Gå til innhold

Skulle vise frem hytta til svigers... ble ikke så godt mottatt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I fjor brukte vi all ledig tid til å pusse opp hytta min mann overtok etter sine foreldre. Hytta var velholdt den men gammeldags og mørk med noen upraktiske løsninger for oss. Vi forresten er to voksne og tre barn så er det sagt.

Vi fikk en lokal snekker til å lage ny kjøkkenbenk, byttet ut hvitevarer og vi malte alle rommene i ulike grå og naturhvite farger. La opp mer lys, kvittet oss med endel nedslitte møbler som både luktet røyk og var stygge. Nå er det lyst og fint og litt mer moderne, vi syntes det ble veldig fint, barna også som har sine egne små huler. 

Den største endringen er at vi bygget om det ene sovermmet til bad så nå har vi dusj og innedo. Dette rommet var i alle år svigers sitt soverom og det var visst det som var så "ille". Vi inviterte de opp på Påskeaften på middag, mannen hentet de på stasjonen. Derfra er det en snau halvtime og kjøre opp. Jeg hadde laget lammestek og tok i mot dem. Allerede ute i gangen ble det komm. at vi hadde byttet ut en kommode med et større skap. Kommoden står nå i stuen og har blitt pusset ned og malt.

Mannen min tok litt over omvisningen mens jeg forberedte maten men hørte svigerfar og min mann etterhvert som de ble ganske høylytte. Alt vi hadde gjort var galt, vi hadde malt laftede vegger og det var visst det samme som å ødelegge veggene. At deres gale rom var borte var å tolke som at de ikke lengre var velkomne her og at sofaen var vekk var nesten det verste. Den hadde visst så mye sjel og vi fikk servert en lang utredning om strevet de hadde med å få den opp hit..... for nesten 40 år siden. 

Stemningen rundt bordet ble litt rar men barna tok heldigvis endel fokus så det gikk greit men forholdet mellom mannen min og hans foreldre er ikke bra. Må legge til at da vi overtok satte vi oss ned med dem og fortalte om planene om bla. å bygge hyttebad. Da var alt ok, fint, flott og null problem. 

Noen tips til hva vi kan gjøre for å fikse dette eller må det bare gå seg til?

Anonymkode: c88ea...f08

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

SÅ fikk de litt sjokk over livsverket sitt da....

Det er ikke så rart. De må få tid til å fordøye dette.

• Liker 40
AnonymBruker
Skrevet

Det var jo mange store forandringer. Gi dem litt tid så går det seg til :)

Anonymkode: 79b3f...8e9

• Liker 19
Gjest Marillia
Skrevet

Litt rart at de reagerte så kraftig, de visste jo at dere skulle gjøre noen endringer, og de må jo ha visst at dere har brukt mye tid på å pusse opp? 

Vel, ikke noe å bry seg om, de må bare få litt tid til å fordøye dette. Gled dere over de endringer du og mannen din har gjort, og ikke tenk mer på dette. Det er nå deres hytte og dere har gjort forandringer som passer dere. 

Skrevet

Hadde dere pusset opp og endret mye uten at de var klar over det, så kan jeg forstå reaksjonen, men de var jo fult klar over det. Det virket jo som de synes det var greit dere ville gjøre det.

Beste er vel å bare gi det litt tid, så kommer de nok over dette. Jeg ville ikke ha grublet og tenkt for mye på det. 

• Liker 5
Skrevet

Tror også det kommer til å roe seg og gå seg til.
De ble sikkert litt paff av å se hytten "sin" så forandret.
De har jo latt sønnen overta hytta, og har visst at dere har pusset opp, men det var kanskje noe annet å se det med egne øyne.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenker de ikke regnet med at det skulle bli totalforandring. Selv om laftet tømmer kan males så synes jeg det går fra hytte til bolig fordi det mister hyttepreget. Blir litt som å male kobber, slik en nabo av meg presterte å gjøre. :klaske:

Anonymkode: 210cd...617

• Liker 37
Skrevet

Det der høres egentlig ut som ren vandalisme spør du meg... kjøpte eller fikk dere hytta?

