Gå til innhold

p-pille slutt og tetracycliner erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare kort om historien min: Jeg hadde i tenårene mange kviser, mange små nupper over hele ansiktet, tett i tett. Det var helt forferdelig. Fikk noen kremer av fastlegen (dalasin og aberela tror jeg de het). Da jeg var 16 år begynte jeg på p-piller. Kvisene forsvant, og jeg har hatt perfekt hud siden. Jeg skjønner nå i ettertid at det var p-pillene og ikke kremene fra legen som gjorde at kvisene forsvant.

Nå er jeg i 30-årene, og har de siste årene prøvd flere ganger å slutte på p-piller, da jeg ønsker å bli gravid. Problemet er at med en gang jeg slutter på pillene, så kommer kvisene. Jeg bet det til slutt i meg, og har nå gått over 6 måneder uten p-piller. jeg tenkte at det ville bli bedre med tiden, men det blir ikke bedre. Jeg har fet hud, kviser, fett hår! Har fått kviser på ryggen, og det har jeg aldri hatt før. Jeg har ikke acne, men kviser som stort sett kan klemmes på, og det kommer som regel hardt innhold ut. Det er altså ikke de samme små nuppene som  jeg hadde i tenårene. Og jeg har ikke kviser over hele ansiktet, mest kjeven, rundt munnen, og tinningen. huden er veldig fet, ekstremt mye hudormer, og store porer. Og håret er jo ekstremt fett :sjokkert: På p-pillene kunne jeg gå i dagesvis, ukesvis og håret var like fint. Nå blir det fett etter en dag etter vask.

Jeg har som sagt tenkt at dette vil gå over med tiden, at kroppen trenger tid. Men det har gått over et halvt år. Jeg har lest om tetracycliner og roaccutane. Hva med tetracycliner? Jeg har lest at det ikke fungerer for de fleste, at kvisene kommer tilbake etter endt kur. Er det noen som har erfaring med at tetracycliner har fungert? Jeg ønsker bare å ta knekken på det. Har jeg "nok kviser" for roaccutane? Må man uansett prøve tetracycliner før roaccutane?

Jeg ønsker ikke å begynne på p-piller igjen, selvom det frister veldig.

Anonymkode: dc41e...5cf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres eksakt ut som meg, jo. Årsaken til at jeg ikke tør å slutte på de lengre.....

Anonymkode: 27ce8...d31

AnonymBruker
Skrevet

TS igjen.  

Jeg har nå lest masse om andres erfaringer med tetracycliner og er skeptisk. Ingen opplever at det fungerer og må over på iso etterpå. Og noen opplever faktisk at kvisene blir værre etter endt tetracyclinkur :sjokkert: 

kanskje jeg burde gi kroppen lenger tid enn 6 måneder? Eller vil den ikke på egenhånd klare å finne hormonbalansen? Noen skriver at kroppen trenger en dytt i riktig retning. 

Anonymkode: dc41e...5cf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd tetracyclin 1 gang tidligere og er nå på min andre runde. Huden min er veldig nuppete. Altså sliter jeg med små gjennomsiktige kviser, whiteheads. Jeg opplevde min forrige behandling som god, den tok knekken på det meste. Men da jeg sluttet kom alt tilbake, samme type kviser. Jeg er nå på runde 2 av tetracycliner. Opplever denne gangen at det er vanskeligere å få bukt med problemet. Har tatt vesentlig lengre tid denne gangen. Jeg kommer nok ikke til å gå over til iso, men vurderer sterkt å begynne på p-pillen diane. 

Anonymkode: 4f26f...347

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er snart ferdig med isotertinoin-kur. Og herlighet, som jeg har angret på at jeg ikke begynte før. Huden er helt perfekt nå. Forhåpentligvis vil den forbli sånn. Kuren har hatt veldig milde bivirkninger for meg, så det har gått lettere enn jeg trodde.

Men som de andre sier, man kan ikke bli gravid mens man går på det pga risiko for fosterskader.

Anonymkode: 67cf4...33a

• 3 uker senere...
Skrevet

tetracyclin er noe jeg fikk som tenåring. Det tilsynelatende fungerte på meg ved det tidspunktet og ville sikkert ha gjort en langt bedre jobb hadde jeg vært flinkere til å ta dem. Som så mye annet så tror jeg det er individuelt hva slags reaksjon man har til dette og ikke minst også utifra hva som forårsaker den urene huden. Men dette er noe man tar opp med lege.

Kanskje du bare trenger litt mer aggressiv hudkrem for fet hud ?

Skrevet (endret)

Jeg opplevde å få kviser, ganske mange også etter å ha sluttet på p-piller. Det gikk vel ca. 2 år uten at det ble bedre. Tok også gjentatte doxycyclin og tetracyclin kurer i løpet av den tiden uten noen merkbar effekt. Til slutt be jeg så lei av å ha kviser at jeg dro til hudlegen å begynte på Isotretinoin. Gikk vel på det i ca. 4 måneder før jeg ikke klarte mer pga. bivirkninger men det hjalp virkelig på huden. Vil også nevne at jeg har prøvd utallige kremer, serum, masker etc. uten effekt.

Endret av kosepuus
Skrevet (endret)

Tetracykliner fungerte på meg! Jeg ble aldri kvitt kvisene fullstendig, men nå får jeg heller "normale" kviser av naturlige årsaker. Jeg gikk fra å ha skikkelig akne i hele ansiktet, til å et par kviser av og til :) 

Jeg vet at mange som går på Iso, slutter å få kviser nærmest pga. talgproduksjonen i huden stopper nesten helt opp. Tetracykliner stopper ikke opp talgproduksjonen, så det er naturlig at det kan dukke opp noe igjen. Likevel har jeg hørt at mange får like mye tilbake, dessverre... 

Endret av GlitterGlitter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...