AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #1 Skrevet 16. april 2017 Vi er i en litt lei situasjon nå. Foreldrene mine eier en hytte som jeg og broren min med familier bruker masse. Nå må taket på hytta skiftes ut, og broren min mener nå at foreldrene mine, han og jeg bør dele på utgiftene til dette. Altså 1/3 hver. Det rare er at foreldrene mine er enige, siden de mener at vi bruker hytta mer enn dem. De sitter ganske godt i det, så jeg skjønner ikke helt at dette kommer nå. De har aldri vært opptatt av slikt tidligere. Når jeg og samboer er der, hjelper vi selvsagt til med forefallende arbeid, vasker, hogger ved osv, og jeg har betalt for "småting" til hytta som maling, gressklipper osv. Likevel er vi i slutten av 20-årene og fortsatt i oppstartsfasen, har stort lån på leilighet, store utgifter til barnehage osv. Det nye taket vil komme på ca. 100.000 kr. Dersom jeg må betale 33.000, vil det gjøre et dyyypt innhogg i sparekontoen. Og det vil si at sommerferien blir helt ødelagt for oss. Broren min er eldre, har en lederstilling og tjener mye bedre, så for ham er dette bare småpenger. Jeg synes dette er urettferdig. Vi eier jo ikke stedet en gang- bør vi da være med på en så stor utgift? Er det jeg som er smålig? Anonymkode: 643ff...7d6 3
Million Skrevet 16. april 2017 #2 Skrevet 16. april 2017 (endret) Det er jo en investering i fremtidig arv. Det er den dere betaler for å pusse opp og vedlikeholde nå. Og som du selv sier, dere bruker stedet masse. Det er på sett og vis rett og slett rimelig at dere da deltar på vedlikeholdskostnadene. Men....! Men hvorfor foreslår du ikke for foreldrene dine at de deler ut eierandeler på hytta, med en tredjedel til dere hver? En tredjedel til dem, en til deg og en til din bror? En slags forskudd på arv. Det føles da sikrere for dere, du har din eierandel, og broren din sin, slik at foreldrene dine da ikke kan komme uka etter at taket er byttet og si de har nå solgt hytta til høystbydende, og har planer om et lengre cruise i Karibien for pengene. Bare et eksempel, altså, men de kan i verste fall selge hytta når taket er byttet og tjene grovt på det og putte alle pengene i sin egen lomme. Det ER jo deres eiendom pr i dag.... Endret 16. april 2017 av Million 40
Puny Skrevet 16. april 2017 #3 Skrevet 16. april 2017 Enig at det ikke blir riktig! Om foreldrene dine ønsker en kompensasjon for at dere bruker hytta, burde dere snakke om det, men å kreve at dere skal være med å betale for nytt tak syntes jeg ikke blir riktig. 21
boblevann Skrevet 16. april 2017 #4 Skrevet 16. april 2017 Jeg er alltid imot og øke verdien på andres eiendom. Det er jo det dere i så fall vil gjøre - dere vil øke verdien på en hytte foreldrene deres bare kan selge når som helst. Jeg hadde nok ikke blitt med på det vi har litt samme problemet. Svigermor vil at vi skal betale oppussing på et falleferdig hus hun eier, med argumentet om at min mann vil arve det en gang uansett. Det er ikke aktuelt, for vi har ingen garantier for at hun ikke selger det med ekstra fortjeneste grunnet vår oppussing. Skjønner du? 21
Rosalie Skrevet 16. april 2017 #5 Skrevet 16. april 2017 Nei, det hadde jeg ikke giddet, altså. Dere bør vel uansett snart bli enige om hvem som skal arve hytta etter foreldrene dine. Sameie fungerer sjeldent særlig bra i lengden. 10
cmd Skrevet 16. april 2017 #6 Skrevet 16. april 2017 (endret) Dere bruker jo gratis hytte når dere er der? Har dere betalt til mora når dere har vært der? så jeg mener det er nok riktig at dere bør også betale. Eller slutt å låne hytte gratis og begynn å betale for å leie hytte... til markedspris Endret 17. april 2017 av cmd 7
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #7 Skrevet 16. april 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er i en litt lei situasjon nå. Foreldrene mine eier en hytte som jeg og broren min med familier bruker masse. Nå må taket på hytta skiftes ut, og broren min mener nå at foreldrene mine, han og jeg bør dele på utgiftene til dette. Altså 1/3 hver. Det rare er at foreldrene mine er enige, siden de mener at vi bruker hytta mer enn dem. De sitter ganske godt i det, så jeg skjønner ikke helt at dette kommer nå. De har aldri vært opptatt av slikt tidligere. Når jeg og samboer er der, hjelper vi selvsagt til med forefallende arbeid, vasker, hogger ved osv, og jeg har betalt for "småting" til hytta som maling, gressklipper osv. Likevel er vi i slutten av 20-årene og fortsatt i oppstartsfasen, har stort lån på leilighet, store utgifter til barnehage osv. Det nye taket vil komme på ca. 100.000 kr. Dersom jeg må betale 33.000, vil det gjøre et dyyypt innhogg i sparekontoen. Og det vil si at sommerferien blir helt ødelagt for oss. Broren min er eldre, har en lederstilling og tjener mye bedre, så for ham er dette bare småpenger. Jeg synes dette er urettferdig. Vi eier jo ikke stedet en gang- bør vi da være med på en så stor utgift? Er det jeg som er smålig? Anonymkode: 643ff...7d6 Hvor og hvem får du til å bytte et hyttetak for kr. 100 000? Anonymkode: 54adb...c2b 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #8 Skrevet 16. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor og hvem får du til å bytte et hyttetak for kr. 100 000? Anonymkode: 54adb...c2b Det kommer jo an på størrelsen på hytta og egeninnsatsen. Anonymkode: 75e7a...8dd 6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #9 Skrevet 16. april 2017 TS, jeg ville betalt mine 33.000 og tenkt at det var for alle gratis ferier i fortiden. Om du ikke betaler, vil det lett bli sånn at broren din anser det som selvsagt at han skal ta over hytta senere. Du har jo uansett ikke råd til å kjøpe ut han. Og han vil jo ikke dele hytta med deg, hvis du ikke kan betale vedlikehold. Anonymkode: b1d41...6d2 22
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #10 Skrevet 16. april 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor og hvem får du til å bytte et hyttetak for kr. 100 000? Anonymkode: 54adb...c2b Høres da ikke så uoverkommelig ut. Vi har (liten) enebolig med flere takflater, og fikk nytt tak, vannrenner, pipebeslag, feieplattform, feiestige m.m. for godt under 140'. Vi brukte et velrenommert lokalt firma, og valgte Isola Powertekk Nordic. Anonymkode: d1bb4...fd3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #11 Skrevet 16. april 2017 36 minutter siden, cmd skrev: Dere bruker jo gratis hytte når dere er der? Har dere betalt til kira når dere har vært der? så jeg mener det er bok riktig at dere bør også betale. Eller slutt å låne hytte gratis og begynn å betale for å leie hytte... til markedspris Seriøst?! Det er da ikke vanlig å betale sine egne foreldre for å bruke familiehytta? Er det noen familier som opererer sånn? Anonymkode: 643ff...7d6 26
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #12 Skrevet 16. april 2017 Hvis dere er der mye og det er en investering i fremtidig arv, så tenker jeg det er greit at dere bidrar til å betale. Anonymkode: 76d59...ef3 2
Vox_populi Skrevet 16. april 2017 #13 Skrevet 16. april 2017 (endret) Dere kan jo prøve å leie ei hytte, og se om det blir billigere! (Drøyt 100000 i årsleie er vanlig i innlandet i Telemark). 33000 er rimelig for masse bruk over flere år tidligere. Og hva med framtida? Betaler du ikke, blir det jo slutt på at du får låne hytta. Endret 16. april 2017 av Vox_populi 3
cmd Skrevet 16. april 2017 #14 Skrevet 16. april 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Seriøst?! Det er da ikke vanlig å betale sine egne foreldre for å bruke familiehytta? Er det noen familier som opererer sånn? men de er jo der gratis selv når de er voksne og tjener/har fast jobb. Forventer de at de skal få alt gratis selv når de er voksne og har fast jobb? 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #15 Skrevet 16. april 2017 17 minutter siden, cmd skrev: men de er jo der gratis selv når de er voksne og tjener/har fast jobb. Forventer de at de skal få alt gratis selv når de er voksne og har fast jobb? Jeg forventer ikke å få alt gratis, nei- jeg sier jo at vi gjør masse forefallende. Vi hjelper til med oppussing, vedhogst, betaler for maling, utstyr osv. Dette ville vi aldri gjort på et sted vi hadde betalt for å være. Jeg forventer ikke å få alt gratis, men ja- jeg forventer å få oppholde meg på familiehytta som foreldrene mine eier uten å betale leie. Jeg har aldri hørt om noen som gjør dette før. Hvis slike foreldre finnes, må de være vanvittig smålige. Foreldrene mine er på hytta ganske mye selv, de eier stedet, det er de som bestemmer når vi kan være der, osv. Som andre sier- de kan altså i prinsippet selge hytta når som helst- vi eier ikke stedet. Jeg synes det er helt urimelig at vi skal være med og betale for taket. Men- vi er heller ikke i en økonomisk situasjon hvor vi kan være medeiere. Det vil vi ikke klare, rent økonomisk. Foreldrene mine sitter godt i det, som sagt. Samboer og jeg, vi har mer enn nok i utgifter. Vi kan ikke betale doble avgifter, strøm osv. Og jeg skulle tro at foreldrene mine visste det. Anonymkode: 643ff...7d6 15
Puny Skrevet 16. april 2017 #16 Skrevet 16. april 2017 26 minutter siden, cmd skrev: men de er jo der gratis selv når de er voksne og tjener/har fast jobb. Forventer de at de skal få alt gratis selv når de er voksne og har fast jobb? Man betaler da ikke for å være på en familiehytte!? og om man skulle det så burde det være nettopp det, og ikke å betale en tredjedel av et tak man ikke vet om man arver... 6
Måbarefåsiat... Skrevet 16. april 2017 #17 Skrevet 16. april 2017 Bare elsker når noen som er snurt gjør en knallhard vurdering av andres økonomi. "Broren min har penger", "foreldrene mine har så god råd" osv. Hvis du bruker hytta masse og har 33' på sparekonto, er det ikke urimelig å dele på forefallende utgifter. Har man hus eller hytte, koster det penger. Og da får du være med på laget - eller la broren din betale "din del" og overta hytta senere. Hvis dette ikke passer deg, må du faktisk snakke med familien din og så får dere sette opp en bruks- og vedlikeholdsplan og klargjøre alles forventninger i forhold til dette. 9
skrue Skrevet 16. april 2017 #18 Skrevet 16. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det jeg som er smålig? Anonymkode: 643ff...7d6 Ja. Synes nok det. Bruker man hytta så bør man være med på å holde den i orden. 6
Serafina. Skrevet 16. april 2017 #19 Skrevet 16. april 2017 Ha et familiemønstre med deg, broren din og foreldrene dine der dere kan diskutere bruk, vedlikehold, fordeling av kostnader og fremtidig arv. Det er ikke vanlig å være med å betale for vedlikehold på en familiehytte man ikke selv eier, men de småtingene dere gjør og betaler for er bra. Absolutt vanlig å hjelpe til med forfallent vedlikehold når man er en flittig bruker av stedet, men eierne betaler de store tingene. 8
Vox_populi Skrevet 16. april 2017 #20 Skrevet 16. april 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men- vi er heller ikke i en økonomisk situasjon hvor vi kan være medeiere. Det vil vi ikke klare, rent økonomisk. Neivel, da så! Har du ikke råd til hytte, om så bare en tredjedel, så blir vel alternativet å kjøpe seg telt og feriere billig for framtida. Du kan jo ikke holde fram med å være gratispassasjer, da vil du føle deg som ei lus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå