AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #1 Skrevet 17. april 2017 Jeg har studert historie på universitet og skal bli lektor. Det var en stund siden jeg hadde historie på vgs, men jeg husker mesteparten. Det som jeg ligger merke til er at historiefaget er ofte vridd på en måten slik at man ikke får hele sannheten. For eksempel forteller man elevene at Europeere tok slaver fra Afrika til Amerika, mange døde på veien dit, og de ble behandlet dårlig. Hvorfor sier man aldri at Afrika hadde egen slavekultur og at Afrikanere hadde egne slaver og solgte slaver til Europeerne? Jeg bare føler at man lyver til elever fordi man ikke skal vise mørke i dårlig lys. Vi er oppdratt til at den hvite mann er skyldig for slaveriet i Amerika, og det er jo delvis sant, men hvorfor ikke si hele sannheten? Når jeg gikk på skolen så jeg for meg at hvite mennesker kom til Afrika og bare kidnappet mennesker som var frie, og det er jo helt feil. De kjøpte dem. Det er fremdeles forkastelig, men det er ikke det samme. Anonymkode: 75d05...f67 7
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #2 Skrevet 17. april 2017 Har ikke samme inntrykk. Kanskje da vi hadde om det på barne/ungdommskolen, men da jeg tok studiekompetanse for ett år siden var de bedre på å belyse alle sider av sakene. Har inntrykk av at dette er noe det er mer fokus på, men kanskje det bare var læreren jeg hadde som var veldig flink. Anonymkode: 0116e...292
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #3 Skrevet 17. april 2017 Jeg lærte på VGS at det var afrikanere som solgte andre afrikanere som slaver. Lærte jo også masse om geriljakrigere som hugde av armer osv på andre mennesker. Tror altså ikke du fulgte med i timen. Anonymkode: f53b8...9f3 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #4 Skrevet 17. april 2017 Vi lærte om alle former for slaveri på vgs. Anonymkode: 41fec...933
Hermine Grang Skrevet 17. april 2017 #5 Skrevet 17. april 2017 Jeg synes det er merkelig at du ikke lærte om trekanthandelen på skolen. Det var pensum både på ungdomskolen og VGS. Trekanthandelen Slavene kom fra hele Afrika. Det var oftest afrikanere som røvet dem, og som så solgte dem til europeiske slavehandlere som holdt til i fort og handelsstasjoner langs vestkysten av Afrika. Europeerne betalte for slavene med varer de hadde med fra Europa, deriblant tekstiler, sprit, våpen og krutt. http://ndla.no/nb/node/139794?fag=52253
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #6 Skrevet 17. april 2017 Om hvite kidnappet slavene sine selv, eller betalte andre afrikanere for å gjøre jobben, er vel så godt som det samme. Anonymkode: e4367...2f8
snorkfrk Skrevet 17. april 2017 #7 Skrevet 17. april 2017 Nå er det 10 år siden jeg gikk på VGs men dette lærte vi jo absolutt. Både på ungdom-og videregåendeskole. Kanskje du var uheldig med lærer?
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #8 Skrevet 17. april 2017 Okay da er det bare jeg som har hatt den erfaringen. Jeg tok også deler av vgs i USA, og der sier de i alle fall ikke at Afrikanerne solgte slaver til hvite. Jeg hadde inntrykk av at Norge gjorde det samme. Det er bra at dere fikk flere syn på slaveriet. Jeg har lyst til å være en lærer som viser ting fra flere sider for å gi et bedre bilde av hva som skjedde. Anonymkode: 75d05...f67 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #9 Skrevet 17. april 2017 2 minutter siden, snorkfrk skrev: Nå er det 10 år siden jeg gikk på VGs men dette lærte vi jo absolutt. Både på ungdom-og videregåendeskole. Kanskje du var uheldig med lærer? Det er godt mulig. Dessuten bruker ikke alle samme pensumbøker. Det finnes mange dårlige pensumbøker for vgs. Anonymkode: 75d05...f67
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #10 Skrevet 17. april 2017 8 minutter siden, Hermine Grang skrev: Jeg synes det er merkelig at du ikke lærte om trekanthandelen på skolen. Det var pensum både på ungdomskolen og VGS. Trekanthandelen Slavene kom fra hele Afrika. Det var oftest afrikanere som røvet dem, og som så solgte dem til europeiske slavehandlere som holdt til i fort og handelsstasjoner langs vestkysten av Afrika. Europeerne betalte for slavene med varer de hadde med fra Europa, deriblant tekstiler, sprit, våpen og krutt. http://ndla.no/nb/node/139794?fag=52253 Det var vel noen "afrikanere" som tok "europeere" som slaver også, det lærte du ikke. Samt at muslimene forsøkte å erobre europa, det lærte du ikke. Og resultatet ser vi nå, de mener vi er slemme, vi menmer vi er slemme, og gjør det godt igjenn ved å frivillig bli erobret Anonymkode: 47cb7...346 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #11 Skrevet 17. