AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #1 Skrevet 16. april 2017 Beklager jeg må ha det inn med teskje Når en tolker en tekst så analyserer en alltid først, for å så gi et personlig perspektiv om teksten. ? MEN skal dette personlige perspektivet komme til slutt, eller etter motiv eks, så skriver jeg hva jeg tror meningen med teksten er? Eller etter noen virkemidler, så skriver jeg eks hvilken funksjon jeg tror noen av de har? (Har jeg forstått det riktig, at det ikke er noe "fasit" på en tolkning, så jeg bestemmer selv hva jeg vil tolke/legge vekt på i analysen? + selfølgelig om det oppgaven spør om) Hvis en oppgave sier "analyser denne teksten" så følger jeg bare en standar mal for analyse og ikke noe mer? Setter pris på svar Anonymkode: 3e880...25a
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #2 Skrevet 16. april 2017 Analyse betyr å ta for seg språklige virkemidler, kontekst, mening, tolking. Du vil aldri få spørsmål om kun å tolke en tekst på eksamen. Anonymkode: cfdda...e90
Ananas. Skrevet 16. april 2017 #3 Skrevet 16. april 2017 Om du ramser opp alt tli slutt eller tar det avsnittsvis er egentlig det samme, så lenge du er tydelig på hva som er analyse og hva som er din tolking av det du har analysert. Det viktigste er å skille for leseren hva som er hva. I en lengre tekst kan avsnitt for avsnitt (altså virkemiddel) være en god metode, i kortere tekster ville jeg skrevet tolkingsdelen til slutt. Om du velger avsnitt for avsnitt bør du likevel oppsummere funnene dine også i et avsluttende avsnitt (eller flere) om tolkingen din slik at du kan kommentere helheten der. 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #4 Skrevet 16. april 2017 Lenge siden jeg analyserte tekst, men hadde en mal der hva som skulle gjøres i gvert av de sju punktene var listet opp. Malen ble pugget og fulgt på prøver. Anonymkode: 9d56e...b48 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #5 Skrevet 16. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Analyse betyr å ta for seg språklige virkemidler, kontekst, mening, tolking. Du vil aldri få spørsmål om kun å tolke en tekst på eksamen. Anonymkode: cfdda...e90 Jeg trodde at analyse er uten å tolke, men å tolke er med en analyse? - leste at de ikke skriver " tolk og analyser" denne teksten på eksamen. Da å "tolke" innebærer også å analysere? Anonymkode: 3e880...25a
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #6 Skrevet 16. april 2017 3 minutter siden, Ananas. skrev: Om du ramser opp alt tli slutt eller tar det avsnittsvis er egentlig det samme, så lenge du er tydelig på hva som er analyse og hva som er din tolking av det du har analysert. Det viktigste er å skille for leseren hva som er hva. I en lengre tekst kan avsnitt for avsnitt (altså virkemiddel) være en god metode, i kortere tekster ville jeg skrevet tolkingsdelen til slutt. Om du velger avsnitt for avsnitt bør du likevel oppsummere funnene dine også i et avsluttende avsnitt (eller flere) om tolkingen din slik at du kan kommentere helheten der. Takk! Anonymkode: 3e880...25a
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #7 Skrevet 16. april 2017 Tolkning går inn i analysen, men det er ikke alt. Når du analyserer en tekst skal du finne alle virkemiddel i teksten, gi eksempler på dem og forklare kort hva de er. Deretter, der det er naturlig, kan du bruke dem som argumenter for en tolkning. Hvor mye du skal tolke varierer fra oppgave til oppgave, men ved å tolke viser du at du har forstått hva folkaliseringen og analepsene osv. prøver å få fram. Sist jeg analyserte en novelle strukturerte jeg avsnittene på en litt forenklet måte sånn: Nevn hvilket virkemiddel du tar for deg, bruk eksempler. Forklar hvilken virkning dette gir, tolk litt utover det der det passer seg. Jeg hadde også et avsnitt på slutten der jeg tok for meg de symbolske vesnene i teksten og tolket litt rundt dem. Anonymkode: 36af2...d46 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå