Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi eier en bolig til verdi på 3 mill, med lån på 1,5.

Han vil ut, jeg vil ha huset, og tjener ca 500 000, men kan jobbe ekstra utenom og tjene ca 5000 til i mnd. 

Jeg har ca 500 000 i student lån og kommer til å ha barnet vårt 70% ca..

vil dere tenke at banken lar meg ta opp mer lån på huset og betale han ut slik at jeg får bo her?

Anonymkode: 11b2b...4a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo ta over hele lånet, i tillegg kjøpe ut han, totalt 1,5 + 0,75 = 2,25 millioner i lån. 

Du har nok råd til det, kommer an på hvor mye rente du betaler. Men du har ikke mye penger til andre ting. Kjedelig å bo seg i hjel. 

Hvis du har 2 % rente blir det ca 45 000 i renter pr år, i tillegg skal du betale ned ca 100 000 pr år. Altså 150 000 i året. 

Med et barn er det ikke så lett å jobbe veldig mye mer, selv om det hjelper på regnestykket. 

Hvis det er mulig å leie ut deler av boligen, hjelper det voldsomt. 

Jeg tenkte først slik som deg at jeg skulle prøve å holde på en bolig, uansett. Men heldigvis ble jeg overtalt, og med ny leilighet fikk jeg både bedre økonomi og tid til barnet. 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, stan skrev:

Du må jo ta over hele lånet, i tillegg kjøpe ut han, totalt 1,5 + 0,75 = 2,25 millioner i lån. 

Du har nok råd til det, kommer an på hvor mye rente du betaler. Men du har ikke mye penger til andre ting. Kjedelig å bo seg i hjel. 

Hvis du har 2 % rente blir det ca 45 000 i renter pr år, i tillegg skal du betale ned ca 100 000 pr år. Altså 150 000 i året. 

Med et barn er det ikke så lett å jobbe veldig mye mer, selv om det hjelper på regnestykket. 

Jeg tenkte først slik som deg at jeg skulle prøve å holde på en bolig, uansett. Men heldigvis ble jeg overtalt, og med ny leilighet fikk jeg både bedre økonomi og tid til barnet. 

Ikke glem 500 000 kr i studielån. Det vil si totalt lån på 2,75 mill.

Tviler på at banken gir så mye til en enslig mor.

Jeg tjente selv 520 000 kr i året. Ingen studie- eller annen gjeld. Ingen barn, men bil. Fikk låne bare 3,5 ganger årsinntekt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt hende at du finner en sleip nok bank som ser at de kan tjene rått på deg, men så trang økonomi hadde jeg aldri satt meg inn i. Finn deg et billigere sted å bo :) 

Anonymkode: 26fc7...d86

Skrevet
3 timer siden, Ny Bruker skrev:

Ikke glem 500 000 kr i studielån. Det vil si totalt lån på 2,75 mill.

Tviler på at banken gir så mye til en enslig mor.

Jeg tjente selv 520 000 kr i året. Ingen studie- eller annen gjeld. Ingen barn, men bil. Fikk låne bare 3,5 ganger årsinntekt.

Ja, det er viktig å ta med. 

En ting om banken vil, men det er neppe lurt å strekke økonomien så mye. 

Men hvis det er mulig å leie ut deler av boligen, da kan det gå. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vurdert å leie ut et rom ja, men sliter litt med å ha noen innpå oss og dele kjøkken,bad.. Men kansje. :) 

Det kan være jeg og gutten hadde greid oss med en et roms leilighet på 30 kvm men det hadde blitt veldig lite for oss. Alikevel er det noe som hadde muligens vært aktuelt. Vurderer å leie en periode også og prøve å spare og sette overskuddet på bsu, men det føles litt kjipt å hoppe inn på leiemarkedet og gå glipp av verdistigning. 

Anonymkode: 11b2b...4a9

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, stan skrev:

Skal ikke lånet også deles..?

Anonymkode: b8a53...853

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, lånet følger huset. 

Dessuten hvem vil betale på et lån for et hus de hverken bor i eller eier. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det som skjer. Han har halvparten av egenkapitalen og lånet i huset. Det vil si 750 000 kr i EK og 750 000 kr i lån. Når hun kjøper hans del, så kjøper hun ut halvparten som er hans. Altså hun må lånet 1,5 mill og gi til ham. Han bruker 750 000 for å innfri boliglånet sitt og 750 000 kr får han "i lomma".

Hun sitter igjen med 750 000 i egenkapital i form av boligen. Restlån på 750 000 kr og enda nye 1 500 000 kr som hun må skaffe for å kjøpe ut samboeren. I praksis må hun vel søke om ny lån. Studielånet kommer i tillegg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...