Gå til innhold

Nedbetale studielånet fra Spania, er det noen som har prøvd å gjøre det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!
Jeg er ei spansk jente som flyttet til Norge for 5,5 år siden fordi jeg ville jobbe her. Jeg jobbet i 3 år ca. og møtet kjærligheten i mitt liv... vi bestemte oss til å bo sammen og da bestemte meg til å ta mer utdanning for å finne en bedre jobb. Nå er jeg snart ferdig med PPU, men kjærligheten har ikke gått så bra og vi bor ikke sammen lengre...
Jeg savner mye hjem, familie og venner og synes det er dumt at jeg skal bo i Norge lengre alene. Problemet er at jeg har et studielån her... den er rundt 200.000, blir sikkert litt mer når jeg blir ferdig. Jeg har spart ca. 140.000. Og hvis jeg flytte hjem til foreldrene har jeg tenkt å ikke ta på pengene og bare finne en jobb så fort som mulig.
Lønnet i Spania er ikke så veldig høyt, rundt 1500 eur hvis man er veldig heldig, men jeg tror ikke jeg kommer til å få det med én gang, jeg får sikkert noe på 600-700 eur til å starte med. Tror dere dette skal gå bra eller er det veldig dumt?

Anonymkode: 54cc4...9ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Det er ikke noe i veien for å bo i Spania mens du betaler tilbake studielånet ditt til Lånekassen, men ikke fall for fristelsen i å ikke betale :) Så lenge Lånekassen får pengene sine tilbake er det det samme om du betaler fra Norge eller Spania. Jeg antar du fikk lån hos Lånekassen til studiene her, men kanskje jeg tar feil?  

Du har vært flink å spare, og du får nok til å tilbakebetale lånet om du setter opp et budsjett når studiet ditt er fullført. Da går det nok fint :) 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan nok få ordnet en avtale med lånekassen slik at du betaler mindre avdrag. Problemet er selvsagt at en del vil forsvinne i valutasvingninger. Vil likevel tro det går bra, og du har jo vært flink og spare :) 

Anonymkode: 1d1e8...f12

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke jobbe et år eller noe i norge med bedre lønn, få arbeidserfaring og tjene nok til å kvitte deg med hele studielånet? 

Med så mye på sparekontoen så må du jo være veldig økonomisk bevisst? Da kommer du tilbake til Spania med mindre gjeld eller er gjeldfri. 

Anonymkode: e1192...3a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt på å jobbe en stund før, men jeg har gått gjennom en ganske stor depresjon i det siste og jeg tror jeg trenger å være sammen med dem som er glad i meg og være i landet jeg kommer fra.... språket og været hjelper også. Jeg er litt redd av jobbsituasjonen i Spania men jeg tror det går bedre nå enn da jeg dro derfra. Jeg håper det hjelper at jeg kan norsk nå, kanskje det finnes noen jobb med nordmenn ned i der.

AnonymBruker
Skrevet

Men er det lurest å betale mer i starten etter jeg har spart ganske mye og det er norsk valuta eller bør jeg betale det jeg kan avhengig av det jeg tjener?

AnonymBruker
Skrevet

En rask løsning (som ikke passer for alle) er å jobbe 2-3-4 år i noen kommuner i Norge som har 10% studielån sanering i året + redusert kommuneskatt. Da bør du ha større sjanse for å nedbetale studielånet før du drar tilbake.

Anonymkode: 3b576...e4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg også tenkt å gjøre og jeg har faktisk søkt på jobber der men har ikke fått svar :/ tenkt også å bare flytte ditt selv om jeg ikke har jobb der men har ikke førekort og det kan være vanskelig å komme seg til noen sted uten bil tenker jeg... da må jeg hjem uansett og ta lappen (fordi det er billigere der).

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på hvor mye av lønna du må bruke på andre regninger og utgifter. 250 000 vil gi 5 000 - 7 000 i året i renter med dagens rente, og i tillegg må du betale avdrag. Du må nok regne med at mer enn halvparten av lønna går til lånet, men hvis du kan bo gratis og holde kostnadene ellers lave kan det gå.

Anonymkode: c535c...297

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste at hvis man tjener mindre enn 15.000 kr i måned ved fulltidsarbeid, kan man slette rente. Jeg kan ikke bruke halvparten av lønna i lånet hvis jeg skal leve, jeg skal bo hos foreldrene en stund men må jo flytte for meg selv etterhvert.

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg skjønner ikke hvorfor må halvparten gå til lånet... hvis man vanligvis betaler 1300 kr i måned i studielånet så hadde vært ca 150 eur og hvis jeg får en jobb for 600-700 eur i måned blir det ikke halvparten heller... er det ikke sånt?

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg skjønner ikke hvorfor må halvparten gå til lånet... hvis man vanligvis betaler 1300 kr i måned i studielånet så hadde vært ca 150 eur og hvis jeg får en jobb for 600-700 eur i måned blir det ikke halvparten heller... er det ikke sånt?

Hvis du betaler 1300 i måneden så vil du bruke over 20 år på et lån på 250 000, og bare hvis renta holder seg like lav som nå. Jeg synes det er unødvendig lenge.

Anonymkode: c535c...297

AnonymBruker
Skrevet

Men må jeg betale rente når jeg tjener så lite? Det står på nettsida deres om at jeg skal ikke betale det hvis jeg tjener mindre enn 15.000 i måned ved fulltidsarbeid. Jeg synes det er greit å nedbetale i 20 eller 30 år så lenge det er mulig å leve med det...

AnonymBruker
Skrevet

Når du har veldig lav inntekt, så søker du om rentefritak, og du kan og søke om utsettelse på å betale. Jeg har 250 000 i studielån, men lav inntekt grunnet sykdom. Og jeg får både rentefritak og utsettelse på lånet. Så jeg betaler ingenting i måneden. Man søker på nettsiden deres, det er veldig enkelt.

Anonymkode: 7520a...4ed

AnonymBruker
Skrevet

Men får man rentefritak bare på grunn av lavinntekt eller må man vise at man er syk for å få det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...