AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #1 Skrevet 17. april 2017 Hva slags prevensjon har har dere brukt etter fødsel? Vi vil ikke ta sjansen på at ammingen fungerer som prevensjon, og vil ikke bli gravid før minstemann minst begynner å nærme seg 1 år. Mest sannsynlig eldre.. Spiral, p-piller som kan tas når man ammer (ikke cerazette, for de tåler jeg ikker, eller hva er mest vanlig? Anonymkode: 472b7...cf0
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #2 Skrevet 17. april 2017 Jeg satt inn p-stav 4 uker etter fødsel og tok den ut nå som barnet har blitt 11 mnd, da vi ønsker å prøve på en til snart. Planen var egentlig å vente lengre med barn, så hadde jeg visst at jeg ønsket å prøve allerede etter 1 år hadde jeg bare brukt kondom. Dette fordi det dessverre ikke har blitt så mye sex etter fødsel og fordi jeg fortsatt venter på mensen etter å ha tatt ut staven for flere uker siden. Kan jo være at mensen heller ikke kommer med det første pga amming også. Men er ellers fornøyd med staven Anonymkode: f633c...c66
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #3 Skrevet 17. april 2017 Vi skal hoppe av i svingen. Anonymkode: c42ce...c70 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #5 Skrevet 17. april 2017 Brukte kondom frem til jeg satte inn spiral etter 12 uker. Mulig vi hoppet av i svingen et par ganger, gikk bra siden jeg fullammet:) Anonymkode: e8f2b...674
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #6 Skrevet 17. april 2017 P-stav Genialt. Umulig for meg å huske piller når baby var, vel, baby Ingen rutiner på noen verdens ting! Men spørs når dere vil ha nr. 2 da, p-stav er dyrt hvis du bare skal ha det noen måneder. Er heller ikke så sunt for kroppen og starte å stoppe på hormonell prevensjon så mye, så om du bare ønsker ett år eller lignende mellom dem er nok kondom best. Anonymkode: a3fd9...714 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #7 Skrevet 17. april 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Brukte kondom frem til jeg satte inn spiral etter 12 uker. Mulig vi hoppet av i svingen et par ganger, gikk bra siden jeg fullammet:) Anonymkode: e8f2b...674 Pga flaks mener du. Fullamming er ikke prevensjon Anonymkode: 3f156...49e 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #8 Skrevet 17. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Pga flaks mener du. Fullamming er ikke prevensjon Anonymkode: 3f156...49e https://ammehjelpen.no/artikkel/101/Amming-som-prevensjon-LAM Anonymkode: 1a917...6f2 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #9 Skrevet 17. april 2017 Fikk satt inn en spiral. Trenger ikke tenke på prevensjon på flere år, og er strålende fornøyd med det. Anonymkode: 90aea...1b0
Minlillelykke Skrevet 18. april 2017 #10 Skrevet 18. april 2017 Jeg satte inn spiral, men var ikke fornøyd, så tok den ut. Brukte kondom det siste året, før vi startet prøving på nr to
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #11 Skrevet 18. april 2017 Vi har ikke tenkt å bruke prevansjon etter fødsel da vi ønsker et barn til og pga alderen min har vi ikke så god tid. Ønsker helst ikke bli gravid det første halve året/året etter fødsel så kommer til å passe oss litt. Jeg tenker å bruke temping som prevnsjonsmiddel:) Anonymkode: 4a8fc...63e
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #12 Skrevet 18. april 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: https://ammehjelpen.no/artikkel/101/Amming-som-prevensjon-LAM Anonymkode: 1a917...6f2 Det er desverre bare tull. Trodde ammehjelpen.no var mer oppdatert enn det. Anonymkode: 3f156...49e 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #13 Skrevet 18. april 2017 P-ring/Nuvaring kan absolutt anbefales! Da slipper du å huske piller hver dag og den inneholder en mindre mengde hormoner enn p-piller og kan derfor gi mildere bivirkninger. Det sies også at det er lettere å bli gravid etter at man slutter med ringen, men usikker på om dette er helt sant eller ei. Anonymkode: cb6de...ae9
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #14 Skrevet 18. april 2017 Jeg tar tempen! (Pearly) Ønsker å bli gravid om 6-12 mnd, så ingen krise om jeg blir gravid nå (mini er 11 mnd). Pearly har funket fint for meg i mange år, og var veldig nyttig også når vi skulle bli gravide. (Men det er visst ikke 100% sikkert, så obs obs ) Anonymkode: c7c0f...873
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #15 Skrevet 18. april 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er desverre bare tull. Trodde ammehjelpen.no var mer oppdatert enn det. Anonymkode: 3f156...49e Ok, har du noen kilder å by på da eller? Står ikke at det er 100 % sikkert, noe ingenting er, og at det ikke må gå for mange timer mellom ammingen spes om natta. I likhet med temperaturmåling og hopping av i svingen ville jeg bare brukt som prevensjon hvis det ikke var helt krise om jeg skulle bli gravid. Anonymkode: 1a917...6f2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #16 Skrevet 18. april 2017 Vurderer p-stav denne gangen. Vi skal ikke ha barn på maaange år (om det blir flere..), så da er vel det kanskje et godt alternativ, dersom legen er enig (tar det opp på 6 ukers kontroll). Vi vurderte kondom, da jeg helst ville unngå hormoner da jeg har blitt så dårlig av det tidligere. Men... siden vi ikke ønsker flere barn på en stund (selv om vi med glede tar imot se som skulle komme) så tror vi at det hadde bare blitt kluss og styr med kondom. P-stav har lav dose med hormoner, så forhåpentligvis slipper jeg bivirkninger. For meg er det viktig at prevensjonen hindrer eggløsning og evt befruktning, så valget blir tatt med hovedfokus på det. Anonymkode: 9ecfe...5a2
Heisenberg Skrevet 18. april 2017 #17 Skrevet 18. april 2017 På 17.4.2017 den 10.19, AnonymBruker skrev: Spiral, p-piller som kan tas når man ammer (ikke cerazette, for de tåler jeg ikker, eller hva er mest vanlig? Anonymkode: 472b7...cf0 Nå kommer det an på hva du mener med at du ikke tåler cerazette men vær klar over at p-stav har samme virkestoff. Jeg kan ikke bruke cerazette for jeg bare blør og blør og blør og ble frarådet å prøve p-stav fordi jeg mest sannsynlig ville reagere på samme måte på den.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #18 Skrevet 19. april 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, har du noen kilder å by på da eller? Står ikke at det er 100 % sikkert, noe ingenting er, og at det ikke må gå for mange timer mellom ammingen spes om natta. I likhet med temperaturmåling og hopping av i svingen ville jeg bare brukt som prevensjon hvis det ikke var helt krise om jeg skulle bli gravid. Anonymkode: 1a917...6f2 På sykehuset sier de at amming ikke er sikker prevansjon, om vi ikke skulle snakkes igjen om 9 mnd måtte vi sørge for annen prevansjon. Anonymkode: 2f44b...8a8 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #19 Skrevet 19. april 2017 Jeg fikk cerazette av legen etter fødsel og ble fullstendig bipolar. Jeg synes det er så sykt drøyt at leger skriver dette ut etter fødsel uten å informere om bivirkningene. Jeg måtte slutte på dem da jeg ble livredd for meg selv og å være alene med baby som følge av mitt psykotiske humør! Tror det er vanskelig å beskrive hvor ille det var, men lunta var så kort at jeg var redd for å skade barnet mitt. Jeg synes ikke det er godt nok informert om på pakningsvedlegget og valgte å sende inn anonym melding via altinn med info om mine bivirkninger og oppfordrer alle som har opplevd det samme om å gjøre dette! Når man er nybakt mor er man i en utrolig sårbar fase og da hjelper det ikke å tilføre ekstra byrder som det der. Noe legene må bli bedre opplyst om! Før graviditeten gikk jeg på microgrynon p-pille og det har aldri vært noe problem. Så endte med å hoppe av i svingen til baby var 6 mnd og jeg ikke ammet lenger før jeg begynte på microgrynon igjen Anonymkode: 7bf1f...417
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #20 Skrevet 19. april 2017 13 timer siden, Heisenberg skrev: Nå kommer det an på hva du mener med at du ikke tåler cerazette men vær klar over at p-stav har samme virkestoff. Jeg kan ikke bruke cerazette for jeg bare blør og blør og blør og ble frarådet å prøve p-stav fordi jeg mest sannsynlig ville reagere på samme måte på den. Der var akkurat slik jeg (ts) reagerte også, så da styrer jeg unna. Takk for tips! Anonymkode: 472b7...cf0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå