Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Mannen min og jeg eier en bolig sammen, men han har en større eierandel. Nå ønsker jeg å øke min eierandel, men vi er litt usikre på hvordan vi skal gjøre det fordi mannen min ikke har noe gjeld og vi har felles økonomi.

Jeg har foreslått om at vi blir enige om en prosentandel som jeg overtar fra han på bakgrunn av en verdivurdering av huset, og at verdien av dette nedbetale månedlig. Dersom vi ender opp med å selge før dette er nedbetalt, så får han resten av pengene i forbindelse med salget. Mannen min er litt usikker på denne løsningene, fordi jeg da øker min eierandel før han får alle pengene. 

Så, noen som har noen tips eller erfaringer ønsker å dele? Vi tenker at vi nok må ta kontakt med en økonomisk rådgiver/advokat for å ordne dette, men hadde uansett vært veldig fint med noen tilbakemeldinger 😊

Anonymkode: 26b09...209

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er helt enig med din mann. Det du må gjøre er å spare og betale inn det som skal til for å øke andelen din av huset. Eller du kan ta opp gjeld og betale inn slik at du får den større andelen.

Alternativt selger dere den boligen dere har nå og kjøper noe nytt sammen der du har større eierandel enn i dag.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Vi har også vært inne på tanken om at jeg tar opp mer lån, problemet er bare det at så lenge vi har felles økonomi, så synes mannen min at det både blir feil og bortkastet at hans penger skal gå med på å betale renter på pengene som har gått til han, noe jeg skjønner veldig godt. 

Gjest Blondie65
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Vi har også vært inne på tanken om at jeg tar opp mer lån, problemet er bare det at så lenge vi har felles økonomi, så synes mannen min at det både blir feil og bortkastet at hans penger skal gå med på å betale renter på pengene som har gått til han, noe jeg skjønner veldig godt. 

Du skal betale det lånet, ikke han. Ja, jeg fikk med meg at dere har felles økonomi, men dette lånet skal altså du betale.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dere gift eller samboere? 

Hva med å ha seperat økonomi inntil du har lik eierandel som han? 

Anonymkode: 5bf52...898

• Liker 1
Skrevet

Er huset helt nedbetalt nå? Dvs. hvis du betaler mannen for å øfe din eierandel, så blir det hans egne penger som er utenom fellespotten? I så fall er det jo det samme som at du tar et boliglån. Dere har da i p raksis delvis økonomi uansett.

Alternativet er å øke eierandel litt og litt. Altså, du sparer 50 000 kr. Gir den til mannen som kjøp av hans del av huset. Regner ut hvor mye disse 50 000 kr utgjør (f.eks. 1% av boligverdien). Problemmet er at dere må til hver tid finne ut dagens markedsverdi for å vite hvor mange prosent denne summen utgjør.

Det enkleste er, som nevnt over, å ta et lån.

Din løsning er også fornuftig. Vil han ikke gi fra seg mye før du har betalt, så kan dere avtale å gjøre dette i flere omganger.

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men dette lånet blir da betjent med dine penger, altså rett fra lønningskonto og inn til lånet. Din mann skal ikke betjene noen renter. 

Anonymkode: 52b67...755

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...