Gå til innhold

Flytte nærmere familie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min mann har 2 døtre. 6 og 10 år. Vi har familie på hans side nær her vi bor, men de bryr seg ikke. Kommer aldri på besøk utenom bursdager til ungene. Så vi sitter stort sett alltid alene. Aldri noen å dele middag eller påskefrokost med.

Jeg syns det er så trist og savner familien min, hvor der er godt samhold. De er mange, bor på annen kant av landet.

Det tærer veldig på oss voksne å ha det slik. Jeg ønsker å flytte nærmere mine, mannen er skeptisk. Han tror ikke han får seg ny jobb. Og jeg ser den, kan være vanskelig med jobb.

Er det slik at hvis vi sier opp faste jobber og flytter, så har vi ikke krav på noe fra Nav? Hvor starter man evt?

Anonymkode: e37ac...56c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du starter med å søke jobber i den nye byen, når jobb er på plass flytter dere. Minst en av dere må ha inntekt stor nok til å dekke utgiftene i ny by.  

Jeg hadde flyttet. Lykke til :)

Anonymkode: 41914...3ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min mann har 2 døtre. 6 og 10 år. Vi har familie på hans side nær her vi bor, men de bryr seg ikke. Kommer aldri på besøk utenom bursdager til ungene. Så vi sitter stort sett alltid alene. Aldri noen å dele middag eller påskefrokost med.

Jeg syns det er så trist og savner familien min, hvor der er godt samhold. De er mange, bor på annen kant av landet.

Det tærer veldig på oss voksne å ha det slik. Jeg ønsker å flytte nærmere mine, mannen er skeptisk. Han tror ikke han får seg ny jobb. Og jeg ser den, kan være vanskelig med jobb.

Er det slik at hvis vi sier opp faste jobber og flytter, så har vi ikke krav på noe fra Nav? Hvor starter man evt?

Hvor kommer NAV inn i bildet? Er dere på stønader eller dagpenger per idag? 

Anonymkode: ec71e...23f

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor kommer NAV inn i bildet? Er dere på stønader eller dagpenger per idag? 

Nei vi er i faste jobber. Men om vi evt må melde oss aebeidsledig og få midlertidig hjelp, så er vel Nav riktig instans? Mvh Ts 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei vi er i faste jobber. Men om vi evt må melde oss aebeidsledig og få midlertidig hjelp, så er vel Nav riktig instans? Mvh Ts 

Ah, sånn å forstå! 

Det er vel slik at dersom du sjølv seier opp jobben så må det gå 8 veker før du kan motta dagpenger. Men å melde deg som arbeidssøker kan du gjere umiddelbart. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er 12 ukers karantenetid på nav når du sier opp jobben selv. Det heter et man er pliktig til å ta jobb hvor som helst i landet. Dvs hvis du flytter til Oslo og kun får jobbtilbud i Bergen kan nav i teorien si at du har takka nei til en jobb og dermed gi deg avslag på dagpenger for evig og alltid.

Siden det er du som vil flytte tror jeg det er viktig at mannen finner en jobb han vil kunne trives godt i før dere tar valget om flytting. Har du et yrke som gjør at du f.eks kan jobbe litt ekstra i sommerferien? Lettere å få en fot innenfor da hvis jobbmarkedet er dårlig.

Anonymkode: c86e4...bcb

Skrevet

Dere må søke jobber i ny by først, og dere bør ikke si opp jobber og flytte før dette er i boks. Inntekt kommer først. Så har dere vel uansett tre måneders oppsigelsestid i jobben og disse månedene bruker dere på å både finne et nytt hus (evt et sted å leie eller bor hos familie mens dere leter etter hus) og gjøre klart til og selge det huset dere har nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er som de andre sier. Søk jobb først, så flytter dere. Finner dere ikke huset dere vil ha, så leier dere inntil videre.

NAV mener dere må flytte hvis dere ikke får jobb der dere bor, så da risikerer dere å måtte bryte opp enda en gang. Så for barnas og deres egen skyld. Jobb først, flytte etterpå.

Anonymkode: 1dafd...cdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...