Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpe en ny type billige oppvasktabeletter sist vi var i Sverige. Brukte de i går og i morges merket jeg dette (regnbue aktig mønster i bunnen av noen av kasserollene). Er det såperester? Kan det i så fall vaskes bort? Eller er kasserollene ødelagte?

tmp_11255-IMG_20170417_0824501162369454.jpg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slike merker kommer av for høy varme, ikke av vasking.

Anonymkode: 8d078...87c

• Liker 4
Skrevet

Kjeler skal ikke i oppvaskmaskinen, det trodde jeg voksne folk var klar over. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
14 minutter siden, Antoinette skrev:

Tullprat. Jeg har vasket kjeler i oppvaskmaskinen i 20 år snart, og det har gått helt fint. Det har alle mine venner rogså. Kjelene blir rene og fine.

Det er stekepanner med teflonbelegg man bør håndvaske.

Endret av Million
Stavefeil
  • Liker 12
Gjest chisandra
Skrevet
20 minutter siden, Antoinette skrev:

Jeg er voksen, og har vasket kjeler i oppvaskmaskin så lenge jeg har hatt oppvaskmaskin - så her tror jeg det er du selv som roter. 

Skrevet

Det er altså pga varme? Så rart at det plutselig skulle skje med 3 kjeler samtidig da :/ men er de ødelagte nå? Vil dette sette noe smak på maten eller eventuelt være farlig å spise mat lagd i disse kasserollene?

Skrevet (endret)
17 minutter siden, EirikM skrev:

Det er altså pga varme? Så rart at det plutselig skulle skje med 3 kjeler samtidig da :/ men er de ødelagte nå? Vil dette sette noe smak på maten eller eventuelt være farlig å spise mat lagd i disse kasserollene?

Ha en spiseskje bakepulver i den sammen med ca. 1 dl lunkent vann, stå i en time og vaske for hånd med Zalo og oppvaskbørste. 

Det er visst amatør-sesong her inne nå. 

Endret av Antoinette
  • Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, Antoinette skrev:

Ha en spiseskje bakepulver i den sammen med ca. 1 dl lunkent vann, stå i en time og vaske for hånd med Zalo og oppvaskbørste. 

Ok, tusen takk! Skal prøve det.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Million skrev:

Det er stekepanner med teflonbelegg man bør håndvaske.

Det var en gang...
Nei, idag skjer det ingen ting om du hiver panna i maskina. Men fremdeles er det mulig å ødelegge belegget ved å skrape brutalt med metallredskap.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Antoinette skrev:

33 minutter siden, Antoinette skrev:

Forsøkene dine på å være arrogant bedreviter er patetisk å se. Du prøver for hardt, for mye.

Anonymkode: eaefe...980

• Liker 13
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forsøkene dine på å være arrogant bedreviter er patetisk å se. Du prøver for hardt, for mye.

Anonymkode: eaefe...980

Nei bevares, kjør ditt eget løp. 

AnonymBruker
Skrevet

Finn frem enten Jif skurekrem ellerr Stålrens. Bruk enten kjøkkenpapir eller skuresvamp, men bruk bare den delen som er skumgummi IKKE skuresiden. Så blir kjelene hode som nye igjen. 

Anonymkode: 3f3f2...6cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Antoinette skrev:

Kan du prøve å svare på en litt mer hyggeligere måte? Vet det er vanskelig for deg men.

Anonymkode: 8ef15...ecd

• Liker 2
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du prøve å svare på en litt mer hyggeligere måte? Vet det er vanskelig for deg men.

Anonymkode: 8ef15...ecd

Dette er helt elementær kjøkkenkunnskap. Oppvaskmaskin er genialt det men ikke til kjeler, teflon, kjøkkenkniver, krystallglass, støpejern og emaljerte gryter som feks. Le Creuset. Tingene blir ødelagte. 

Dette burde alle voksne folk vite. Å kunne slike ting som dette er endel av det å være voksen på samme måte som å betale regninger, vaske huset, vaske tøy og lage mat. 

Det er greit å spørre hvis man ikke vet noe men da kommer jo alle tullingene og sier at DE putter jo ALT i oppvaskmaskinen og ALLE vennene deres gjør det samme ALLTID og det er NULL problem. 

Det blir så håpløst. Folk må gjerne ødelegge alt de eier men ikke spre "kunnskapen" din til andre.

Endret av Antoinette
  • Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, Vox_populi skrev:

Det var en gang...
Nei, idag skjer det ingen ting om du hiver panna i maskina. Men fremdeles er det mulig å ødelegge belegget ved å skrape brutalt med metallredskap.

Jeg vet. Min egen stekepanne (Le Creuset) sto det utenpå emballasjen at man kunne vaske i maskin. Likevel sier personalet på Jernia der jeg kjøpte en annen gryte/panne, at det "er feil", og at man bør vaske for hånd fordi såpen i oppvaskmaskinen virker uttørkende på belegget i stekepanner.

Jeg har nå kjørt min i oppvaskmaskin et par ganger når jeg følte meg litt lat, men håndvasker den ellers med Zalo. Så jeg gjør litt av begge deler :-)

Endret av Million
Skrevet
13 minutter siden, Million skrev:

Min egen stekepanne (Le Creuset) sto det utenpå emballasjen at man kunne vaske i maskin. Likevel sier personalet på Jernia der jeg kjøpte en annen gryte/panne, at det "er feil",

Du tror da vel mer på fabrikanten av stekepanner enn på en som står i butikken og selger skruer? 

Skrevet
5 minutter siden, Vox_populi skrev:

Du tror da vel mer på fabrikanten av stekepanner enn på en som står i butikken og selger skruer? 

Stedet mottar også klager og returer på varer, som stekepanner.... som folk har behandlet feil. Regner med at de snakker litt ut i fra erfaring på det området.

Men som sagt; jeg gjør begge deler, og siden produsenten mener den stekepannen jeg har kan vaskes i maskin, har jeg gjort det. Men nå har jeg ikke lest bruksanvisning og emballasje på ALLE stekepanner her i verden da. Andre kan ha andre råd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet. Min egen stekepanne (Le Creuset) sto det utenpå emballasjen at man kunne vaske i maskin. Likevel sier personalet på Jernia der jeg kjøpte en annen gryte/panne, at det "er feil", og at man bør vaske for hånd fordi såpen i oppvaskmaskinen virker uttørkende på belegget i stekepanner.

Jeg har nå kjørt min i oppvaskmaskin et par ganger når jeg følte meg litt lat, men håndvasker den ellers med Zalo. Så jeg gjør litt av begge deler :-)

Det kan man, men det står også at maskinvask matter emaljen. De pannene med svarte innsider må også oljes oftere og får ikke det laget av "seasoning" som man ønsker i jernpanner. 

Anonymkode: bd6ef...57e

• Liker 1
Skrevet

Det er en grunn til at det selges et eget poleringsmiddel til Le Creuset. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stedet mottar også klager og returer på varer, som stekepanner.... som folk har behandlet feil. Regner med at de snakker litt ut i fra erfaring på det området.

Men som sagt; jeg gjør begge deler, og siden produsenten mener den stekepannen jeg har kan vaskes i maskin, har jeg gjort det. Men nå har jeg ikke lest bruksanvisning og emballasje på ALLE stekepanner her i verden da. Andre kan ha andre råd.

Det er forskjell på KAN vaskes i maskin og SKAL vaskes i maskin. Folk flest vet at maskinoppvask sliter mer fordi der er sterkere stråle på dysene og vaskemiddelet er sterkere enn Zalo ol. 

Jeg har stålkasseroller som har vært maskinoppvasket i nærmere 20 år. (Høyang Polaris). De ser like fine ut i dag som da de var nye med unntak av at der er små riper/striper i stålet om det skylles bruk eller vaskemaskinen skal jeg ikke påstå noe om. Når disse har blitt brukt til enkelte typer mat, og ikke grundig nok gjort ren før de går i maskinen så ser de ut som ts sitt eksempel i hi. Da er stålrens eller Jif løsningen for å få dem fine igjen.

Jeg har hatt Tefal gryter og stekepanner. Når de har havnet i oppvaskmaskinen noen få ganger, (grunnet mannens uvitenhet/lettvinthet?) Så blir de stygge med en gang. De kan vaskes i oppvaskmaskin i følge produsenten. Resultatet er at teflonbelegget løsner, og vi kan få det i maten. Dermed er disse produktene søppel når de har vært noen ganger i maskinen. 

Vi har og fått en del Party gryter fra Høyang Polaris. Disse har og teflonbelegg inni og kan vaskes i maskinen. Noen av dem vi har går i maskinen flere ganger i uken, på 70 grader, men i øverste kurven fordi de der får en mildere behandling. Disse klarer seg godt i maskinen. 

Woll  stekepanner går aldri i maskinen. De og kan maskinvaskes, men min erfaring etter å ha sett disse hos andre er at de raskt blir stygge, derfor håndvaskes de. 

Jerngryter skal ikke vaskes med såpe, de skal skylles i varmt vann og oljes ellers legger såperester seg i jernet og det kokes ut i maten. (Bon apetitt.) 

Å lære seg litt om de ulike materialene og ikke ukritisk slenge alt i maskinen er ofte lurt, ellers så kan man lett gjøre seg noen dyrekjøpte erfaringer. (Les - min Tefalerfaring, over.) Vi gjør alle feil i farten. Alle kjenner vel til bommerter med klesvasker som kommer ut i en annen farge eller størrelse enn de gikk inn i klesvaskemaskinen?

Krystall og sølvtøy har ingenting i vaskemaskinen å gjøre. Det finnes det rikelig med eksempler på på nettet. Undertegnede har sprukket en stor og kostbar krystallbolle i uvitenhet. 

Øvelse gjør mester. 

Anonymkode: 3f3f2...6cd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...