Gå til innhold

1 1/2 åring kaster maten rundt seg!!!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir gal, etter hvert måltid må vi sope sammen brød, ris, kjøttboller.. you name it! Vi har prøvd å overse adferden og ta fra henne maten. Er dette normalt? Tips? Det er ikke snakk om bittelitt mat, vesla kaster det rundt seg - også i bhg. Hilsen oppgitt mamma.

Anonymkode: e64ef...8aa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. Det vil bedre seg rundt nå eller fra 2-2,5 årsalder. Har dessverre ingen andre tips enn å være føre var - jeg ser på min snart 2 åring når det skal til å skje, og tar bort mat/drikke før ungen rekker å kaste det. Har eldre barn også, og alle var gjennom denne fasen. Forsøkte "alt" med førstemann, ble helt gal... Gikk over rundt 2 årsalderen hos alle mine. Nå er jeg så vant til det, og driter i å vaske kjøkkengulv (tar det aller verste/vått) før etter kveldsmat, men rekker ofte å ta bort maten før det skjer. Gir ellers ingen oppmerksomhet rundt det, men pleier å snakke om hvorfor jeg tar bort maten (er jo begrenset hva hun forstår enda), men av og til så sier hun nå "ferdig" i stedet for å kaste maten. 

Anonymkode: 4dd84...ff9

• Liker 2
Skrevet

Høres som et helt normalt skritt i utviklinga. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp hund. 😊

Anonymkode: 7c3c0...fa2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir min få biter om gangen, får han hele fatet skal han bare kaste rundt. Nå får han ny bit når han har puttet den han hadde i munnen (eller mistet den). Det fungerer greit her :-)

Anonymkode: e3be2...3bc

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg pleide å være føre var, når sønnen min var i den alderen der og synes det var morsomt å kaste maten på gulvet. Han grep maten i neven, og i det han løftet/svingte armen ut til siden (ikke opp mot munnen) for å ta sats og hive, så var jeg lynsnart ute og grabbet tak i neven hans, og styrte den tilbake til tallerkenen. Der tvang jeg han til å slippe maten på tallerkenen, ikke på gulvet. Han ble selvsagt rasende og hylte fordi jeg "ødela moroa" han hadde planer om, men det ga jeg blaffen i. Etterhvert ga han opp å forsøke og hive mat på gulvet, fordi han viste at jeg ville ta han før han rakk det uansett.

Det er viktig å forklare når man gjør det og hvorfor, i enkle ord, hele veien, sånn at barna forstår. Som f.eks. "NEI; ikke kaste mat på gulvet! Det er ikke lov. Maten skal i munnen eller her på tallerkenen!" Bare å gjenta og gjenta, til de forstår.

Endret av Million
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, tusen takk for svar. Dette er vår første, så det er godt å lese at dette er normalt for alderen!! Skal prøve tipsene i morgen. Når jeg ser andre små er så flinke til å spise maten sin selv, så blir jeg nesten flau over vesla..

Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)

Hehe, helt vanlig. Her regner det kjøttboller, en bit i munnen, en i hånden og en som kasteball :fnise:

Sier nei på en bestemt og rolig måte og så legger jeg maten på fatet igjen. Tar han helt av så får han en bit av gangen til han roer seg litt og så frem igjen med tallerken. Som oftest forsyner han seg da med en og en bit. Men av og til er det gøy å se hvor langt maten kan fly :mynona:

Endret av GoldenLioness
AnonymBruker
Skrevet

Overse adferden eller begynne med grensesetting NÅ! Ikke i tvil hva som du vil få mest igjen for senere i livet.

Anonymkode: 521a1...b6c

• Liker 2
Skrevet

Gi lite mat på tallerkenen om gangen, og ta bort maten med én gang hun begynner å kaste. Si at maten skal i munnen. Hvis hun protesterer og vil ha tilbake maten å forklarer du igjen at maten skal i munnen og at den som kaster mat på gulvet ikke er sulten. Kaster hun igjen tar du maten bort for godt det måltidet.

Det er selvsagt helt normalt at hun kaster mat på gulvet, men det betyr ikke at du skal la henne gjøre det. :) Barn tester alt mulig i den alderen. Hun kaster nok både for å se hvordan tyngdekraften fungerer og hvordan du reagerer.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I den alderen begynte jeg å overdrevent applaudere/skryte for ting som blei satt på bordet heller enn kasta i bakken. Dette reduserte drastisk hva som blei kasta i bakken ved spising sun ville hs masse skryt for å gjøre det riktig.  Kunne kjappt slutte med skryten også for da var sirkelen litt brutt. Men mulig hun var litt eldre da

Anonymkode: a44f4...92e

• Liker 1
Skrevet

Min kaster maten evt hele tallerkenen og koppen i gulvet når han er mett. Er 1.5 år nå. Grisealderen. Har vel igrunn ikke lagt så stor vekt på det annet enn å si med rolig stemme at det ikke er lov å kaste maten på gulvet. Det går over 😊  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir gal, etter hvert måltid må vi sope sammen brød, ris, kjøttboller.. you name it! Vi har prøvd å overse adferden og ta fra henne maten. Er dette normalt? Tips? Det er ikke snakk om bittelitt mat, vesla kaster det rundt seg - også i bhg. Hilsen oppgitt mamma.

Hvis du ikke takler dette bør du ringe ditt lokale Barnevern for tiltak og aktivitetsplan! 

Anonymkode: 908b6...901

AnonymBruker
Skrevet

Haha! Å, den småbarnstida, det begynner å bli lenge siden for oss, men kjenner meg så igjen.

Slapp av, det er helt normalt! :skratte:

Og husk, ta masse bilder, dere kommer til å smile og le av dette når årene har gått :) Jeg blir helt sentimental når jeg ser bilder av våre barn i den alderen med mat fra toppen av hodet og ned til tærne :)

Anonymkode: 0b74a...7b9

• Liker 3
Skrevet (endret)
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, tusen takk for svar. Dette er vår første, så det er godt å lese at dette er normalt for alderen!! Skal prøve tipsene i morgen. Når jeg ser andre små er så flinke til å spise maten sin selv, så blir jeg nesten flau over vesla..

Et menneske kan bli nesten 100 år, litt tidlig å forvente at hun skal spise pent allerede vel? Hun er jo bare såvidt over baby stadiet... 

Som sagt i tråden allerede er det helt normalt, ville bekymret meg mer for passive alt for lydige små barn.

Endret av Handful
AnonymBruker
Skrevet

Hehehe, her er det samme greia. Fikk vite på helsestasjonen at det er normal og sunn utvikling og at noen foreldre er altfor kjapp ute med kluten for å tørke opp. Litt i munnen og litt på gulvet! Vi skademinimerer ved å gi små porsjoner middag og fyller på etterhvert som det blir tomt. Når hun begynner å koste maten bort fra fatet sitt og gir tegn på at hun er mett tar jeg den bort. Så henter vi hunden som støvsuger endel før jeg tar opp matrester. Tips: Ris og erter er enklere å koste opp når det har tørket en times tid :P Vasker gulvet 1 gang i uka og ignorerer at det er litt skittent akkurat nå. Som andre skriver er det bare en fase, som alt annet :) 

Anonymkode: 03128...eb7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er barnehageassistent, og kan bekrefte at det er veldig vanlig. I den alderen er det bare til å tørke opp etter måltidet. Gi små porsjoner om gangen for å minimere søl. De er mer åpne for tilsnakk når de blir litt eldre. Vi pleier å hente inn noen eldre barn fra en annen avdeling ved måltidet som skal opptre som gode eksempler (vinn-vinn, da de eldre ofte også tuller mer da de bare er med hverandre). 

Anonymkode: 9eb4d...360

• Liker 1
Gjest making.a.mess
Skrevet
På 16.4.2017 den 20.00, AnonymBruker skrev:

Enkelt. Hun får ikke spise selv. Mat henne til hun oppfører seg bedre. Hun vil snart ønske å få spise selv og må da føye seg etter ditt ønske om at dette skal foregå på en fin måte

Skrevet

Ryddet for personangrep.

Raven Emerald, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...