Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan nav tvinge meg til å gå på en stønad?! 

Jeg er nylig ferdig med en, jeg er frisk og har så lyst til å jobbe selv. Til og med fått meg jobb fra og med 1.Mai. Men nav vil ha meg inn på tiltak, arbeid uten betaling og en eller anen stønad. Dette vil jeg ikke. Jeg vil jobbe selvstendig og kvitte meg med nav. 

Kan de tvinge meg til dette?! 

Anonymkode: df244...977

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nav må ha misforstått deg. Ring dem og fortell at du har fått jobb. 

Anonymkode: 1807c...cbd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal ha penger fra dem: ja

Om ikke: nei

Anonymkode: fbaef...0ae

• Liker 5
Skrevet

Nei, men slik du skisserer dette virker det merkelig. Det må være noe du utelater.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobb, jeg vil ikke ha penger fra dem mere. Men de mener at jeg skal gå på tiltak og få penger fra dem. Jeg vil ikke det. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobb, jeg vil ikke ha penger fra dem mere. Men de mener at jeg skal gå på tiltak og få penger fra dem. Jeg vil ikke det. 

Du får bare penger fra NAV om du søker. Ikke søk.

Anonymkode: 0e803...10a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er alltids mulig du har så store mentale problemer at nav vet du ikke kommer til å fungere i en vanlig jobb. Men det er jo bare å la være ta telefoner fra dem. De kan ikke akkurat møte opp på døra med politi

• Liker 5
Skrevet

Dette høres meget rart ut..

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er alltids mulig du har så store mentale problemer at nav vet du ikke kommer til å fungere i en vanlig jobb. Men det er jo bare å la være ta telefoner fra dem. De kan ikke akkurat møte opp på døra med politi

Haha. Jeg er som jeg skrev frisk :) Jeg har aldri vært syk eller hadd mentale problemer, er det ikke litt rart å dømme noen ut i fra et lite innlegg? 

Jeg jobbet før jeg fikk barn, har gått på stønad for aleneforsørger. Ikke fordi jeg er syk. Og nå har veg ny jobb. Jeg vil med andre ord ikke ha mere hjelp fra nav. 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får bare penger fra NAV om du søker. Ikke søk.

Anonymkode: 0e803...10a

Har ikke søkt og kommer ikke til å gjøre det. Skal ringe saksbehandler i morgen, eneste jeg vil er å jobbe og ikke ha noe med dem å gjøre. Må da være bra at folk klarer seg alene!

Skrevet

Du må ha misforstått noe kraftig...

Nav sitt største ønske er at folk får seg ordinær jobb og klarer seg selv 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Ruccula skrev:

Du må ha misforstått noe kraftig...

Nav sitt største ønske er at folk får seg ordinær jobb og klarer seg selv 

Mulig jeg har gjort det, skal ringe i morgen. 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke søkt og kommer ikke til å gjøre det. Skal ringe saksbehandler i morgen, eneste jeg vil er å jobbe og ikke ha noe med dem å gjøre. Må da være bra at folk klarer seg alene!

Du får jo ikke hjelp fr NAV uten å ha søkt om penger der i fra?????

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha. Jeg er som jeg skrev frisk :) Jeg har aldri vært syk eller hadd mentale problemer, er det ikke litt rart å dømme noen ut i fra et lite innlegg? 

Jeg jobbet før jeg fikk barn, har gått på stønad for aleneforsørger. Ikke fordi jeg er syk. Og nå har veg ny jobb. Jeg vil med andre ord ikke ha mere hjelp fra nav. 

Jeg regner med du mener overgangsstønad, og denne må du jo være i 50% jobb eller utdanning for å få, eller stå som arbeidssøker. Og du blir da ikke "ferdig" med denne før barnet er åtte år, du får nye barn med barnefaren, har for høy inntekt, barnet blir åtte år eller lignende. Eller dersom du har brukt opp de tre årene du har rett på. Og du kan selvsagt si ifra at du ikke trenger den lenger om det er tilfelle.

Jeg regner med at du har regnet på det, slik at du vet at dere klarer dere økonomisk når du mister støtte, stønad til barnetilsyn og slikt? Det er en 100% stilling?

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, Ragnar89 skrev:

Dette høres meget rart ut..

Tja aldri si aldri. Husker da jeg sa til saksbehandleren min på NAV at jeg ønsket å begynne på studier igjen. Hun var ikke oppmuntrende i det hele tatt. Husker jeg ble så skuffet! Mente det var forhastet og at jeg burde vente. Hadde vel vært på tiltak hos NAV i to år da og følte jeg ikke kom noen vei.

Jeg startet på studie, tok videre utdannelse etter bachelorgraden og har en godt betalt jobb idag og fungerer utmerket.

Synes dog det er leit at jeg ikke fikk mer støtte av NAV (i form av ord).

Anonymkode: 526ed...eae

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men om du TS ikke er syk og er frisk og oppegående som du sier, så vet du vel også hvordan systemet fungerer? Altså at man må evt. søke NAV for å få økonomisk hjelp og at de selvfølglig ikke påtvinger noen dette!?

Anonymkode: 95545...258

• Liker 2
Skrevet (endret)
På 17.4.2017 den 18.13, AnonymBruker skrev:

Men om du TS ikke er syk og er frisk og oppegående som du sier, så vet du vel også hvordan systemet fungerer? Altså at man må evt. søke NAV for å få økonomisk hjelp og at de selvfølglig ikke påtvinger noen dette!?

TS skriver at hun er frisk, som du også skriver, men for de med f.eks. AAP er det viktig å huske på at dersom man føler seg frisk en periode og klarer å stå i full jobb, kan det være vanskelig å få AAP igjen dersom det viser seg å ikke virke av andre grunner enn det som opprinnelig gjorde at man kom inn på AAP. Dette fordi man da har vist at man faktisk ikke har nedsatt arbeidsevne, og man stiller da på lik linje med andre arbeidssøkere (og med dagpenger som blir 62,4% av AAP, som allerede var kun 66% av tidligere opptjening). Politikerne planlegger også å stramme med inn på AAP slik at det skal bli enda vanskeligere å fylle kravene.

Viktig å tenke langsiktig selv om man er forbanna på både lover, system og saksbehandlere.

Endret av applestories
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, applestories skrev:

TS skriver at hun er frisk, som du også skriver, men for de med f.eks. AAP er det viktig å huske på at dersom man føler seg frisk en periode og klarer å stå i full jobb, kan det være vanskelig å få AAP igjen dersom det viser seg å ikke virke av andre grunner enn det som opprinnelig gjorde at man kom inn på AAP. Dette fordi man da har vist at man faktisk ikke har nedsatt arbeidsevne, og man stiller da på lik linje med andre arbeidssøkere (og med dagpenger som en tredel av AAP som allerede var en tredel av tidligere opptjening). Politikerne planlegger også å stramme med inn på AAP slik at det skal bli enda vanskeligere å fylle kravene.

Viktig å tenke langsiktig selv om man er forbanna på både lover, system og saksbehandlere.

Tror du misforstod innlegget mitt. Det jeg mener er at om man er normalt oppegående vet man jo at man aldri blir påtvunget stønader man ikke ønsker.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du misforstod innlegget mitt. Det jeg mener er at om man er normalt oppegående vet man jo at man aldri blir påtvunget stønader man ikke ønsker.

Joda, jeg forsto det. Prøvde bare å lure inn litt ekstra informasjon slik at de som er helt friske men kanskje har behov for informasjonen allikevel kunne få den litt sånn tilfeldig og ikke-konfronterende ;)

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja aldri si aldri. Husker da jeg sa til saksbehandleren min på NAV at jeg ønsket å begynne på studier igjen. Hun var ikke oppmuntrende i det hele tatt. Husker jeg ble så skuffet! Mente det var forhastet og at jeg burde vente. Hadde vel vært på tiltak hos NAV i to år da og følte jeg ikke kom noen vei.

Jeg startet på studie, tok videre utdannelse etter bachelorgraden og har en godt betalt jobb idag og fungerer utmerket.

Synes dog det er leit at jeg ikke fikk mer støtte av NAV (i form av ord).

Anonymkode: 526ed...eae

Om du har saksbehandler har du jo søkt om støtte fra NAV? Du har vært på tiltak også. Her sier jo TS at hun ikke har søkt om noe? Men det er hun jo nødt til å ha gjort. Var det jeg synes var rart

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...