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om hvite kidnappet slavene sine selv, eller betalte andre afrikanere for å gjøre jobben, er vel så godt som det samme. Anonymkode: e4367...2f8 Handlingen er ikke god, men det er ikke det samme. Når man studerer historie så vil man vite hva som skjedde, da kan man ikke ignorere viktige detaljer. Det er forskjell på kidnapping og kjøp. Anonymkode: 75d05...f67 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #12 Skrevet 17. april 2017 Hm, jeg ble faktisk lært det samme som deg TS. Jeg så for meg at europeere hadde kidnappet afrikanere for å ha de som slaver. Anonymkode: 5779b...b5d 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #13 Skrevet 17. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg lærte på VGS at det var afrikanere som solgte andre afrikanere som slaver. Lærte jo også masse om geriljakrigere som hugde av armer osv på andre mennesker. Tror altså ikke du fulgte med i timen. Anonymkode: f53b8...9f3 Det lærte jeg også. Anonymkode: c4953...3df
Mari Y Skrevet 18. april 2017 #14 Skrevet 18. april 2017 Jeg tror ikke det er mulig å plugge igjennom alle detaljer om man lærer historie på skolen. Så derfor blir det mindre fokus på noen ting fremfor andre. Man har et pensum man går igjennom. Men det er jo i historie- bøkene, f eks. I tillegg til tyrkernes og arabernes slavehandel før europeerne.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #15 Skrevet 18. april 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Handlingen er ikke god, men det er ikke det samme. Når man studerer historie så vil man vite hva som skjedde, da kan man ikke ignorere viktige detaljer. Det er forskjell på kidnapping og kjøp. Anonymkode: 75d05...f67 Men man studerer ikke historien i grunnskolen, man lærer det grunnleggende. Og slaveri blir ikke noe bedre av at du har kjøpt slaven i stedet for å fanget den selv. Anonymkode: e4367...2f8 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #16 Skrevet 18. april 2017 Fordi skolen er den viktigste slagmarken hvor kulturkriger utkjempes, og dette gjelder spesielt de humanistiske fagene. Sånn sett spiller det ingen rolle om du går på barneskolen eller tar høyere utdanning, innholdet i undervisningen, og hvordan den formidles, vil til enhver tid avgjøres av hvem som har overtaket i den evig pågående kulturkrigen. Den skolen du kjenner - og som nok var enda mer ekstrem i min tid - er fortsatt en etterlevning etter 68'er-generasjonen, som var nærmest fanatisk opptatt av hvite menneskers "arvesynd", samtidig som de var vaksinert mot biologiske forklaringsmodeller (en konsekvens av å vokse opp etter 2. Verdenskrig). Venstresiden vant kulturkrigen allerede tidlig på 60-tallet, og hadde helt fram til 2000-tallet privilegiet av å være både almen kultur og mot-kultur på en og samme gang (tenk Arbeiderpartiet Vs. Blitz). Det er først de siste 15 årene at høyresiden har vokst frem som den virkelige mot-kulturen til det etablerte, og nå er i ferd med å ta over som almen kultur. Men det tar lang tid før dette gjør seg gjeldende i skolen, ettersom de som jobber der i dag stort sett kommer fra en tid der venstresiden fortsatt hadde monopol på sannhet og god moral. Men om to-tre generasjoner vil skolen fortsatt ha de samme utfordringene hva gjelder balanse og objektivitet, men da kun med motsatt fortegn. Moralen er uansett følgende: Ta aldri for god fisk det maktinstitusjoner som skole, media og myndigheter forteller deg, spesielt når det gjelder humanistiske fag. Dette burde være det første elevene lærer før man i det hele tatt setter i gang med slike fag. Anonymkode: 162a1...ae4
Gjest Elseby13 Skrevet 19. april 2017 #17 Skrevet 19. april 2017 Du skal bli lektor, men vet ikke at europeere og afrikanere skrives med små forbokstaver?
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #18 Skrevet 19. april 2017 1 minutt siden, Elseby13 skrev: Du skal bli lektor, men vet ikke at europeere og afrikanere skrives med små forbokstaver? Du skal leke smart-ass på internet, men vet ikke at det går an å være lektor i andre ting enn norsk? Anonymkode: 162a1...ae4 2
Gjest Elseby13 Skrevet 19. april 2017 #19 Skrevet 19. april 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal leke smart-ass på internet, men vet ikke at det går an å være lektor i andre ting enn norsk? Anonymkode: 162a1...ae4 Jeg forventer at en lærer på universitetsnivå behersker korrekt norsk.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #20 Skrevet 19. april 2017 10 minutter siden, Elseby13 skrev: Jeg forventer at en lærer på universitetsnivå behersker korrekt norsk. Du har med andre ord null universitetserfaring. Forresten artig at du tror lektorer bare jobber på universiteter Anonymkode: 162a1...ae4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå