Gå til innhold

Voksesmerter hos 3-åring - noen råd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn som nylig fylte 3, som er plaget av det vi til slutt skjønte trolig er voksesmerter om natta. Storesøsken hadde også det på samme alder, men bare noen enkeltnetter. Det har pågått et par uker nå, hvor han har våknet nesten hver natt og klynket seg gjennom natta. Det kom rett etter en kraftig ørebetennelse med antibiotikakur, og vi trodde først det hadde noe med ørene å gjøre, men så sa han etter hvert at han hadde vondt i knærne. Vi har gitt ham Ibux noen ganger, og da sover han hvertfall rolig noen timer. Ellers er det klynking i vår seng gjennom natta, hvor vi sover kun ti min til en halvtime i slengen.

Jeg har prøvd å massere forsiktig, men da virker det som han får mer vondt. Men jeg lurer jo på hvor ofte det er greit å gi Ibux også? I ferien har han (og vi) kunnet sove litt ut om morgenen, men nå bekymrer jeg meg for hvordan det blir når det er jobb og barnehage igjen. 

Noen med erfaringer? Vi skal uansett til lege med ham om en uke ang noe annet, så vi skal spørre litt da, men inntil da tenkte jeg å spørre her. Barnet virker for øvrig ikke plaget på dagen, men ca fra midnatt og til tidlig morgen en gang.

Anonymkode: 84f0d...330

AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Vi fikk beskjed om å massere lett og i verste tilfeller gi smertestillende.

AnonymBruker
Skrevet

Masser og gi smertestillende.

Vi har en gutt på 7 som har slitt med dette siden 2årsalderen. Noe som funker her er å tøye ut. Før leggetid og mens det verker..

Anonymkode: 2739d...a27

AnonymBruker
Skrevet

Du gir et barn smertestillende så ofte du ville tatt dem selv. Jeg ville heller gitt barnet det ved behov noen uker enn å la det klynke seg gjennom natten - fordi jeg selv aldri ville funnet på å ikke ta smertestillende i en sånn situasjon. Antibiotika - nei, fordi kroppen trenger 6 mnd på å rekonstituere seg selv. Smertestillende er betydelig mer udramatisk.

Om du tar han med til legen: insister på at de kjører en full test av vitamin- og mineralnivå. Det er et helt batteri av ulike sporstoffer som ved mangel gir symptomene over. Og i og med at trolig godt over 50% av befolkningen har vitaminmangel på vinterstid så er dette den aller mest sannsynlige diagnosen. Forsøk også å få i han ekstra mengder leverpostei og grønne grønnsaker - du kan gjerne la han gomle fra boksen.

Anonymkode: e3e40...9a0

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om du tar han med til legen: insister på at de kjører en full test av vitamin- og mineralnivå. Det er et helt batteri av ulike sporstoffer som ved mangel gir symptomene over. Og i og med at trolig godt over 50% av befolkningen har vitaminmangel på vinterstid så er dette den aller mest sannsynlige diagnosen. Forsøk også å få i han ekstra mengder leverpostei og grønne grønnsaker - du kan gjerne la han gomle fra boksen.

Anonymkode: e3e40...9a0

Helt enig med at det er nødvendig med full test av vitamin- og mineralnivå. Leddsmerter kan være forårsaket av vitamin D-mangel som er et veldig utbredt fenomen.

Anonymkode: dfa25...744

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Helt enig med at det er nødvendig med full test av vitamin- og mineralnivå. Leddsmerter kan være forårsaket av vitamin D-mangel som er et veldig utbredt fenomen.

Mente å si muskelsmerter, selv om leddsmerter også forekommer ved vitamin D-mangel.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker når jeg var liten så var varme det eneste som hjalp. Hva med å prøve med en sånn lang "ertepose" som man varmer i mikroen og legger inntil der det er vondt?

Anonymkode: 93bd0...5b4

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for innspill, dere. :) Da jeg har fått noen ideer om hva vi kan spørre legen om også.

Når det gjelder tips om varme omslag o.l, så syns jeg det virker litt vanskelig med en 3-åring som gråter i halvsøvne, men det går jo an å prøve. Når det eldre søskenet har hatt sånne smerter, har vi jo kunnet forklare hva det er og han har samarbeidet om massasje, som har lindret litt. Mens det er verre med en ilter 3-åring som skjønner mindre, og som i tillegg fort gråter så høyt at han vekker søsken om vi prøver oss på noe han ikke liker. Samtidig liker jeg ikke helt at han skal venne seg til å tenke at smerter = smertestillende. Men mulig jeg overtenker dette, og at det gir seg snart. Han er vel bare i en veldig intens vokseperiode nå.

Det er hvertfall ingen tvil om at dette er vondt, og barnet blir jo så trøtt på dagtid av å få forstyrret nattesøvnen av dette. Håper det går over snart...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde mye voksesmerter som liten, det var forferdelig vondt. Det som hjalp mest for meg var å ta et varmt bad. Det er jo litt vanskelig om natten, men da kan varm vannflaske hjelpe. Ellers lindret det også hvis jeg, eller en av foreldrene mine, strøk meg der det gjorde vondt. Ikke masserte, bare strøk oppå huden.

Anonymkode: 1507d...7ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...