan hun kanskje sove over hos en venninne? Anonymkode: 7ed5f...231 32
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #13 Skrevet 18. april 2017 Og PS, en full nattevaktstilling er vanligvis 9 nattevakter pr mnd, så det er ikke mange netter det er snakk om. Anonymkode: 7ed5f...231 19
GammelKaktus Skrevet 18. april 2017 #14 Skrevet 18. april 2017 En normal 15 åring klarer da å være hjemme alene en natt eller to? Hadde huset for meg selv ofte i den alderen og det var herlig. 🤗 12
Tanuki Skrevet 18. april 2017 #15 Skrevet 18. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en 15 år gammel datter, vi har ingen familie i nærheten som kan hjelpe og ingen naboer jeg føler jeg kan stole på( det er langt mellom naboene her). Mitt dilemma er at jeg trenger å øke inntekten og føler at NAV presser meg til å ta en jobber som medleverturnus 7-7 eller jobb med mange nattevakter. I tillegg er det 1 time å kjøre hver vei, altså er jeg 1 time unna hjemmet. Jeg har en liten stilling, men er arbeidssøker i tillegg hos NAV, de forsøker å "hjelpe" med å finne slike stillinger jeg tenker er fullstendig idioti å foreslå.Når jeg ikke har råd til nødvendige regninger må jeg søke hos NAV. Jeg ønsker ikke dette og vil ha en jobb med høyere inntekt. Jeg har foreldreansvaret, far bor på andre siden av landet og jeg er helt alene om den daglige omsorgen. Er jeg helt på jordet når jeg føler at datteren min ikke skal være alene i dagesvis/ flere netter på rad når vi ikke har noen mulighet for trygge voksne hun kan søke til i nærheten dersom det skjer noe? Hun er sårbar og jeg er den eneste voksne hun har i det daglige, jeg føler ikke hun er klar for dette. Jeg blir sint, lei meg... er det jeg som er teit som føler jeg har et ansvar for å ta vare på ungen min først og fremst? Anonymkode: a826b...b3f "Ungen" din er 15 år! Hun burde fint klare seg alene noen netter i uka, kanskje hun til og med syns det er deilig å være alene.Kan dere ikke evt snakke med noen venninners foreldre å høre om ikke hun kan ha en venninne sovene hos seg, evt at datteren din sover hos en venninne? Jeg syns du stakkarsligjør datteren din veldig her. 11
Spiteful Skrevet 18. april 2017 #16 Skrevet 18. april 2017 (endret) Hvis datteren din hadde vært 5år, hadde jeg forstått problemet, men hun er 15 år så hun kan ta vare på seg selv i noen døgn... Det kunne iallefall jeg på hennes alder... En løsning er å spørre foreldrene til en av hennes venninner om hun kan få være hjemme hos de i noen døgn. Endret 18. april 2017 av Spiteful 8
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #17 Skrevet 18. april 2017 Søstra mi flyttet hjemmefra som 16-åring, selv var jeg 17. Det der går, hvis ikke er du rett og slett nødt til å finne deg en annen jobb selv! Anonymkode: bb73b...86c 6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #18 Skrevet 18. april 2017 Jeg flyttet ut når jeg var 15, det gikk da helt fint. Hun kommer til å klare seg helt fint uten deg noen netter her og der, med mindre du har vært så overbeskyttende at hun ikke klarer å smøre seg en brødskive alene. Anonymkode: 707cc...a12 6
Poppeloppane Skrevet 18. april 2017 #19 Skrevet 18. april 2017 15 ÅR, ikke 15 mnd. "Babyen" din greier seg nok fint uten mamma noen netter. 5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #20 Skrevet 18. april 2017 Ehm..er det bare jeg i denne tråden som mener at en 15-åring ikke skal bo alene? Ser at det er flere som nevner at de selv måtte flytte på hybel da de var 15-16..men da var vel hybelen tilknyttet skole osv? Altså at det var en form for tilsyn/vakt osv. Man er ikke myndig før man er 18 i Norge, ergo, foreldre har ansvar for barnets ve og vel frem til da. Jeg hadde ALDRI latt barna mine være alene over flere døgn når de var 15 i hvertfall. Anonymkode: 88f5a...c07 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå