Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2004 #1 Skrevet 20. desember 2004 Et lesbisk samboerpar som jeg vet om har nettopp fått barn ved hjelp av en mann som gjorde dem en vennetjeneste. Formelt er det bare hun ene som er mor til barnet, men barnet var planlagt av begge og de regner det som sitt. Siden hun er alenemor får hun tilskudd som andre alenemødre. Jeg har hørt at det ikke er det eneste tilfellet. I disse tilfellene er samboer ikke registrert som forelder. Det er heller ikke den biologiske faren. Noen murrer veldig over dette og synes det er utnytting av systemet. Barnet var planlagt av paret. Samboer til hun som har født barnet har veldig god økonomi. Dette er ikke en helt uvanlig måte å få barn på. Bør det være slik at homofile/lesbiske par som får barn sammen får stønader som aleneforeldre? Bør det gjøres noe med regelverket? Er det greit slik det er nå?
Gjest GamlemorTex Skrevet 20. desember 2004 #2 Skrevet 20. desember 2004 Dersom en har samboer, uansett kjønn, mister en alle rettigheter som aleneforelder når en har vært samboer i 12 av de siste 18 mnd. Så det varer jo ikke så lenge da.....
Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2004 #3 Skrevet 20. desember 2004 Jeg forstod på denne kvinnen som om det ikke gjaldt homofile. Da får hun seg kanskje en overraskelse? Gjelder det bare de som er kjærestesamboere eller gjelder det også søsken og venner som bor sammen?
Gjest Emera Skrevet 20. desember 2004 #4 Skrevet 20. desember 2004 Loven gjelder for ekteskapslignende forhold. Altså ikke for søsken/venner som deler hus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå