Gå til innhold

Jogging - hvordan starte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt feil tittel, for jeg har såvidt begynt... 

jeg har ca 15 kg for mye. Jeg vet kosthold har mest å si, og jeg tar tak i det og, men jeg vil gjerne trene. Jogging er det som er lettest å få tid til i hverdagen. Har prøvd meg på noen turer nå, bruker ca 30 min på 3,5-4km, så jogger jo utrolig sakte. Klarer ikke jogge hele veien heller, men minst 3/4 hvertfall. 3 ganger i uka er målet. 

Jeg syns bare det er så flaut, jogger kjempesakte og puster og peser... hva tenker folk? Hvor lang tid må jeg regne med det tar før jeg ser litt fremgang? Drømmer om å kunne jogge i ok tempo kanskje 5-7 km uten å høres ut som om jeg mister pusten.. 

Anonymkode: 691bc...cb1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville begynt mer forsiktig enn du har gjort og veksle mellom å gå/jogge systematisk. Last ned en løpeapp på mobilen din, f.eks. og ta det som intervaller i starten, men siden du er uvant med løping så trenger du ikke presse på hastigheten i "løpedelene" av intervallene. Det kan du gjøre senere når du er mer trent. Puste og pese må du bare leve med en stund, men det blir bedre etterhvert. 

Selv valgte jeg litt annen fremgangsmåte. Jeg begynte å løpe på mølle. Jeg starter på 500 meter (jepp, faktisk) og økte med 100 meter pr. uke. Da fikk jeg en gradvis opptrening som fungerte fint for meg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg begynte å jogge, var målet mitt å holde beina i gang hele runden; dvs at det spilte ingen rolle hvor seint jeg løp, men jeg skulle løpe. Etter bare et par uker gikk det mye bedre, og jeg har fortsatt å løpe fortere og fortere. Jeg er ingen racer ennå, men jeg løper 5 km på ca. 34 minutter. Da jeg startet å løpe brukte jeg ca. 45 min på samme strekning. 

Jeg har lastet ned Runkeeper, noe som er veldig motiverende. Da ser jeg hvor mange kcal jeg bruker på rundene, og hvilken tid jeg løper på. Gøy å kunne sammenligne etterhvert. 

Angående pusting og pesing, så er det rart hvor fort det har gått bedre. For min del puster og peser jeg mye de første 10 minuttene av turen, men så er det akkurat som om det går over, og jeg klarer å puste litt roligere. Tror cluet er å holde ut de harde første minuttene. 

Anonymkode: 85ab8...d88

Skrevet

Da jeg skulle begynne å jogge, lastet jeg ned appen 5K runmeter, funket bra for meg:)

AnonymBruker
Skrevet

Det som er så motiverende med jogging er at det er utrolig hvor raskt formen stiger om man trener systematisk og regelmessig. Jeg syns du har en god grunnform til å være helt noob! Det er mange programmer du kan følge, men det går også fint å lage en plan selv som fungerer for deg. Feks øke distansen du jogger med noen minutter hver gang. Jeg gikk fra helt utrent, klarte bare løpe et par km i strekk, til å delta på mitt første halvmaraton med tiden 1:50. Tok meg ett år med disiplin og regelmessighet. 

Stå på!

Anonymkode: 597ca...bfa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...