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Husker bestemoren min også reagerte, riktig nok ikke så kreaftig, da ene sønnen overtok og pusset opp hytta. Det var liksom ikke hytta lenger. Men det går seg til.

Anonymkode: d92f5...9ad

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som dere har ødelagt hytta fullstendig.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at det er litt spesielt å male laftede vegger. Men det er deres hytte nå, og dere bestemmer.

Jeg tenker at kanskje svigersene hadde forventet at de også var velkomne på hytta og hadde et "eget rom" der selv om de hadde overdratt hytta til din mann. At det var viktig for dem å fremdeles føle seg hjemme der. Når rommet deres var tatt bort, har de en annen soveplass de kan bruke når de er der? Kanskje de så for seg at de skulle få bruke nytta selv om den nå stor i din manns navn, og nå når alt er endret og de ikke har noe soverom der lenger, at de føler seg litt sveket? Tipper de og din mann ikke har vært så detaljerte når de diskuterte fremtidsplanene med hytta, men at begge parter kanskje mente at ting var underforstått, og selvfølgelige...

Anonymkode: 92967...e4c

• Liker 22
Skrevet

Dette har vært deres sted i 40 år, et sted de helt sikkert har veldig mange minner og følelser knyttet til. Det vil være sårt og ta tid å vende seg til at andre nå har endret det fullstendig, uansett hvor forhåndsinformert og inneforstått de har vært om det. Gi dem tid til å venne seg til det, og godta at de kanskje aldri blir helt begeistret.

• Liker 14
Skrevet

Tror det er ganske typisk reaksjon fra eldre mennesker. Mine besteforeldre er også sånn.  Vi rev en gammel hytte fordi den var muggen og råtten,  bygde i stedet en ny og koselig hytte, med mere plass og ikke minst soverom til alle. Men vi hører fremdeles at den gamle hytta var så myyyye koseligere og bedre, men j aja :)

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Så skrullete

Anonymkode: 9ce3d...0d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det høres ut som dere ødela hele hytta. Dere tok vekk foreldrene sitt rom, rommet de har hatt i 40 år og sikkert ønsket å kunne bruke fremover selv om hytta teknisk sett er i mannens navn. (Noe jeg faktisk syns de har all rett til om de GA dere i hytta i motsetning til solgte den). Dere malte den lysegrå inni? Hele hyttefølelsen forsvinner og dere har laget dere ett minihus istedetfor, hele sjarmen med hytta er borte, dere tok hele sjela og heiv den i søpla. Skjønner godt de er skuffet, jeg hadde blitt veldig trist selv.

Anonymkode: 0cf95...fec

• Liker 44
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår dine svigerforeldre godt.. 

Anonymkode: 46131...933

• Liker 9
Skrevet

Jeg forstår veldig godt at dere ønsket å sette deres preg på hytta. Naturfargede gulnede vegger er trist og mørkt. At det ble bråk skyldes nok at kommunikasjonen har vært for dårlig tenker jeg. Men det vil nok gå seg til. 

For øvrig er det dere har opplevd nå en av grunnene til at vi ikke ønsker å overta hytta til svigermor. Nydelig hytte, men med naturfarget panel i hele hytta, samt at den er stapp full av gamle pyntegjenstander som er omplassert opp på hytta. Vi ville ha startet med å bli kvitt alt smånipset, fått inn gode sittemøbler, ikke kun gamle arvede skinnmøbler ala 70 tallet, og ikke minst malt hytta i lyse lette farger. Men vi vet at svigermor da hadde fått apoplektisk anfall i den grad at familiefreden hadde stått på spill, dermed lar vi henne heller selge hytta. 

• Liker 23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...