Gå til innhold

Orker ikke lese pensum i innspurten...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Studerer et studie som er praktisk, etterspurt i markedet og er genuint interessert i fagområdet.

Likevel greier jeg ikke de siste månedene av semesteret å ta meg tid til å lese.

Har hatt en hel påskeferie nå, og til og med skrevet dag-til-dag-gjøreliste, uten noe som helst planer.

Likevel gjør det så vondt å åpne den boka og lese første side, ord for ord... Hurtigruten minutt for minutt og Fugleredet sakte-TV på NRK er faktisk type ''prioriteringer'' som går foran. Har ryddet i skapet for 3. gang på 1 uke... noe jeg ellers aldri ville gjort.

Det er altså måned de siste 2 mnd. av semesteret det er slik. Da har jeg greid å vært motivert og foran i pensum hele veien, men kanskje ferier i seg selv ødelegger, at jeg som personlighet trenger et presset tidsskjema for å fungere? Vet også viktigheten av å FORSTÅ faget fremfor å pugge det, da det er en rød tråd gjennom alle fag, alle semestre og du på bachelor bør du kunne det meste utenat av alt du har lært i forkant. Så jeg vet hvor viktig det er å jobbe med skole, men jeg greier det bare ikke...

Anonymkode: d832e...cd3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. Min leilighet var aldri renere enn i eksamensperioden. 😄 

Det handler bare om å tvinge seg selv. Om å bli voksen. Du er dessverre ikke unik, dette er noe vi alle går igjennom. 

Anonymkode: ded8b...5a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe de aller fleste kan kjenne seg igjen i. Det er vanskelig, men som vedkommende over meg skriver gjelder det å tvinge seg til å lese, uansett hvor mye man stritter imot. Som regel blir det lagt mer ineffektivt enn hva man planlegger, men det viktigste er å komme i gang. Når du først har kommet i gang er det lettere. Så vil det være vanskelig igjen, og du må igjen tvinge deg til å lese. 

Anonymkode: f85dc...3e5

Skrevet

Når jeg har det sånn så setter jeg på stoppeklokke på så lite som 15 minutter og tvinger meg selv til å lese/ jobbe til alarmen ringer. Du klarer å presse deg selv til å gjøre hva som helst i 15 min, kanskje til og med 25- 45 minutter. Når du har sittet å jobbet i 15 min så er du gjerne allerede blitt engasjert eller nysgjerrig så da er det stor sannsynlighet for at du fortsetter. Hvis ikke så kan du si til deg selv at du i allefall prøvde, om du så bare klarte 15 min. Hvis du får arbeidsflyt så fortsetter du bare å si at du skal jobbe 15 min til, så nullstiller du så mange ganger du orker. Funker fint for meg!

Det er også lov å rose seg selv for husarbeid som blir gjort selv om det er prokrastinering. Klapp deg selv på ryggen for at skapet er ryddig, så får du litt god selvfølelse som er til videre motivasjon. 

Kan også være lurt å jobbe sammen med andre for å få motivasjon. 

På dager hvor du ikke orker å lese tungt pensum kan du prøve å jobbe på kreative måter. Tegn pensum,lag puggesanger,  hold et foredrag om pensum til speilet, skriv en kronikk om temaene du studerer (kan være en god måte å bli engasjert hvis du slipper å skrive akademisk men kan pøse på med egne meninger, bare for å vekke interessen din for faget). 

AnonymBruker
Skrevet

På dager jeg slet med å lese pensum så byttet jeg arbeidsplass. Satte meg ofte på kafe. Da har man gjerne ikke så mange andre valg enn å lese. Ingen husarbeid, sortering i klesskap, netflix osv. Unn deg en og to kopper av favorittdrikken, ta med en flaske vann og smør matpakke :)

Anonymkode: 801dd...0d2

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

På dager jeg slet med å lese pensum så byttet jeg arbeidsplass. Satte meg ofte på kafe. Da har man gjerne ikke så mange andre valg enn å lese. Ingen husarbeid, sortering i klesskap, netflix osv. Unn deg en og to kopper av favorittdrikken, ta med en flaske vann og smør matpakke :)

Anonymkode: 801dd...0d2

Funker for meg også når det gjelder lesing. Man blir fort brakkesyk av å sitte hjemme på samme rom dag etter dag.

(Hilsen en som nå har sittet to uker på samme rom hjemme med hjemmeeksamenskriving, må sitte her fordi jeg ikke gidder å drasse alle bøkene rundt, og ennå ikke er ferdig :icon_frown:)

Anonymkode: 22bb0...273

AnonymBruker
Skrevet

Gå på lesesalen...det hjelper å sitte å lese på et sted blant mange andre med samme mål. Nesten som massesuggesjon.

Anonymkode: 1de93...5ba

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå på lesesalen...det hjelper å sitte å lese på et sted blant mange andre med samme mål. Nesten som massesuggesjon.

Anonymkode: 1de93...5ba

Helt sant! Lesesalen er gull!

Anonymkode: 22bb0...273

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lesesal blir litt for ''tvingende'' føler jeg. Men har merket at når jeg først har vært på en forelesning og setter meg i et rom med medstudenter (uavhengig av hva de gjør), så arbeider jeg bedre. Tror det er noe med det å ha ferier som faktisk ødelegger mer enn det gir?

Noen som vet om denne psykologien bak å kle seg dress? At man blir mer produktiv da? Jobber rett og slett mer?

Har hørt tips om å lese 5-10-15 min og se deretter om det er morsomt, men for hver bokstav som går så tenker jeg på noen morsommere å gjøre, som f.eks. å skrive dette innlegget fremfor å skrive av PowerPointen til foreleser... og for hver bokstav jeg skriver her så slår ironien meg tilbake med dårlig samvittighet.

Jeg skriver ingen kronikk om temaene eller lager ''morsomme'' tankekart for å jobbe med faget uten å egentlig jobbe med det, men mye av det greier jeg å se anvendeligheten i og praktiserer det i jobben min, selv om andre ikke greier å se den soleklare nytteverdien. Da praktiserer jeg teori i hvert fall.

Tenkte å lese litt i morgen...

Jobber noen ganger med andre, men det er på mer kompliserte arbeidsoppgaver foreleser legger ut, men selv der går samtaleemnene over på hvilke iskrem som er best, for det er mer interessant enn å jobbe.

Samtidig likte jeg følelsen på sist eksamen. Jeg gruet meg ikke til et eneste spørsmål, for jeg visste jeg kunne svare på alt, og det kunne jeg, men da lå det mye mer lesing/øving og disiplin bak. Ble litt skuffet over at en eksamen nesten ble for lett til og med, og når du sitter der på eksamen så er slike følelser gode å ha, men de krever jo mye dedikasjon i forarbeidet...

Har prøvd å skifte omgivelser jeg leser i, men ender bare med at jeg drar fra kafe til kafe, tilbake til skolen, hjem, setter meg ute ved en benk, leser på trikken fra endestasjon til endestasjon osv. men blir aldri ''komfortabel'' noe sted.

Anonymkode: d832e...cd3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...