Gå til innhold

Tilsette makk i varmkompost?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har akkurat begynt å kompostere. Det er en isolert boks. Så vi håper at den utvikler varme ganske snart. Er det da vanlig å ha makk i komposten eller blir det for varmt?

Anonymkode: fa1fa...a7e

Gjest Coolaid
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har akkurat begynt å kompostere. Det er en isolert boks. Så vi håper at den utvikler varme ganske snart. Er det da vanlig å ha makk i komposten eller blir det for varmt?

Du skal ikke ha makk i komposten - den vil ikke trives i dersom du får optimal temperatur. Makken kommer helt av seg selv når jorda er ferdig i bingen og ligger til modning i hagen din.

Varmkompost er en kompost der temperaturen i store mengder av kompostmassen overstiger 50-55°C. I en varmkompost vil det over tid opptre en viss hygienisering. Det vil si at ugrasfrø og en del plantesykdommer ikke vil overleve. Samtidig er det også for varmt til at meitemark overlever.

På facebook er det mange flinke folk som kan svare på alt du måtte lure på om kompost - gruppen heter Kompostering Norge, den er det verdt å bli medlem av. 

Du kan også spørre meg, jeg kan en god del om kompostering. Jeg har både Bokashi (fermentering) og tradisjonell varmkompost/helårskompost. Det er kjempegøy med kompost! :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for det superhyggelige svaret ditt! :)

Vi dumpet vår første ladning med matavfall i går. Spent på når varmen kommer.

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet

På 17.4.2017 den 8.43, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for det superhyggelige svaret ditt! :)

Vi dumpet vår første ladning med matavfall i går. Spent på når varmen kommer.

Det blir kjempespennende. Du kan også ha et steketermometer stående oppi eller stikke det nedi av og til for å måle tempen. Da blir det letter å se om du er "innafor" dersom du lurer på hva som skjer. Ta gjerne bilder eller skriv her, det er kjekt å lese om andres kompost (ja vet jeg er sær) men kompost er kjempeinteressant. :)

AnonymBruker
Skrevet

Herlig! Det er veldig kjekt å få kjenne litt på entusiasmen din. Her er noen (litt dårlige) mobilbilder. Men det var altså varmt da vi hev i runde #2, og snart er vi klare for #3. Da må vi røre skikkelig godt.

Kompost1.jpg

Kompost2.jpg

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det så varmt i komposten at det stå vanndamp ut av den i går kveld. :D Samtidig var det små larver overalt. Skal dét være sånn?

IMG_20170510_084755.jpg

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det så varmt i komposten at det stå vanndamp ut av den i går kveld. :D Samtidig var det små larver overalt. Skal dét være sånn?

Nei, da er det for lav temperatur og du har fått fluelarver i komposten. Bland inn mer strø og ha i kokende vann fra vannkoker. I mange tilfeller får du gang i komposten igjen. 

Her er en god brosjyre om kompostering. http://bir.no/Documents/Brosjyrer/Heimekompost_nynorsk.pdf 

Anonymkode: a9faa...547

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

IMG_20170510_084755.jpg

Kan vi få se under lokket også? Altså matavfallet :) 

Bruk et steketermometer eller noe. Temperaturen i bingen bør ligge på rundt 60 grader. Det er en grei pekepinn. 

Endret av Coolaid
AnonymBruker
Skrevet

Har bare steketermometer i ovnen, men får kjøpe ett. Skal ta et bilde til senere, men jeg synes avfallet blir "jordaktig" vanvittig fort.

Akk, trodde vi fikk det til med en gang. 🤕

AnonymBruker
Skrevet

Slik ser det ut inni:

IMG_20170510_224953.jpg

Veldig varmt fortsatt.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik ser det ut inni:

IMG_20170510_224953.jpg

Veldig varmt fortsatt.

Det klistremerket skal vel ikke være oppi der?

Spennende forresten! Jeg ønsker meg også binge nå.

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, klistremerket stikker veldig ut, ja, men det blir vel borte det også. Jeg synes forråtnelsen skjer forbausende raskt. :D

Skrevet

Ja, klarte ikke å unngå å se det.

Hvordan fungerer det med appelsin og andre sitrus frukter? Er det fyfy å kaste oppi? Hva andre ting bør en ikke kaste oppi?

Åh! Jeg vil ha binge, digert insekthotell og en frukthage!  

AnonymBruker
Skrevet

Så du den brosjyren? Det meste går vel egentlig fint, unntatt oljer, store bein og slikt.

Gjest Coolaid
Skrevet
På 11.5.2017 den 22.04, Forundret.. skrev:

Ja, klarte ikke å unngå å se det.

Hvordan fungerer det med appelsin og andre sitrus frukter? Er det fyfy å kaste oppi? Hva andre ting bør en ikke kaste oppi?

Åh! Jeg vil ha binge, digert insekthotell og en frukthage!  

Det klistremerke har ingenting å gjøre der. Appelsin og andre sitrus frukter er helt ok. Husk at jo mindre biter du putter oppe jo fortere omdannes det til jord. Så kutt opp om du har lyst til det.

Skrevet
1 minutt siden, Coolaid skrev:

Det klistremerke har ingenting å gjøre der. Appelsin og andre sitrus frukter er helt ok. Husk at jo mindre biter du putter oppe jo fortere omdannes det til jord. Så kutt opp om du har lyst til det.

Men hemmer ikke sitrus prosessen? 

Gjest Coolaid
Skrevet
10 minutter siden, Forundret.. skrev:

Men hemmer ikke sitrus prosessen? 

Ikke hva jeg har erfaring med eller har hørt fra andre. Jeg har appelsiner i rett som det er. Jeg stilte spørsmålet på et kompostkurs og de hadde ikke hørt at dette skulle være et problem. 

AnonymBruker
Skrevet

Kompostkurs? Fantastisk! Er det renovasjonsselskap som har slike, eller hageselskap kanskje?

• 3 uker senere...
Gjest Coolaid
Skrevet
På 14.5.2017 den 23.24, AnonymBruker skrev:

Kompostkurs? Fantastisk! Er det renovasjonsselskap som har slike, eller hageselskap kanskje?

Det er mange som arrangerer kompostkurs. Renovasjonsselskapet, hageforeninger, bærekraftig liv grupper, osv osv. Jeg hadde lært alt av meg selv før jeg havnet på et kurs helt tilfeldig, så ble litt skuffet - kursene egner seg mest til "kom i gang med kompost" osv. Kurs er kjempegreier dersom man er ute etter basic info. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi begynner å få litt dreisen på dette. Når temperaturen falt fordi vi hadde for mye ugress fra hagen oppi, var vi veldig nøye med å fylle på matavfall med mye kverna treverk i. Det ble litt luftigere og litt mer "matinnhold", så, vipps, kom varmen tilbake. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...