Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei alle sammen:)

Jeg har kjøpt leilighet og skal søke boliglån. I dag er jeg kunde hos Skandiabanken, og ønsker helst å ha dem videre da jeg er veldig fornøyd med at alt er nettbasert, og nettbanken er fantastisk bra ( og alt er gebyrfritt).

I utgangspunktet trenger jeg et lån på ca 1 890 000 kr (ca 52% belåningsgrad), og hvis jeg søker dette direkte hos Skandiabanken kommer eff. rente på 2,50%, altså ca 7440 kr pr mnd. MEN hvis jeg tar et lån på 2 000 000 kr kommer derimot  eff. rente på 2,15%.

Kan det for eks. være lurt for meg å ta opp et lån på 2 mill, og så bruker de ekstra 110 000 kr til å foreta en ekstra betaling dagen etter slik at lånet går ned til 1 890 000 kr, og fortsatt beholde renten til 2,15%? Er dette mulig? Jeg har forstått det slik at ekstra innbetaling i skandiabanken gjøre terminbeløpene lavere, og ikke kortere ned på betalingstiden.

På forhånd takk :)

Endret av Zerocool
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det burde absolutt være mulig.

Eller du kan bruke storebrand.no og få 1.99% hvis du er under 40 år.

Jeg flytta lånet fra skandiabanken til storebrand, men skandiabanken har en overlegen mye bedre nettbank enn storebrand, så det er kanskje verdt å bli værende der.

AnonymBruker
Skrevet

Du har kjøpt bolig og fått kjøpe, uten å ha finasieringen i orden? Det skal ikke teknisk være mulig. Hvor mye lån dumkan få og til hvilken rente er en forhandlingssak med banken. 

Lykke til med å få lån til boligen. 

Anonymkode: b048b...343

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

ts har sikker hatt et finansieringbevis på plass eller så hadde han ikke fått godkjent budet sitt.

Når det gjelder extra lån så er det akkurat nå i prinsippet "gratis" å låne når man tar høyde for inflasjon og skattefradrag.

Hvis du låner ekstra kan du f.eks. velge raskere nedbetalingstid siden du har reservekapital. Legger du det ekstra lånet i aksjefond og får en avkastning fra 3-4% i året så har du i prinsippet tjent penger på å låne. Det slik man blir rikere, hvis man tenker stort nok og tør å ta litt risiko i livet:)

Anonymkode: 7afed...5ea

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Mr_Kindle skrev:

Ja, det burde absolutt være mulig.

Eller du kan bruke storebrand.no og få 1.99% hvis du er under 40 år.

Jeg flytta lånet fra skandiabanken til storebrand, men skandiabanken har en overlegen mye bedre nettbank enn storebrand, så det er kanskje verdt å bli værende der.

Takk for tilbakemeldingen.

Jeg har også fått tilbud fra Storebrand via fagforbundet mitt ( ingen etableringsgebyr, eller termingebyr). Lånet på 1 890 000kr blir da ca 7050 kr.. men de krever at jeg bruker dem aktivt.. og jeg syns nettbanken deres er helt elendig! 

Hvis jeg får det slik jeg beskrev i original innlegg mitt, så spare jeg kun 736 kr pr år, og da er det ikke noe vits å bytte mener jeg. Jeg sitter heller med Skandiabanken som er mye bedre..

Derimot hvis ikke det går, så blir renteforskjell på ca 4600 kr mellom skandiabanken (2,50%) og storebrand (2,06%).. er det fortsatt verdt det?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har kjøpt bolig og fått kjøpe, uten å ha finasieringen i orden? Det skal ikke teknisk være mulig. Hvor mye lån dumkan få og til hvilken rente er en forhandlingssak med banken. 

Lykke til med å få lån til boligen. 

Anonymkode: b048b...343

Finansieringsbevis er på plass :)

Skrevet

Ja. du har helt rett. Storebrand sin bank er under enhver kritikk. Jeg måtte slutte å bruke den aktivt så bare overfører alle penger etter lønn til annen bank etter lønnsutbetaling.

Ta kontakt på chatten til skandiabanken og spør følgende

"Hvis jeg låner 2 000 000 og får 2,15%, hva skjer når beløpet går under 2 mill? Blir renten uforandret?"

Hvis svaret er ja, så kjør på. Sett eventuelt de resterende 110 000 på høyrentekonto til 2% så taper du ingenting

Skrevet
9 minutter siden, Mr_Kindle skrev:

Ja. du har helt rett. Storebrand sin bank er under enhver kritikk. Jeg måtte slutte å bruke den aktivt så bare overfører alle penger etter lønn til annen bank etter lønnsutbetaling.

Ta kontakt på chatten til skandiabanken og spør følgende

"Hvis jeg låner 2 000 000 og får 2,15%, hva skjer når beløpet går under 2 mill? Blir renten uforandret?"

Hvis svaret er ja, så kjør på. Sett eventuelt de resterende 110 000 på høyrentekonto til 2% så taper du ingenting

Jeg opprettet konto på Storebrand for moro skyld men herlighet for noe prosess! Du må lese 3 forskjellige avtaler, og signere med bank-id! Mens på Skandiabanken kan du åpne opp til 20 kontoer, og det tar bokstavelig talt under 1 minutt så er de åpne, uten å bruke Bank-id! Så ser nettbanken deres så utdatert! 

Jeg spurte Skandiabanken på chatten og de kunne bekrefte at renten blir fortsatt 2,15% siden jeg tar opp et lån på 2 mill i utgangspunktet. Hvis jeg betaler 110 000 kr dagen etter på lånet så vil terminbeløpene bli lavere. 

Jeg ønsker i utgangspunktet kun å få lavere terminbeløp, og håpe etter at innskuddet er betalt inn i lånet gjør at terminbeløpene vil bli på ca 7100 kr. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Zerocool skrev:

Jeg opprettet konto på Storebrand for moro skyld men herlighet for noe prosess! Du må lese 3 forskjellige avtaler, og signere med bank-id! Mens på Skandiabanken kan du åpne opp til 20 kontoer, og det tar bokstavelig talt under 1 minutt så er de åpne, uten å bruke Bank-id! Så ser nettbanken deres så utdatert! 

Jeg spurte Skandiabanken på chatten og de kunne bekrefte at renten blir fortsatt 2,15% siden jeg tar opp et lån på 2 mill i utgangspunktet. Hvis jeg betaler 110 000 kr dagen etter på lånet så vil terminbeløpene bli lavere. 

Jeg ønsker i utgangspunktet kun å få lavere terminbeløp, og håpe etter at innskuddet er betalt inn i lånet gjør at terminbeløpene vil bli på ca 7100 kr. 

Hadde du kundeforhold i Storebrand før du åpnet konto? Man kan jo ikke bli kunde uten å identifisere seg med bankID. Evt. må man få tilsendt papirer i posten. 

Anonymkode: 246fa...062

Skrevet (endret)
2 timer siden, Zerocool skrev:

Kan man ikke justere nedbetalingstiden slik man selv vil? 

Jeg leste i en artikkel at dersom du gjør en stor innbetaling på lånet, så vil nedbetalingstiden forbli den samme. Dermed senkes avdragene, men dette bør jo stå i vilkårene.

Endret av penny_
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du kundeforhold i Storebrand før du åpnet konto? Man kan jo ikke bli kunde uten å identifisere seg med bankID. Evt. må man få tilsendt papirer i posten. 

Anonymkode: 246fa...062

Nei men poenget er at nettbanken er utdatert...

Skrevet
43 minutter siden, penny_ skrev:

Jeg leste i en artikkel at dersom du gjør en stor innbetaling på lånet, så vil nedbetalingstiden forbli den samme. Dermed senkes avdragene, men dette bør jo stå i vilkårene.

Tror det er litt forskjellige praksis fra bank til bank.

Skrevet (endret)

Skandiabanken er uten tvil den mest fleksible banken å ha boliglån i. Da jeg hadde boliglån der kunne jeg justere alt hele tiden. Jeg justerte opp og ned terminbeløpet hele tiden og lånet ble "rekalkulert" on the fly. Men tror de har fjernet denne muligheten nå, men man kan enkelt få de til å gjøre det ivertfall.

Storebrand sin nettbank har en del alvorlige feil og jeg oppfatter at kunden er "betatestere". Jeg har selv avdekket flere alvorlige feil som jeg har tatt videre med banken slik at de kan fikse det i nyere versjoner av nettbanken.

Det kom en ny versjon for et par måneder siden som var vesentlig bedre enn den gamle, så de er på rett spor men fremdeles er det mye som ikke er på stell. Det er basis funksjonalitet. Eksempel: det er nesten umulig å få en oversikt over regninger du har betalt. Alt kommer i samme kontoutskrift som alt forbruk på kort. Så da må du søke manuelt med en søkefunksjon, og denne kan vise "ingen treff" tiltross for at det lenger ned faktisk ligger en betaling. Det er sånne graverende feil. Mulig dette er fikset nå. Håper det for kundene sine skyld =)

Jeg tar også alltid screenshot av forfallsregisteret før belastning, bare det sier litt =)

Men jeg er fremdeles kunde og kommer til å bli det i ca 6 mnd til. De har lavest rente da.

Synes også DnB også har en veldig bra nettbank.. Når den er oppe =)

ps! Da jeg oppretta konto feilet hele prosessen og jeg fikk papirer i POSTEN jeg måtte signere og retunere.. Dette var i 2015 liksom.. Helt sjukt.

Endret av Mr_Kindle
Skrevet
11 timer siden, penny_ skrev:

Hvis det er serielån, så minsker månedlige innbetalinger, mens nedbetalingstiden forblir uendret.

Ved annuitetslån er månedlige nedbetalinger faste gjennom hele perioden, men tiden blir kortere.

Så, det er mulig, ja.

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, Ny Bruker skrev:

Hvis det er serielån, så minsker månedlige innbetalinger, mens nedbetalingstiden forblir uendret.

Ved annuitetslån er månedlige nedbetalinger faste gjennom hele perioden, men tiden blir kortere.

Så, det er mulig, ja.

Interessant, fordi skandiabanken sier at ekstra innbetaling gjør at terminbeløpene blir mindre men nedbetalingstiden forblir uendret.

Skrevet

For å få kortere nedbetalingstid så må lånet "rekalkuleres". I skandiabanken tidligere hadde de en funksjon som gjor dette. Jeg kunne hele tiden endre på lånet mitt og flytte fra foreks 23år ned til 15år og få høyere terminbeløp.  Men jeg tror de fjerna det nå. Så nå må du be de om å "rekalkulere" lånet manuelt eventuelt.

Skrevet
1 time siden, Mr_Kindle skrev:

For å få kortere nedbetalingstid så må lånet "rekalkuleres". I skandiabanken tidligere hadde de en funksjon som gjor dette. Jeg kunne hele tiden endre på lånet mitt og flytte fra foreks 23år ned til 15år og få høyere terminbeløp.  Men jeg tror de fjerna det nå. Så nå må du be de om å "rekalkulere" lånet manuelt eventuelt.

Man kan rekalkulere serielån, men det kommer oftest en ekstra gebyr. Tror det var 1500 kr eller noe sånt (6 år siden, ikke Skandia).

Skrevet

Neida, de tilbyr både annuitets - og serielån.

Men nå ser det kanskje ut som jeg søker dinbank UNG, billigst rente til nå (eff rente 1,99%). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...