AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #1 Skrevet 17. april 2017 Det har seg slik, at jeg har tilbud om en jobb i et par mnders tid dersom jeg vil. Tar jeg ikke den, kan jeg bli gående uten noe å gjøre. Jeg har egentlig råd til det, men er jo enda bedre om det kommer litt ekstra på kontoen. Problemet er at det er en drittjobb jeg har hatt før, den krever krefter, den er kjedelig og vil du ha god helse bør man ikke ha den over tid. Det jeg faktisk er mest redd for, er hvordan andre skal se på meg for at jeg har den. Jeg er en 24 år gammel kvinne. De andre jentene på min alder som er i gang med studier eller ikke har det i det hele tatt, jobber i kleesbutikker med dyre klær. Jeg har en typisk jobb ingen vil ha. Selv er jeg vel egentlig arb.narkoman, jeg hater å bli gående uten å gjøre noe. Men jeg tenker på, når man har en sånn jobb, hva skal man legge vekt på? Pengene, eller hvordan man blir sett på? Jeg får ofte høre at jeg ser så flott ut, at det ikke bør være noe prob for meg å finne meg en riking så jeg kan slippe og jobbe og ha fet bil. Men selv er jeg jo ikke slik..jeg liker å være selvstendig og kjærlighet skal være ekte. Så spesielt overfladisk er jeg ikke. Men jeg føler bare litt på at de andre har finere jobber selv uten utdannelse. Jeg føler jeg kanskje blir sett på som dum, en person som ikke krever en dritt, som er dum nok til å være fornøyd med en slik jobb.... Anonymkode: c762e...a3b
Måbarefåsiat... Skrevet 17. april 2017 #2 Skrevet 17. april 2017 Alle jobber er viktige, alle jobber betyr noe. Selvrespekt er det viktigste og det får du ikke hvis du er redd for hva andre vil synes.Jeg synes du virker overfladisk, men tro meg, et ærlig stykk arbeid er ingenting å skamme seg over. Å pule seg til rik mann, derimot... 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #3 Skrevet 17. april 2017 Jeg respekterer mer de som tar hva som helst hvis det er nødvendig eller for å bare ha noe å gjøre. En de som "føler seg for god" for ting. Anonymkode: 943e3...fff 3
Kvinne87Rogaland Skrevet 17. april 2017 #4 Skrevet 17. april 2017 Jobben din definerer deg ikke. Det er det samme hvilken jobb du har, så lenge du gjør den med hevet hode. Og i tillegg kommer pengene godt med og du har en jobb å gå til. Man blir fort deppa hvis man trør hjemme dag ut og dag inn og føler seg nytteløs. Selv vasket jeg rumper en periode når jeg var på din alder- og skjems ikke! Noen må gjøre den jobben, og jeg gjorde en god ting for brukerne. 1
Tibbie Skrevet 17. april 2017 #5 Skrevet 17. april 2017 Når man er så ung, er det nok ingen som dømmer deg etter hvilken jobb du har. Jeg tror at de fleste tenker at det er noe du lever med gjennom studiene, eller kanskje det er en ekstrainntekt for å spare deg opp til boliglån. Eller at du rett og slett bare bygger deg opp i arbeidslivet. Det hadde vært noe annet om du var mye eldre, for da har du hatt sjanser til å bygge deg en karriere og å ha skaffet deg en bra jobb og ok økonomi. At man da sitter med en jobb "ingen vil ha" er litt annerledes. Selv om du klarer deg fint økonomisk uten den jobben, så er det som du sier ganske greit med litt ekstra på konto. At du er flink økonomisk gir deg mer status. Har hatt noen slike jobber jeg også. Jobber som "alle" kan få, er lavstatusyrker og som egentlig er ganske krevende. Det har jo aldri vært min karriere, så det er jo ikke noe folk husker nå
makkapakka Skrevet 17. april 2017 #6 Skrevet 17. april 2017 Ser mer opp til de som tar en slik jobb i påvente av noe annet. 1
Fru Uperfekt Skrevet 17. april 2017 #7 Skrevet 17. april 2017 Alle jobber er viktige, og dritt jobber finnes ikke. 1
Kalevala Skrevet 17. april 2017 #8 Skrevet 17. april 2017 Du får selvrespekt, og som noen over her også nevner har du mye mer bruk for det. Når du skal vurdere hva du skal gjøre i en kort periode av livet ditt, prøv å koble ut følelsene og tenk pragmatisk: Er det hensiktsmessig for deg å ta denne jobben? Trenger du pengene? Kan erfaringen komme til nytte senere? hva vil se best ut på CV'n: kjip jobb, eller ingen jobb? Hva vil en fremtidig arbeidsgiver synes om at du tok en "drittjobb" fremfor å gjøre ingenting?
Avocado90 Skrevet 17. april 2017 #9 Skrevet 17. april 2017 Å jobbe i eksklusive klesforretninger er ingen "statusjobb", selv om enkelte liker å fremstille det slik. Når du er 24 er det normalt å gjøre det meste - butikkjobb, lærervikar eller renhold (om det er det du ser på). 4
Gjest Geirfuglen Skrevet 17. april 2017 #10 Skrevet 17. april 2017 Synes det er en merkelig tankegang. Har aldri tenkt sånn om andre, og har selv snudd burgere, jobbet på sykehjem, billettør, konvoluttslikker, i ei videosjappe og klippet gress for å tjene penger. Om folk hadde sett ned på meg på grunn av ærlig arbeid, så dem om det...
Sandie Skrevet 17. april 2017 #11 Skrevet 17. april 2017 Jeg heller vil si du får respekt av å ta en "drittjobb". Ihvertfall fra mennesker som er noenlunde oppegående. I dette tilfellet ville jeg imidlertid vurdert om det er verdt det,siden du skriver at jobben er krevende for helsen.På den annen side vet du at det kun varer noen måneder, så det er en mellomstasjon,og du slipper unna et hull i CVen. Husk at det at du er villig til å ta en jobb mange andre kanskje ikke vil ha, kan være det som gjør at en fremtidig arbeidsgiver fatter interesse for deg.
Knirke Skrevet 18. april 2017 #12 Skrevet 18. april 2017 Hvorfor kan du ikke bare si hvilken jobb det er? Du skriver jo under AnonymBruker uansett... Helt umulig å skulle relatere seg uten å vite hva du mener med drittjobb. 2
Batteri Skrevet 18. april 2017 #13 Skrevet 18. april 2017 Du gjør i hvert fall ditt for å opprettholde stereotypien om hva pene folk har i toppen. 👍 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #14 Skrevet 20. april 2017 På 17.4.2017 den 20.18, Avocado90 skrev: Å jobbe i eksklusive klesforretninger er ingen "statusjobb", selv om enkelte liker å fremstille det slik. Når du er 24 er det normalt å gjøre det meste - butikkjobb, lærervikar eller renhold (om det er det du ser på). Enig! De som jobber der tror kanskje de er viktige selv, men det er da en helt ordinær butikkjobb. Og de har vel uansett ikke råd til å handle der selv.. Til trådstarter vil jeg si at du bør ta jobben. Så lenge DU trives med det, er det det viktigste Selv er jeg like hyggelig med vaskedamen på jobb som med admdir. Hadde ikke hun vasket, hadde alle vi andre arbeidet i en rottereir. Så hennes jobb er vel så viktig som mange av de "finere" jobbene Anonymkode: ee674...a62 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå