Gå til innhold

Får man sykemelding dersom det er en frivillig operasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal ta en operasjon privat. Den er ikke nødvendig for fysisk helse, men jeg ønsker likevel å ta den da det påvirker meg stort psykisk, og delvis fysisk. Dvs jeg hadde klart å leve med det fysiske dersom det psykiske plager.

Operasjonen gjøres på en fredag, og det er rød dag mandagen etter. Jeg har dermed 3 fridager, og burde være i god nok form til å dra på jobb på tirsdagen. Men dersom det oppstår noen plager, infeksjon ol, slik at jobb blir umulig, får man sykemelding da? 

Eventuelt hva gjør man i slike situasjoner? Jeg ønsker ikke at kolleger skal vite om operasjonen. 

Anonymkode: e257a...7a4

Fortsetter under...

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk sykemelding etter en frivillig operasjon (laser mot nærsynthet). 

Anonymkode: bce4f...dec

Da jeg tok laseroperasjon mot nærsynthet for noen pr siden fikk jeg beskjed om at det ikke kvalifiserte til sykemelding med mindre det oppstod komplikasjoner. Så jeg tok operasjonen på en fredag hvor jeg avspaserte fra jobb, slappet av hjemme i helga og gikk på jobb på mandag. 

• Liker 1
1 minutt siden, Thyra skrev:

Da jeg tok laseroperasjon mot nærsynthet for noen pr siden fikk jeg beskjed om at det ikke kvalifiserte til sykemelding med mindre det oppstod komplikasjoner. Så jeg tok operasjonen på en fredag hvor jeg avspaserte fra jobb, slappet av hjemme i helga og gikk på jobb på mandag. 

Det var legen på klinikken som sa jeg ikke hadde rett på sykemelding. Ikke arbeidsgiver. 

• Liker 1

Har jobbet litt med plastisk operasjon,  der var det variert om de valgte å ta ut ferie eller ble sykmeldt. Kommer ann på inngrepet og på legen som sykmelder. Men får du en infeksjon så får du sykmelding. En infeksjon er fremdeles en medisinsk grunn til sykmelding. Men det er jo bare å håpe at du slipper det og kan jobbe som normalt 😊

• Liker 1
Gjest Margit Spat

Det står helt klart i loven at man ikke har rett til sykemelding ved kosmetisk operasjon (som jeg regner med at det er, siden du sier at det ikke er fysisk nødvendig), bortsett fra hvis det er medisinsk begrunnet. En infeksjon er derimot en sykdom eller skade, og vil (trolig) kvalifisere til sykemelding.  

Gjest Blondie65

Klart du får sykemelding dersom det oppstår en komplikasjon! Da er det komplikasjonen som er sykemeldingsgrunn.

Alle dere som mener noe annet, hva skjer om du spiller fotball søndag og forstuer ankelen? Får du ikke sykemelding for den tiden det tar å bli frisk dersom du har en jobb som krever at du står på foten? Dette er en komplikasjon av en fritidsaktivitet som du ikke kan beregne å få fri fra jobb til, men det er likefult en frivillig operasjon.

Selvsagt får du sykemelding hvis du blir for syk til å jobbe etter en operasjon, uavhengig av grunnen til at infeksjonen eller komplikasjonene oppstod. (Selv om du ikke har rett på sykemelding til selve inngrepet) 

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Thyra skrev:

Hos meg var det komplikasjoner, og det er jo det TS spør om.

• Liker 2
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos meg var det komplikasjoner, og det er jo det TS spør om.

Ja,  man har i utgangspunktet rett på sykemelding om det oppstår komplikasjoner. Men ved en del inngrep vil jo forventet rekonvalens uten komplikasjoner etter inngrepet være lenger enn en helg,  også litt avhengig av hva slags type jobb man har, og da vil man normalt ikke ha rett på sykemelding for denne type inngrep.

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
2 minutter siden, Thyra skrev:

Ja,  man har i utgangspunktet rett på sykemelding om det oppstår komplikasjoner. Men ved en del inngrep vil jo forventet rekonvalens uten komplikasjoner etter inngrepet være lenger enn en helg,  også litt avhengig av hva slags type jobb man har, og da vil man normalt ikke ha rett på sykemelding for denne type inngrep.

Leser du i det hele tatt hovedinnleggene i tråder? Det står at TS forventer å være bra igjen til jobb, men lurer på hva som skjer dersom det oppstår komplikasjoner. Da har hun selvsagt rett på sykemelding. 

Anonymkode: 4ad3d...ed8

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man får vel sykemelding hvis man f.eks. er frivillig gravid.

Anonymkode: 51664...c5d

Ikke dersom man ikke har plager. 

Anonymkode: 4ad3d...ed8

• Liker 1
AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får vel sykemelding hvis man f.eks. er frivillig gravid.

Anonymkode: 51664...c5d

Nå er ikke svangerskap en operasjon, da. 
Svangerskap er for øvrig ingen sykemeldingsgrunn i seg selv, men hvis man har plager som gjør at man ikke er arbeidsfør, så kan man bli helt eller delvis sykemeldt i henhold til medisinsk vurdering. 

Anonymkode: a21ae...b0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...