Gå til innhold

Hvorfor ødelegge mat med å bruke buljong?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tenk på alle tilsetningsstoffene.

Og i tillegg tilfører mange ekstra salt, pepper, krydder og fett. Det blir smør på flesk! 

Hvorfor bruker du buljong i maten?

Anonymkode: 6ad9e...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du ødelegger ikke maten, men bruker det bare når jeg vil ha mer salt/krydder og kjøttsmak i maten. Veldig praktisk når du er på tur i skogen og ikke kan koke kraft til for eksempel betesuppe/kjøttsuppe eller i en hektisk hverdag der kraft ikke er tilgjengelig. Synes det setter en god smak jeg, men må passe på å tilsette i passelige mengder. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker organisk fond det det trengs.

Og DU trenger og oppdatere deg på hva buljong inneholder. Du lever i 1981.

Anonymkode: b090b...868

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker organisk fond det det trengs.

Og DU trenger og oppdatere deg på hva buljong inneholder. Du lever i 1981.

Anonymkode: b090b...868

Jeg vet hva det inneholder. Ellers takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå får det være nok! Buljong er en hedersingrediens! Passer til nesten alt av saus, suppe, gryterett, lapskaus osv!

Anonymkode: 488f6...44b

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en helt ufarlig smakskatalysator. Hysteriet ditt er farligere for helsa.

Anonymkode: 6c0f3...7c5

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja ... dersom en bruker buljong flere ganger i uka OG allerede har et høyt saltinntak OG har problemer knytta til dette (som feks høyt blodtrykk) så bør en kanskje tenke seg litt om. Men for folk som meg som bruker en buljongterning en sjelden gang har det fint lite å si. Selv skulle jeg gjerne brukt selvkont kraft og har flere ganger tenkt at det er noe jeg skal begynne med ... men er ikke egentlig glad i stå på kjøkkenet og har dermed ikke gjort dette til en prioritering, tror nok at det gjelder mange

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, av alle ting relatert til ernæring ... det finnes så enormt mange styggere ulver i fåreklær enn buljong ... ! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og i tillegg tilfører mange ekstra salt, pepper, krydder og fett. Det blir smør på flesk! 

Jeg er en ihuga kraftkoker som koker mange titalls liter kraft i året og foretrekker dette fremfor buljongterninger. Men kraft gir bl.a. maten et vesentlig høyere fettinnhold enn om man bruker buljong. Saltinnholdet trenger heller ikke å bli så veldig forskjellig. Man smaker jo gjerne til maten og hvis det allerede er tilført en andel salt fordi det finnes i buljongen, så tilsetter man mindre salt enn om det ikke er salt fra før. Og om man tilsetter ekstra pepper og annet krydder har jo ingenting å si.

Og selv om jeg foretrekker å bruke kraft, så er jeg på ingen måte fanatisk. Har jeg ikke akkurat den typen kraft jeg trenger eller rett og slett har glemt å ta opp fra fryseren, så bruker jeg buljong. I dag har jeg for eksempel brukt en fiskebuljongterning uten at verken maten eller jeg tok skade av det ;)

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er umulig å lage kraft av salt, pepper og fett.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker organisk fond det det trengs. Og DU trenger å oppdatere deg på hva buljong inneholder.

Uorganisk fond fins ikke.  Eller trenger du å oppdatere deg på hva organisk betyr? (Hører til plante- eller dyreriket)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vox_populi skrev:

Uorganisk fond fins ikke.  Eller trenger du å oppdatere deg på hva organisk betyr? (Hører til plante- eller dyreriket)

H*n mener selvsagt økologisk, og det er en rimelig vanlig feil (oversetter organic fra engelsk til norsk "direkte"). Ingenting å klikke for!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, TraceBuster skrev:

H*n mener selvsagt økologisk, og det er en rimelig vanlig feil (oversetter organic fra engelsk til norsk "direkte"). Ingenting å klikke for!

Ingenting har sagt klikk her. Men det blir for fristende å svare med samme mynt når han retter på andre i en nedlatende tone og samtidig avslører sin vankundighet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Buljong er da ikke noe galt! Bruker det hver dag, gir det til babyen  som drikke, blander i mat osv. Buljong er sunt og veldig godt. Koker buljong av rein. Koker den inn til det er bare ca 3- 4 dl igjen av ca 10 liter tynn buljong og fryser ned i isbitposer. Den er forøvrig uten fett, da jeg tar bort fettlokket som danner seg når bujongen er kald. Fettet bruker jeg til steking og i sauser. Industriframstillit BULJONGTERNING, om det er du mener er noe helt annet og det er IKKE usunt så framt du ikke drikker 10 liter hver dag. Bruker ikke det så ofte, men jeg syns det er godt! Koker spagetti i det av og til, og det er veldig godt sammen med masse smeltet smør og litt sitron.

Anonymkode: b7b22...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...