AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #1 Skrevet 17. april 2017 Jeg er nå i en situasjon hvor jeg er usikker på hva jeg skal ha på førstevalg. Det står mellom årsstudium i psykologi (med håp om å komme videre til profesjonsstudiet) eller rettsvitenskap. Fordeler og ulemper med årsstudium og psykologi: + Noe jeg er oppriktig interessert i og har hatt som drøm de siste årene + Går inn under nordnorsk og samisk kvote, så litt større sjanse å komme inn til profesjonsstudiet + Studiepoeng - Blir et tungt og stressende år - Konkurransepreget miljø - Ikke sikkert jeg går videre; sånn sett et utrygt valg - Stor sjanse å ta, særlig med tanke på det økonomiske Fordeler og ulemper med rettsvitenskap: + Virker interessant (har sett på tidligere eksamensoppgaver), men ikke akkurat drømmen + Et mer sikkert og trygt valg - stor trygghet å vite at man er trygg når man har kommet inn + Kan jo hende interessen vekkes når jeg starter på studiet? - Kan også hende jeg finner ut at det ikke er noe for meg - Har ikke tatt rettslære (vet at det ikke er et krav, men er nok en fordel) Er så usikker at jeg nesten bare vurderer å trekke lodd, så kunne trengt noen innspill på hva jeg bør velge. Til syvende og sist er det mitt valg, men kunne altså trengt noen innspill. Anonymkode: e4d93...1f5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #2 Skrevet 17. april 2017 Tredje tråden du lager om samme tema, og jeg sier det samme denne gangen; du må se på hva du vil jobbe med hver dag når studietiden er ferdig. Du virker mest opptatt av å ville gå et "prestisjestudium", ser du bl.a har kuttet fysioterapi som var med i vurderingen sist gang. Den gangen sa du det var fordi startlønnen deres var på "bare" 442 000 kr, så da tenkte jeg å realitetsorientere deg litt. Startlønn for psykologer er 440 000 i det offentlige, jurister 430 000. Hvor mye du evt øker kommer an på hvor dyktig du er og hvor mye du klarer å klatre på karrierestigen, samt om du tar videreutdanning/blir spesialist. Hvis du er middels blandt alle andre som er middels, og sturer på et nav kontor resten av livet, så er ikke det de store pengene eller prestisjen å hente der. Anonymkode: 8d4b2...aad
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #3 Skrevet 17. april 2017 Det beste er vel å følge magefølelsen. Anonymkode: 2453e...64b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå