AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #1 Skrevet 18. april 2017 Hurra, da har jeg blitt gravid etter to år uten prevensjon og nesten et halvt år med fokusert prøving! Har sett litt på nett hvor man skal henvende seg for svangerskapskontroller, og visse steder står det jordmor på lokal helsestasjon, mens andre steder står det at man både skal forholde seg til fastlege og jordmor. Hva er riktig/best? Hva gjorde dere? Anonymkode: 16d8d...e48
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #2 Skrevet 18. april 2017 Det velger du helt selv etter hva du trives med. Pga SA har jeg hittil bare vært hos legen min, men skal til jordmor snart og regner med jeg går halvt om halvt med begge resten av svangerskapet. Anonymkode: 90cf0...2d1 1
alabaster Skrevet 18. april 2017 #3 Skrevet 18. april 2017 Jeg fikk ikke tilbud om time hos jordmor før ganske sent i svangerskapet, så var hos fastlege på kontroll i uke 10 og 16. Ultralyd på sykehuset i uke 19. Oppfølging fra jordmor fra uke 26. Jordmor har typisk litt bedre tid enn fastlege, og er jo spesialiserte på svangerskap. Ring helsestasjonen i bydelen din for å få kontakt med jordmor, om du ønsker det, eller bestill time hos fastlege. 1
charmisss Skrevet 18. april 2017 #4 Skrevet 18. april 2017 (endret) Var på første kontroll hos fastlege, men det var mest fordi jeg skulle søke svangerskapspenger og legen min kjenner til jobbsituasjonen min godt i motsetning til en helt ny jordmor. Siden da har jeg har bare gått til jordmor, kun vært innom fastlegen for blodprøver, et stikk med en B12 sprøyte og sånn småtterier. Jordmoren min er helt fantastisk og har god tid til meg. Hos legen føler jeg det er litt mer sånn "er du frisk fortsatt? Ok! - nestemann!" Endret 18. april 2017 av charmisss
Arkana Skrevet 18. april 2017 #5 Skrevet 18. april 2017 Det velger du selv. Mange opplever at jordmor har mye bedre tid enn fastlegen samt at jordmor har mer kunnskap om svangerskap og fødsel. Selv hadde jeg høyrisikosvangerskap og hadde alle kontroller på sykehuset, annenhver eller hver uke, og hos både lege og jordmor hver gang så jeg fikk snakket om det aller meste.
Lykke86 Skrevet 18. april 2017 #6 Skrevet 18. april 2017 Gratulerer så mye med graviditeten:) På nettsiden til kommunen fant jeg kontaktinformasjon til en jordmor som en venninne tipset meg om. Så ringte henne og fikk time kjapt, men jeg bor på lite sted da. Men jeg går heller til fastlegen, da det er der jeg får tid og rom til å stille spørsmål. Jordmoren jeg går til er ikke åpen for å høre om hva jeg har å si, hun bare overlesser med mye informasjon som ikke er relevant for meg. Men du finner nok fort av det hva som passer for deg. Lykke til:)
Biloba Skrevet 18. april 2017 #7 Skrevet 18. april 2017 Så lenge du er frisk, velger du etter smak og behag (og kapasitet i din kommune). Har du sykdommer der sykdom eller medisinering kan påvirke svangerskapet eller omvendt, eller du får komplikasjoner eller sykemeldingsbehov, kan du trenge kontroller hos lege. Jeg brukte kun jordmor og var veldig fornøyd med god tid og fokus på hvordan jeg hadde det i min situasjon som gravid, ikke bare på det som skal fylles ut i skjemaet. I svangerskap nr 1 rakk jeg kun første kontroll (mistet), og den legen gjorde dårlig inntrykk. Da var det vel så greit å gå til jordmor fremfor å få ny lege, så lenge jeg ikke hadde spesifikt behov for lege.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #8 Skrevet 19. april 2017 Takk for alle svar! Jeg var host fastlegen i dag, og det virker som om noen ting, som blodprøver, lettest går gjennom dem. Mens andre ting, som fødeplass, går gjennom jordmor. Og ikke visste jeg at alle disse besøkene vil være gratis! :-) Så det blir nok en kombi for meg også. Anonymkode: 16d8d...e48
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #9 Skrevet 19. april 2017 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for alle svar! Jeg var host fastlegen i dag, og det virker som om noen ting, som blodprøver, lettest går gjennom dem. Mens andre ting, som fødeplass, går gjennom jordmor. Og ikke visste jeg at alle disse besøkene vil være gratis! :-) Så det blir nok en kombi for meg også. Anonymkode: 16d8d...e48 Fødeplass gjennom jordmor? Det var nytt for meg. Anonymkode: fc580...432 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #10 Skrevet 19. april 2017 Fastlegen søkte om fødeplass for meg. Anonymkode: f8b39...638
Ny Bruker Skrevet 20. april 2017 #11 Skrevet 20. april 2017 Fastlegen søkte om fødeplass her. Jeg går annenhver gang til fastlege og jordmor. Liker definitivt bedre timene jeg har hos fastlegen. Raskt og saklig.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #12 Skrevet 20. april 2017 Jeg søkte om fødeplass selv jeg... Anonymkode: 1dca0...0d2 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #13 Skrevet 20. april 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg søkte om fødeplass selv jeg... Anonymkode: 1dca0...0d2 Skal man ha noe gjort så må man gjørra det sjæl? Anonymkode: f8b39...638
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #14 Skrevet 20. april 2017 Har gått til både lege og jordmor, første svangerskapskontroll i uke 12 og nå i uke 28 hos fastlegen (fastlegen ville at kontrollen i uke 28 var hos henne), har ellers vært innom legen ganske ofte, da jeg har vært delvis sykemeldt nesten hele svangerskapet, og har vært innom for å få ny sykemelding. Var hos jordmor i uke 16, 20 og 24, skal tilbake til jordmor i uke 30. Oul var jeg på i uke 18 Anonymkode: 7a510...19b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå