Gå til innhold

Konfirmasjon-hva skal jeg svare??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har vært bestevenn med ei jente i 17 år (er 21 nå). Hun har 1 lillesøster og en lillebror jeg ikke har noe kontakt med. I høst møtte jeg lillesøstra hennes og da sa hun: "gleder du deg til å hjelpe til i konfen til ****?" Spurte hva hun tenkte på og fikk til svar at "ja du må jo hjelpe til.."

så har jeg ikke hørt noe mer om konfirmasjonen og regnet med at det var glemt før en melding tikka inn idag om dato osv. Konfirmasjonen er dagen etter jeg skal feire bursdagen min og jeg har besøk den helga fra en annen kant av landet. 

Hva skal jeg gjøre? Føler at jeg "må" hjelpe, men når jeg både har bursdagsfeiring/fest på lørdag og besøk hele helja er det er dilemma for meg. 

Fikk dato idag, og det er bare 2 uker til..

Bestevennen min (eldste søstera til konfirmanten) er invitert i bursdagen min og skal være med å feste.. jeg har IKKE lyst til å hjelpe til i konfirmasjonen

Anonymkode: 0e031...a5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er veldig rart at du blir "tvunget" til å hjelpe på denne måten! Enten får du si det som det er (at du ikke vil), eller så får du finne på en unnskyldning (f.eks familiemiddag/-selskap som du må på?) eller så får du gjøre som de vil. Jeg ville valgt et av de første alternativene. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du svarer at siden du ikke hadde hørt noe om det regnet du med det ikke ble noe av (nødløgn), og nå har du planlagt bursdagfeiring og får besøk langveis fra den helgen, så du har ikke anledning. Himla frekt av folk å bare forvente at andre stiller opp uten å spørre skikkelig. 

Anonymkode: befe9...ca0

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for innspill begge to 😊 Har virkelig ikke lyst til å hjelpe til å ihvartfall ikkenoe jeg ikke har blitt spurt.. men syns det er slemt å si nei siden det er familien til bestevennen min. 

Har jo ikke fått dato før idag så trodde det var glemt eller no og siden jeg har bursdag og får besøk fra en annen kant av landet frister det ihvartfall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri hørt at det liksom skal være vanlig? 

Anonymkode: 73030...7fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Står i meldingen at "du (jeg) å de som skal hjelpe til må komme på lørdagen å se på lokalene klokka 17. 

Min bursdag starter 1800 så det går altså ikke. Forstår ikke at bestevennen min ikke har sakt noe til foreldrene..? 

Hvem skal jeg svare at jeg ikke har mulighet? Bestevennen min eller søstera (ho sendte meldingen om dato osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke tenke på det lillesøsteren sa i høst som en beskjed, det betyr at du har fått to ukers varsel, og at du ikke kan fordi du har gjester den helgen. Hold festen og alt mulig utenfor (selv om de vet om den fordi venninnen skal dit), men man reiser ikke "på jobb" når man har gjester om jobben blir tilbudt deg etter at du har invitert. At man er familievenn betyr ikke automatisk plikt til å stille opp i en konfirmasjon man ikke har hørt noe om. Formuler deg noe ala "Hei, så hyggelig å bli spurt! Den helgen har jeg besøk, så jeg har dessverre ikke mulighet til å stille opp." e.l., når du svarer på en måten er det vanskeligere å furte mot deg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri hørt at det liksom skal være vanlig? 

Anonymkode: 73030...7fb

Å bli spurt slik? Eller stille opp? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Ananas. skrev:

Du kan ikke tenke på det lillesøsteren sa i høst som en beskjed, det betyr at du har fått to ukers varsel, og at du ikke kan fordi du har gjester den helgen. Hold festen og alt mulig utenfor (selv om de vet om den fordi venninnen skal dit), men man reiser ikke "på jobb" når man har gjester om jobben blir tilbudt deg etter at du har invitert. At man er familievenn betyr ikke automatisk plikt til å stille opp i en konfirmasjon man ikke har hørt noe om. Formuler deg noe ala "Hei, så hyggelig å bli spurt! Den helgen har jeg besøk, så jeg har dessverre ikke mulighet til å stille opp." e.l., når du svarer på en måten er det vanskeligere å furte mot deg.

Støtter denne! Det er et genialt svar som svarer på tiltale uten at de kan bli snurt. Heia heia

Anonymkode: 92dfc...2ce

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fortell oss hvordan det går ts, har du fått svar?

Blir overrasket hver gang jeg ser folk kreve sånne ting.. Mange idiotiske korttenkte mennesker her i verden. 

Anonymkode: 1822f...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres helt vilt ut og du har ingen plikt til å si ja til dette TS! Mange års vennskap betyr ikke at du er fritt vilt som serveringshjelp! 

Foreldrene til konfirmanten har visst datoen lenge og de burde kontaktet deg og avklart om du kunne hjelpe til for lenge siden. De kan ikke forvente at du stiller opp på to ukers varsel og endrer planene dine så kort tid i forveien. 

Her har de nok planlagt dårlig og det er ikke din feil. Kos deg med egen bursdag og selskap!  Gratulerer med dagen 🎂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...