Gå til innhold

PCOS trening og kosthold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er det noen her som har pcos og som har tips ang trening og kosthold som funker? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vel ingen direkte tips som fungerer, men det å vite hva du putter i kroppen, og hvor mye, er en god start. 

Jeg har hatt kaloriunderskudd på kostholdet mitt siden januar, og har med det gått ned ca 10 kg. All maten min veies og loggføres slik at jeg er bevisst på alt jeg spiser, siden jeg gjør det kan jeg ha dager uten å veie maten og allikevel ligge i underskudd siden jeg vet nøyaktig hvor mye jeg må spise, og hva jeg må spise.

Over til selve kostholdet så er det mange med pcos som foretrekker lavkarbo, jeg gjør ikke det, men ligger på ca 100-150 gr karbohydrater om dagen avhengig av aktivitetsnivå. Proteiner er viktig i kostholdet mitt siden jeg trener mye, så minimum 1-1,5 gr pr kg kroppsvekt for min del, mer eller mindre for andre. I tillegg så metter proteiner mye og holder meg mett lenge, men da i kombinasjon med litt fett, uten det så fungerer ikke kroppen i det hele tatt. Olje, nøtter (små mengder), avokado er gode kilder til fett. 

Jeg trener mye siden jeg har anledning til det, men det er det ikke alle som har. Finn deg en aktivitet du liker, kombiner utholdenhetstrening og styrketrening, begge deler er utrolig viktig for å få en kropp som fungerer.

Personlig så trener jeg mest crossfit, noe som har gitt utrolig gode resultater på både styrke og utholdenhet, men det krever trening, innsats og gode instruktører. 

Jeg kan snakke mye om hva som fungerer for min kropp, men det er ikke sikkert det vil fungere for deg allikevel. Har du flere spørsmål kan du gjerne sende meg en pm :)

Skrevet

Jeg har ikke PCOS selv (hadde dog mistanker og fikk testet dette hos legen), men studerer næringsmiddelteknologi og er over gjennomsnittet interessert i ernæring. ;) Har nettopp lest om bl.a PCOS og lavkarbo i "frisk med lavkarbo - nytt liv med riktig mat" av Dr Sofie Hexeberg, og er ellers godt belest rundt dette kostholdet. Anbefaler virkelig et karboredusert kosthold, da det ikke bare er veldig effektivt ang. vektap, men fordi det også gir en betydelig bedre hormonbalanse i kroppen. Dette er jo ganske vesentlig når man har PCOS. Kan blant annet redusere behåring etc. i samme slengen. ;) I tillegg er det greit å huske at prosentmessig så utgjør kostholdet 70-80 % og trening knappe 20-30 % i forbindelse med vektnedgang. Styrketrening er da å anbefale, da økt muskelmasse øker forbrenningen.👍🏼  Håper dette hjalp. :) 

Skrevet

Takk for svar begge to😊 

Jeg er veldig nøye på hva jeg spiser og drikker. Veier og fører alt inn i lifesum appen. Har også fulgt lavkarbo i to år ca. Trening får jeg også til i hverdagen, men ikke så mye som jeg skulle ønske med småbarn, jobb og hus. Derfor tenkte jeg at det jeg får gjort av trening er det viktig at er "rett" eller den formen som gir best uttelling for meg. 

Det er veldig umotiverende å føle at man er flink uten å se noen form for resultater. For i følge det jeg blir fortalt av lege og experter så gjør jeg jo det rette😞 

Skrevet

Husk at treningen bare er en liten del av vektnedgang til vanlig, det er kostholdet som spiller den største rollen. 

Hva slags trening er det du driver med? Kan du gjøre noen endringer der for å få mer utbytte av treningen kanskje? 

Husk at med pcos så spiller hormonene en stor rolle, men kaloriunderskudd vil gi vektreduksjon uansett. Jeg syns at det kan være vanskeligere med kaloriunderskudd på lavkarbo enn ved kun å redusere karbohydratene og heller se på hele kostholdet, men det er veldig individuelt hva man foretrekker. 

Som sagt, om du ønsker å snakke nærmere om det er det bare å sende meg en pm. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...