Gå til innhold

Skoleutstyr og merkeklær på videregående

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På videregående skole er det ofte populært med andre merker på utstyr enn i grunnskolen.

Ta for eksempel skolesekker, hvilke merker er det vanlig å bruke? Ser ofte videregående elever med andre type sekker enn den nokså vanlige Beckman sekken. Hva er in på videre skoler?

Det er variasjon på sekker, klær og utstyr i grunnskolen. Regner med det er sånn på videregående også.

Dette innlegget kjeder sikkert mange, de som syns det er ubetydelig hvilken sekk, klær eller merke noen har på ting. Så beklager til dere, men det er dette jeg vil vite! Merker på sekk og klær som er in på videregående!:lillesky2:

Trenger ikke en diskusjon om at det er overfladisk å bry seg om merker og sånt noe! Det er overfladisk å bry seg om merker, sammenliknet med mye annet her i verden. Det kan og bety at noen har spesiell interesse for det som en hobby. Noen liker å godt å betale for kvalitet som varer i mange år, andre liker rimeligere ting som oftere byttes ut.:shoppe:Noen sier ja takk til begge deler!

Spørsmålet er rettet til dere som er opptatt av merker og har peiling!:P Hvilke sekker og klær er populært, og hva er ut?

Anonymkode: 4a0b7...cd2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Motehysteriet avgjøres ofte av hvilken skole du går på og hvor i landet du bor. I tillegg hvem du er, om det ytre er viktig for å få selvtilliten opp. 

Anonymkode: 6acde...bf1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Motehysteriet avgjøres ofte av hvilken skole du går på og hvor i landet du bor. I tillegg hvem du er, om det ytre er viktig for å få selvtilliten opp. 

Anonymkode: 6acde...bf1

Men hva er moten på skolene der du bor?:P

Hysteri kan man og kalle det. Det kan sies om mange ander ting og.

Dette er ikke en tråd om selvtillit! :PSå kjør på med merkeforslag, ta utgangspunkt fra steder du kjenner til, da vel!

Anonymkode: 4a0b7...cd2

• Liker 1
Skrevet

Fjellreven sekk eller en stor Day Et Mikkel veske. Selv brukte noen av venninnene mine og meg Neverfull veske fra LV. Jobbet og betalte alle mine "dyre" ting selv. Ralph Lauren skjorter er ikke jeg så fan av, siden det er noe "alle" har, føler nesten at det har blitt litt harry. Selv liker jeg godt Kenzo, Commes des garcon, Malene Birger, Second Female osv. 

Hvis du ikke har råd til merkeklær, kjøper du det ikke. Hadde en godt betalt jobb når jeg gikk på vgs. Også mye av BikBok var populært.

• Liker 1
Skrevet

Var veldig lite klespress på vgs når jeg gikk der (ferdig i 2010). Jeg gikk på privatskole hvor mange hadde pengesterke foreldre, men likevel var det aldri noe press som jeg følte på. Jeg var opptatt av klær, men kjøpte ting jeg syntes var pent, tenkte lite over merker. Eneste var vel kanskje på ytterjakker hvor f.eks. Bergans dunjakke var populært på vinteren. Jeg brukte en amanda skinnsekk, men byttet over til ulike vesker om jeg hadde lite nok å bære på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Faith- skrev:

Var veldig lite klespress på vgs når jeg gikk der (ferdig i 2010). Jeg gikk på privatskole hvor mange hadde pengesterke foreldre, men likevel var det aldri noe press som jeg følte på. 

Lærte dere ikke forskjell på "den gang da og hver gang når" i privatskolen?

Anonymkode: 0add4...b48

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg gikk var det LV vesker (ekte eller ei vet jeg nå ikke), Marlene Birger veske og Mark Jacobs. Generelt mye merkeklær, men jeg brydde meg egentlig ingenting. Jeg kler meg klassisk og tidløst, merker er i alle fall uviktig for meg :) 

Anonymkode: 92b93...d2f

Skrevet

I det fylket jeg jobber får alle vgs-elevene (låne) pc og pc-sekk, og de aller fleste bruker sekken de får utlevert.

Skrevet

Det varierer vel fra skole til skole. De VGS elevene jeg ser går ofte med Grinolas veske fra Malene Birger, de nylonveskene fra Day Birger et Mikkelsen, LV neverfull, Tory Burch av vesker. Mye sneakers hos de aller fleste fra Nike, Puma basket heart osv. Ser ofte endel ungdom på underetasjen av YME i sneakers-avdelingen, så regner med de liker det som selges der. Har også observert endel ekstremt dyre klær hos ungdom (både st og vest) med sneakers fra Saint Laurent, Dolce & Gabbana og til og med noen jenter med vesker fra Hermes, Prada, Celine, Goyard osv. i VGS alder. Men de er det ikke så altfor mange av, heldigvis.. Ellers føler jeg mange går med culotter og de der sorte jersey buksene fra Gina Tricot med bootcut. BikBok, Gina Tricot og Kouture ser også ut som populære butikker for VGS elever. Av sekker har jeg selv sykt lyst på en fra MCM, Mansur Gavriel eller gucci, men aner ikke om disse er inn blant VGs elever. Dessuten synes jeg også egentlig at 10 000+ for en sekk er litt mye. Rains og Le Paramentier har fine sekker da, men aner som sagt heller ikke om disse er kule. Personlig skjønner jeg at klær er gøy på VGS og så lenge man kan betale for det selv og ikke presser foreldre, ser jeg ikke problemet. :) Mange bruker mye mer på russetiden, røyk, snus og drikking.

Vær også obs på at dyrt ikke alltid betyr god kvalitet. Jeg har hatt endel klær fra Acne som har gått i stykker veldig fort, skjorte fra Prada som røk med en gang osv. Velg alltid med omhu. Se på materialet klærne er lagd av når du vurderer prisen. Man betaler ofte mye for design selv om materialene i seg selv ikke er så dyre. Et ekstremt eks: en bluse fra YSL koster 6000,- på Eger. Denne er lagd av 100% viskose. Du kan få en skjorte i samme materialet til 150,- på f.eks. Uniqlo. I utgangspunktet bruker du kanskje 1,5-2 meter på å lage en skjorte. Viskose koster ca 100, - ut til forbrukeren i stoffbutikk, da har produktet gått gjennom mange fordyrende mellomledd slik at Saint Laurent kun betaler en brøkdel av 100,- per meter for stoffet. Da betaler man en god del kun for merkenavnet, altså. Dessuten har det vært en helt syk prisøkning fra luksusmerkene de siste ti årene når det kommer til vesker. Ettersom stadig flere merker ligger i det midtre sjiktet prismessig (Michael Kors, Tory Burch, Malene Birger, Kate Spade), har luksusmerkene de siste 10 årene holdt en helt syk prisøkning for å distansere seg selv fra det midtre sjiktet og beholde sin plass som tilbyder av luksusvesker. F.eks. økte Chanel classic flap fra 1955-2005 sakte til ca 10 000 DKR, mens den fra 2005-2015 økte til 32 500,-. Det er en tredobling i pris på 10 år, mens lønningene neppe har økt like mye. Det samme gjelder forøvrig merker om LV, Prada, Gucci osv. Dog ikke i like stor grad som ytterpunktet Chanel, så ligger det langt over økningen i konsum pris indeksen. Jeg anbefaler, hvis man først skal bruke mye penger på klær, og legge dette i ullklær av god kvalitet. Det varier superlenge om du tar vare på det. Se etter yak, cashmere og kamel som etter min mening er endel mykere enn både merinoull, akryl, angora osv. Eller merinoull er også ganske mykt, forresten. Silke er behagelig, men blir fort ødelagt. Bomull, Cupro, viskose og lin er også gode materialer. 

Dette ble et langt og belærende innlegg, men poenget er at du skal tenke deg godt om. Er merkene virkelig verdt prisen for deg? 

• Liker 2
Skrevet (endret)

I byen min, og nabobyen, bruker alle vgs. elevene samme skolesekk. Vi får den ved skolestart i vg1 helt til slutten av vg3. Noen jenter velger selvsagt å ikke bruke den, de bruker da vesker eller andre dyre merker istedet, men de aller fleste bruker denne sekken. 

Endret av Spiteful
AnonymBruker
Skrevet

Ralph Lauren harry- hahahhahaha

please. 

Anonymkode: 9626e...da3

AnonymBruker
Skrevet

Mange med fjellreven sekk på på skolen jeg gikk på. Ellers helt enkle sekker. Noen få med veske, men de fleste skjønte ikke hvorfor de gadd, da det var veldig tungvint og upraktisk. Ikke noe klespress, men du ble sett ned på om du gikk med pels. Kan nevne at jeg gikk på katedralskole, som er kjent for å ha hipster-miljø, men de aller fleste var ikke hipstere, men helt normale som kunne gått på hvilken som helst skole. Ble sett ned på om du gikk med joggebukse. 

Første klasse på vgs gikk jeg på en privatskole. Vi fikk utdelt skolesekk som de fleste brukte. Generelt lite klespress, kunne gå i joggebukse, men skulle samtidig helst eie noen merkeklær, som en dyr jakke, acne-skjerf osv. 

Anonymkode: 24ab6...6cf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på OPG og her bruker vi det vi vil. Alt fra en plastpose til Hermés. 

Anonymkode: 82518...4c5

Gjest Ingaborga
Skrevet

Går på vgs, her får alle utlevert en sekk ila de første dagene på Vg1, stort sett alle bruker denne gjennom alle årene :)

AnonymBruker
Skrevet

Fjellraven eller Day-veske. Eller en sånn 90-talls skinnsekk.

Anonymkode: f1de5...cc2

AnonymBruker
Skrevet

Nille, Fake ones fra Thailand, Fjellraeven og Freetex :-D

Anonymkode: 0add4...b48

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor ved siden av en vgs og sekkene har jeg ikke sett så nøye på men fortsatt masse 2XU tights, en økning i mengden adidas fra topp til tå, joggesko, hvite nike sokker over buksa, canada goosejakker og stadig mer bomberjakker, hettegensere og hettejakker er vel i hovedsak hva jeg ser på alle som går forbi hos meg hver dag. Jeg bor i et bemidlet strøk men elevene fremstår ikke som de mest snobbete i klesveien, mer som ganske normale ungdommer. Så en og annen LV veske for noen år siden men virker som den trenden var kort på denne skolen i alle fall. Generellt relativt sporty stil. Jeg jobber ved siden av en annen vgs i samme by, ganske lik klesstil der også. 

Anonymkode: 50de9...c02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...