Gå til innhold

Lydisolasjon i leiligheter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I Finn-annonsene står det veldig ofte at etasjeskillet er av et trebjelkelag i leilighetsbygg. Hovedkonstruksjonen er ofte av mur i bygg fra tidlig 1900-tall. Vil det si at veggene mellom leilighetene også er av mur? Hvor lydtett er det egentlig?

Noen som kan dele erfaringer med forskjellige byggematerialer og hvilket årstall leilighetene ble bygd? Som dere sikkert skjønner så skal jeg kjøpe meg leilighet og er dritredd for å havne et sted hvor det er veldig lytt. Noe dunking i det fjerne må man jo tåle, men hvis det høres ut som at naboen skal komme gjennom taket hvert øyeblikk, så er det ikke så hyggelig. 

Jeg har bodd i en leilighet fra 1980 hvor etasjeskillet og veggene mellom leilighetene var av betong. Det var veldig stille stort sett hele tiden til tross for at hele leiligheten var under stua til de som bodde over. Det kan også hende at jeg var heldig med naboene.

Anonymkode: d3bcc...054

Skrevet

Det eneste jeg har fått med meg er at ting som blir bygget nå etter nyere standard skal være veldig lydisolert, men selvfølgelig er det ikke sånn med alt.

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

I Finn-annonsene står det veldig ofte at etasjeskillet er av et trebjelkelag i leilighetsbygg. Hovedkonstruksjonen er ofte av mur i bygg fra tidlig 1900-tall. Vil det si at veggene mellom leilighetene også er av mur? Hvor lydtett er det egentlig?

Noen som kan dele erfaringer med forskjellige byggematerialer og hvilket årstall leilighetene ble bygd? Som dere sikkert skjønner så skal jeg kjøpe meg leilighet og er dritredd for å havne et sted hvor det er veldig lytt. Noe dunking i det fjerne må man jo tåle, men hvis det høres ut som at naboen skal komme gjennom taket hvert øyeblikk, så er det ikke så hyggelig. 

Jeg har bodd i en leilighet fra 1980 hvor etasjeskillet og veggene mellom leilighetene var av betong. Det var veldig stille stort sett hele tiden til tross for at hele leiligheten var under stua til de som bodde over. Det kan også hende at jeg var heldig med naboene.

Bygg fra tidlig 1900-tallet er ofte murstein (teglstein) med murpuss/kalkuss inne og ute, ett tips når det kommer til innervegger er å se hvor tykke de er. Eks, er en vegg 30cm tykk er det oftest mur i midten, mulig bygd ut med treverk på hver side. Hadde veggen vært treverk tversk igjennom ville den vært tynnere. Ett trisk du kan gjøre er å banke lett i veggene på visning, er det mye motstand og ikke en hul lyd er det mur. 

På leiligheter hvor det er seksjonert opp fra en stor til flere mindre leiligheter er det vanlig å dele opp med lydvegger og ett- til flere lag med gips (brann og lydhemmende). Bjelkelag av treverk er ofte kledd med bambus som er pusset med gipspuss hvis leiligheten er veldig gammel. Er det høy takhøyde kan du senke taket med lydbøyler for å dempe støy ovenifra. Hvis du velger å senke tak ville jeg anbefale deg å se på om du ønsker flere takpunkter i tak for lys etc. 

Bygårder fra ca 1930-1940 tallet var det mer vanlig å støpe vegger og etasjeskilller i betong, sånn sett blir guvet til 2etasje også taket til 1 etasje etc. Lyd kan høres ganske så bra til tider, her kan du se om det er svake rugler i taket hvis det ikke er blitt sparklet opp, for å avgjørede om det er betong eller gips eventuellt annet materiale. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i betongblokk bygd på slutten av 1950-tallet. Her er det veldig lytt.... betongen isolerer ikke særlig mye mot lyd. Akkurat nå hører jeg f.eks. at naboen over meg driver og "dikke-dikk"er med sin baby, og duller med den. Noen ganger synger de for den, og andre ganger hører jeg at den eldste ungen løper over gulvet. Jeg hører når de har besøk (f.eks. en ny kvinnestemme samtidig som den til hun som bor der).

Heldigvis har jeg aldri hørt en lyd fra soverommet deres, rett over mitt, når jeg ligger og skal sove... det hadde vært pinlig. Eller, jeg hører lyder fra ungene deres da, skriking og grining der inne (de har ungene på soverommet sitt om natta), men hører altså ingen lyder som tyder på sex. Enten har de det veldig sjelden ellers så er de veldig dempet og lavmælte når de holder på. Sannsynligvis det siste, siden de har tre unger der inne som ikke bør vekkes.

Anonymkode: e5113...43b

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, alle 3.

Tar gjerne i mot flere :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dårligst erfaring med 70 tall sandwich-betong bygg. Her er konstruksjonen laget slik at lyder forplanter seg over flere etasjer. Ikke noe moro å høre mannen 4 etg. over deg tisser i do midt på natta.

De beste lyd-konstruksjonene finner gjerne i nyere betongbygg med vannrør i etasjeskillene. I noen tilfeller vil du sannsynligvis ikke høre naboene, år etter år.

Anonymkode: d7df3...5fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...