JegErMeg Skrevet 17. april 2017 #1 Skrevet 17. april 2017 Jeg har ei venninne som begynner å bli veldig klar for å skifte jobb, hun mistrives veldig og hun begynner å bli påvirket av situasjonen. Ikke så glad lenger osv, det er ikke noe hun kan endre med jobben men må finne noe nytt. Hun fortalte meg om en jobb hun har veldig lysst på som hun har søkt på. Når hun fortalte om denne jobben fikk jeg også lysst til å søke. Har dere noen tanker om hvordan dette kan påvirke vennskapet vårt?
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #2 Skrevet 17. april 2017 Hvis man er i en situasjon der begge er nyutdannet og har samme faglige interesser, så bør det være greit å søke samme jobb. Jeg får imidlertid IKKE det inntrykket fra hovedinnlegget. Når venninnen din mistrives veldig i sin jobb, og virkelig TRENGER å bytte jobb, kanskje for å unngå å bli sykemeldt pga forholdene der hun er, så stiller det seg noe annerledes. I et slikt tilfelle vil du jo kunne forhindre henne fra å få en bedre livssituasjon hvis du får jobben. Jeg vet at jeg ville blitt veldig lei meg og følt meg sveket hvis jeg var den venninnen som ikke trives i jobben. Du gjør selvsagt akkurat som du vil, men jeg vil si at det er dårlig gjort. Du må nesten vurdere hvor mye en ny jobb er verdt for deg, og om den er verdt å satse vennskapet for. Anonymkode: f8535...72e 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #3 Skrevet 17. april 2017 Jeg synes ikke det er greit å søke på en jobb du har fått kjennskap til fordi venninnen har sagt at hun skal søke. Det er illojalt mot venninnen, og viser tydelig at hun ikke kan dele noe med deg. Dersom dere begge har hatt kjennskap til stillingen synes jeg det er helt OK at begge søker. Anonymkode: e2331...f23 4
Remoraid Skrevet 17. april 2017 #4 Skrevet 17. april 2017 Jeg synes absolutt du kan søke på samme jobb som venninnen din, forutsatt at dette er en jobb du også virkelig har lyst på. Du bør ikke søke dersom du bare gjør det for å "gjøre det" og det ikke er en jobb du virkelig kunne tenke deg. Synes også du burde være ærlig med henne om at du også har søkt. Dersom dere jobber i samme bransje og det ikke er så mange jobber må jo faktisk du også ta de mulighetene som er. Det blir opp tilarbeidsgiver å finne den søkeren som er best kvalifisert, om det skulle være deg og ikke venninnen din så er det ikke noe du skal ha dårlig samvittighet for, synes jeg.
Ananas. Skrevet 17. april 2017 #5 Skrevet 17. april 2017 Når du faktisk plukket opp jobben via venninnen din så synes jeg du burde ta det opp med henne før du søker. Om du tar hensyn til det hun sier eller ikke er opp til deg, men jeg synes det er mest ryddig å informere på forhånd. Å skjule det er jo heller ikke noe alternativ, for det blir veldig synlig hvis dere skal på samme intervju eller du får jobben og hun ikke gjør det. Ved å si ifra først vet du hva du går til med tanke på vennskapet før du søker.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #6 Skrevet 17. april 2017 Hvis dette er et viktig vennskap for deg hadde jeg ikke tatt sjansen. Jeg tror jeg hadde blitt såret hvis jeg var henne, i en vanskelig jobbsituasjon og virkelig ønsket meg vekk. Anonymkode: 94cc5...039
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #7 Skrevet 17. april 2017 Du vet at venninna har det kjipt, og har funnet noe å glede seg over, og dette vil du ikke la henne få uten kamp mot deg?? Jeg foreslår at du forteller henne akkurat dette, så kan hun heller finne seg nye venninner som faktisk unner henne denne jobben. Anonymkode: 034ba...cc3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå